شماره ۳۳۴۱ | يکشنبه 14 ارديبهشت 1404
صفحه را ببند
منطقه عاری از آپارتاید بریستول؛ کمپینی که درِ خانه‌های شهروندان انگلیس را می‌کوبد
خانه به خانه، برای تحریم محصولات اسرائیلی
جنبش های مردمی با هدف تحریم کالاهای اسرائیلی در سراسر بریتانیا شتاب گرفته است

  [  راضیه زرگری] خانه به خانه می روند و در می زنند؛ گروهی از جوانان آزادی خواه انگلیس در محله های بریستول انگلیس کمپینی برای تحریم محصولات اسرائیلی راه انداخته اند که هدف بزرگترش افزایش آگاهی عمومی مردم انگلیس از مسئله فلسطین است. این کمپین بخشی از یک تلاش گسترده‌تر با هدف تغییر «هنجارهای محلی» و تبدیل «حمایت از فلسطین به امری طبیعی و عقلانی» است. استفان یکی از بیش از صد داوطلب طرفدار فلسطین در یک کمپین مردمی است که به هر دری در مناطق ایستون و سنت پال بریستول می زند؛ چه باران ببارد و چه آفتاب سوزان در آسمان باشد. او به میدل ایست آی می‌گوید: «کاری که «در زدن» می‌تواند انجام دهد این است که شما را از خواب هرگونه احساس درماندگی نسبت به آنچه در فلسطین اتفاق می افتد، بیدار کند.»

کمپین مردمی «منطقه عاری از آپارتاید بریستول»، از حمایت کارلا دنیر، رهبر حزب سبز، دربریتانیا برخوردار است و تعدادی از مشاغل بزرگ محلی را جذب کرده است. حزب سبز ( Green party) یک حزب سیاسی سازمان یافته رسمی است که بر اساس اصول سیاست‌های سبز همچون عدالت اجتماعی، محیط زیست‌گرایی و پرهیز از خشونت شکل گرفته‌است. هدف این کمپین ایجاد روندی است که مشاغل خیابانی را به پیوستن به تحریم تشویق کند.
تاکنون نزدیک به ۵۰ مغازه و کسب و کاری که محصولات تازه انبار می‌کنند به این کمپین پیوسته‌اند. خوشبختانه این کمپین از نرخ ثبت نام ۵۰ درصدی در بین کسانی که در را باز می‌کنند، برخوردار است که به گفته فعالان، آماری «بی‌سابقه» برای تبلیغات خانه به خانه است.استفان می‌گوید: «در نزدیکی خانه‌ها، همبستگی با فلسطین هنجار قاطع است، بنابراین بخش بزرگی از کمپین صرفاً تلاش کرده تا این همبستگی را عمومی و قابل مشاهده کند.»

کمپینی الهام گرفته از تاریخ مقاومت ضد آپارتاید
استراتژی کمپین از تاریخ مقاومت ضد آپارتاید بریستول گرفته شده است و از موفقیت منطقه عاری از آپارتاید سنت پاول الهام گرفته شده است.در دهه ۱۹۸۰، آن کمپین یک تحریم محلی کالاهای مرتبط با آپارتاید آفریقای جنوبی را سازماندهی کرد که در تحریک تحریم‌های سراسری توسط خرده‌فروشان تأثیرگذار بود.این کمپین همچنین بر اساس فضای خشم فزاینده محلی نسبت به سیاست‌های حزب کارگر در واکنش رویدادهای غزه بنا شده است، که نماینده سابق مجلس، تانگام دبونایر، آن را عامل از دست دادن کرسی خود در بریستول سنترال در رقابت با کارلا دنیر، رهبر حزب سبز  در جولای ۲۰۲۴ می‌داند.

این استراتژی در سراسر بریتانیا شتاب گرفته
اما به گزارش میدل ایست آی، این استراتژی در سراسر بریتانیا شتاب گرفته و کمپین‌های مشابه منطقه عاری از آپارتاید در کاردیف، شفیلد، بلفاست، گلاسکو، نیوهام و تانت در کنت آغاز شده است.
استفن توضیح می‌دهد: «بیشتر افرادی که در محله ها می گردند و درهای خانه ها را می زنند، افرادی نیستند که تجربه قبلی در زمینه تبلیغات سیاسی داشته باشند و بسیاری حتی خود را افراد سیاسی نمی‌نامند. همیشه از اینکه مردم چقدر سریع متوجه می‌شوند، شگفت‌زده می‌شوم. در واقع، این افراد با اشتیاق درباره این موضوع خاص با یکدیگر صحبت می‌کنند.»

حمایت های سیاسی از یک کمپین ضد اسرائیلی
در انگلیس
فعالان این کمپین در مورد چشم‌انداز ایجاد تغییرات گسترده از طریق تحریم محلی واقع‌بین هستند، اما می‌گویند این کمپین بخشی از یک تلاش گسترده‌تر با هدف تغییر «هنجارهای محلی» و تبدیل «حمایت از فلسطین به امری طبیعی و عقلانی» است.
این کمپین از سوی عبدالمالک، عضو برجسته شورای محلی حزب سبز و رهبر جامعه مردمی حامی این حزب، حمایت شده و همچنین مورد تحسین کارلا دنیر، رهبر حزب سبز، قرار گرفته است. دنیر به میدل ایست آی گفت: «من مفتخرم که از منطقه عاری از آپارتاید بریستول حمایت می‌کنم.»
جنبش تحریم کالاهای اسرائیلی ابزاری جهانی برای مردم است تا به دولت اسرائیل فشار بیاورند
رهبر حزب سبز انگلیس ادامه داد: «من از اصطلاح آپارتاید به راحتی استفاده نمی‌کنم، اما متأسفانه این بازتاب فعالی از جنایاتی است که توسط دولت اسرائیل انجام می‌شود. جنبش تحریم کالاهای اسرائیلی ابزاری جهانی برای مردم عادی است تا بر دولت اسرائیل فشار بیاورند و از حمایت مالی از دولتی که به طور سیستماتیک حقوق مردم فلسطین را انکار می‌کند، خودداری کنند.»کری مک‌کارتی، نماینده حزب کارگر در حوزه انتخابیه بریستول شرقی که در مرکز این کمپین قرار دارد، به درخواست‌های میدل ایست آی برای اظهار نظر در مورد حمایتش از این کمپین پاسخی نداد.

توسعه جنبش افزایش آگاهی عمومی در مورد مسئله فلسطین در انگلیس
این کمپین از ماه مه 2024، پس از یک جلسه عمومی که در آن استراتژی‌های مختلف کمپین با هدف افزایش آگاهی در مورد مسئله فلسطین مورد بحث قرار گرفت، تشکیل شد و به آرامی در حال توسعه است. پنی، یکی دیگر از داوطلبان کمپین، می‌گوید: «بسیاری از این ایده‌ها برای حمایت از فلسطین و فشار بر رژیم اسرائیل مربوط به اقدام واکنشی در چهارچوب مشاغل و  در محل کار بود، اما ماهیت شغل من که انجام تحقیقات است، واقعاً به این نوع کارها مربوط نمی‌شود.با این حال اقدامات عملی هم تاثیرپذیری بیشتری دارد و به نوعی اقدام مستقیم علیه یک قدرت آپارتاید است و کاملا مورد احترام من . البته قبلا فکر نمی‌کردم بتوانم در آنها شرکت کنم.»
پنی ادامه می دهد: «شروع کمپین «در زدن برای تحریم» چیزی بود که همه می‌توانستند در آن شرکت کنند و من فکر می‌کنم به همین دلیل است که اینقدر رشد کرده است.» فعالان این کمپین تأکید می‌کنند که روش‌های آنها با هدف تکمیل سایر اشکال اعتراضی طراحی شده و نه برای کاستن از سایر استراتژی‌ها.

یک بخش مکمل و حیاتی برای ایجاد مقاومت جمعی در برابر نسل‌کشی
از نظر استیون، کمپین بریستول نباید به عنوان استراتژی‌ای که مانع از اشکال رادیکال‌تر اعتراض می‌شود، شناخته شود:«کاری که ما انجام می دهیم را به عنوان شروع گفتگوهایی می‌بینیم که به افراد جامعه کمک می‌کند تا درک کنند چرا دیگران انجام کارهای رادیکال‌تر را ضروری می دانند. ما این اقدامات را به عنوان یک بخش مکمل و حیاتی برای ایجاد مقاومت جمعی در برابر نسل‌کشی می‌بینیم.»

چالش های تحریم‌های محلی یا چه کسی اول سرش را از پشت دیوار بلند می کند؟
در حالی که کمپین گسترده‌تر «تحریم، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم» طیف گسترده‌ای از کسب‌وکارهای هدف، از جمله شرکت‌های چندملیتی مانند کوکاکولا و مک‌دونالد را در لیست تحریم قرار داده، منطقه عاری از آپارتاید بریستول صرفاً بر محصولات تازه اسرائیلی تمرکز دارد. پنی توضیح می‌دهد: «ما تصمیم گرفتیم بر محصولات تازه اسرائیلی تمرکز کنیم چراکه چیزی واقعاً ملموس و قابل دستیابی بود و در عین حال می‌تواند همه محصولات را شامل شود - به ویژه برای مغازه‌داران و رستوران‌هایی که ممکن است محصولات زیادی از کوکاکولا بفروشند و حاشیه سود بیشتری از آنها داشته باشند. در مرحله بعد و  پس از جلب حمایت کسب‌وکارها، قصد داریم شرایط را برای شروع انبار کردن محصولات جایگزین فلسطینی نیز تسهیل کنیم. با این حال، طبیعی است که همه کسب‌وکارها بلافاصله مشتاق پیوستن به تحریم نبودند.استفن می‌گوید: «در ابتدا چالش این بود که برخی از کسب‌وکارها محتاط بودند برای اینکه اولین کسانی باشند که با نصب پوستر، به عنوان پیشتاز این حرکت، سر از پشت دیوار بیرون بکشند؛ حتی در بسیاری از موارد آنها قبلاً کالاهای اسرائیلی را به‌طور خصوصی تحریم کرده بودند اما اعلام عمومی نکرده بودند. بنابراین، پیوستن به جامعه‌«پشت در» توانسته به آرامی به آنها نشان دهد که حمایت واقعی از تحریم در بین مشتریانشان هم وجود دارد و نیازی به ترس ندارند.»

مردم انگلیس می خواهند درباره فلسطین صحبت کنند
این کمپین از اتحادیه‌ اجتماعی ACORN حمایت دریافت کرده است که جلسات آموزشی در مورد روش‌های «تبلیغات عمیق» ارائه می‌دهد.پنی می‌گوید: «هدف از تبلیغات گسترده، جلب نظر فوری نیست.در عوض، ما با پرسیدن این سوال که «نظر شما در مورد اتفاقات غزه چیست؟» و «مسئله اصلی برای شما چیست؟» به مردم محلی و خودمان فرصت می دهیم تا با صحبت در مورد آن، به این رویکرد نزدیک می‌شویم.»به گفته این فعال حامی فلسطین «بسیاری از اوقات، چیزی که تجربه کرده‌ایم این بوده که مردم واقعا می‌خواهند در این مورد صحبت کنند، اما ممکن است هیچ راهی برای بیان آن نداشته باشند.»

از مردم عادی که عمیقا اوضاع غزه را درک می کنند و درباره آن صحبت می کنند، الهام می گیرم
استفان و پنی می‌گویند که از مشارکت در این کمپین بسیار سود برده‌اند. استفان می‌گوید: «انگار حس نوعی عاملیت را از این کار می گیرم که  ممکن است خیلی ساده از کنارش عبور کنی و آن را حس نکنی.من شخصاً متوجه می‌شوم که دائماً از نحوه بیان آنچه در غزه حال وقوع است توسط افرادی که در آستانه در ملاقات می کنم، الهام می‌گیرم و احساس امیدواری می‌کنم؛ امیدواری از اینکه چگونه افرادی که در ورودی خانه ها ملاقات می کنم ، به درستی و عمیقا آنچه را که اتفاق می‌افتد بیان می‌کنند، از آن وحشت می‌کنند و درک واقعی از آنچه در خطر است، دارند.»

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهد شد.

تعداد بازدید :  57