شماره ۵۲۴ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۳ اسفند
صفحه را ببند
رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها: نتایج انتخابات شورایاری‌ها امروز اعلام می‌شود
انتخابات شورایاری ها در 354 محله شهر تهران برگزار شد
احزاب و تشکل های سیاسی در این دوره از انتخابات شورایاری ها حضور فعالی داشتند

شهروند|تهران دیروز چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها را در حالی پشت سر گذاشت که مردم به مراتب بیش از دوره‌های گذشته پای صندوق‌های رأی آمده بودند. انتخابات شور بیشتری داشت، آن‌قدر که خیلی‌ها فکر می‌کردند چه خوب است که پس از 4 ‌سال، سرانجام شورایاری‌ها به نهادهای مردمی شناخته‌شده‌ای تبدیل شده‌اند. این انتخابات اما روی دیگری هم داشت، برای اولین بار تعدادی از احزاب و تشکل‌های سیاسی برای این انتخابات، لیست داده بودند.
ساعت 9 صبح دیروز چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها با رقابت حدود 13‌هزار کاندیدا رسما آغاز شد. 1800 شعبه اخذ رأی که پیش‌تر نام و نشانی آنها برای رأی‌گیری اعلام شده بود در 354 محله، درها را باز کردند تا رأی مردم برای یک انتخابات محلی را در تهران ثبت کنند. انتخاباتی که در سال‌های گذشته در تقویم سیاسی انتخابات ایران جایی نداشته و به لحاظ ماهیت اجتماعی و فرهنگی‌اش در هر دوره توسط شورای شهر تهران راهبری شده است. دیروز اما بسیاری از افرادی که برای رأی دادن پای صندوق‌ها آمده بودند، لیست‌هایی در دست‌شان داشتند، لیست‌هایی از خانه کارگر، حزب اراده ملت، آبادگران و تشکل‌های دیگری که عمدتا در فضای سیاسی کشور نامی شناخته‌شده دارند و در انتخابات مجلس، شوراها و... فعال هستند. فعال‌شدن تشکل‌های سیاسی و احزاب در این دوره از انتخابات شورایاری‌ها در حالی است که اساسا اعضای شورا پیش از این بر ضرورت فاصله گرفتن نهاد شورایاری به‌عنوان یک نهاد اجتماعی از فعالیت‌های سیاسی تأکید کرده بود. پیش از اینها هم شورای شهر تهران در ادوار گذشته یعنی زمانی که رسول خادم و احمد مسجدجامعی ریاست ستاد شورایاری‌ها را بر عهده داشتند، فاصله ایمنی خودش را با حوزه سیاست حفظ کرده بود. در سال‌ها اعضای شورا سختگیرانه شورایاری‌ها را از ورود به فعالیت‌های سیاسی و البته احزاب و تشکل سیاسی را از ورود به انتخابات شورایاری‌‎ها منع می‎کردند، این دوره اما نه‌تنها تشکل‌ها و احزاب فعال شده بودند که حتی شکل و شمایل تبلیغات شورایاران هم تغییر کرده بود. آنها برای خودشان پوسترها و بنرهایی چاپ کرده بودند که آدم را به یاد انتخابات مجلس و شوراها می‌انداخت. بحث ائتلاف هم که در انتخابات داغ بود از ائتلاف جوانان یک محله گرفته تا «ائتلاف زنان»، «مدیران جوان»، «نخبگان محله» و مانند اینها که در محله‌های دور و نزدیک تهران زیاد دیده می‌شد.
 25‌هزار نفر در هیأت اجرایی
4‌هزار نفر در هیأت نظارت
آن‌طور که «مرتضی طلایی»، رئیس هیأت اجرایی انتخابات شورایاری‌ها گفته، 25‌هزار نفر مسئولیت اجرای این انتخابات را در سطح شهر تهران برعهده و حدود 4‌هزار نفر هم بر فرآیند برگزاری این انتخابات نظارت داشتند. البته به گفته طلایی در برگزاری این انتخابات دولت، ریاست‌جمهوری، وزیر کشور و معاونان وزیر کشور، فرمانداران تهران، ری و شمیرانات و شهردار تهران هم همکاری و کمک‌های ویژه‌ای داشتند.
به گفته رئیس هیأت اجرایی انتخابات شورایاری‌ها، در هر محله، 7 نفر از بین داوطلبان به‌عنوان اعضای شورایاری‌ها انتخاب می‌شوند و 3 نفر نیز به‌عنوان اعضای علی‌البدل هستند. پس از انتخاب این افراد 6 نفر 6 عضو دیگر نیز به صورت غیرمستقیم به جمع این
 7 نفر می‌پیوندند که بتوانند بهتر در اداره محله خود اقدام کنند. دو نفر از مراکز آموزشی دخترانه و پسرانه، یک نفر از هیأت‌های مذهبی با هماهنگی ستاد تبلیغات اسلامی، یک نفر از طرف پایگاه بسیج، یک نفر از سوی اصناف به 7 نفر انتخاب شده اضافه که جمع آنها به 13 نفر می‌رسد و اعضای هیأت ‌امنا تکمیل خواهد شد. در‌ سال 1394 نیز انتخابات داخلی هیأت‌امنا تشکیل و نسبت به رئیس و دبیر شورایاری هر محله اقدام می‌شود.
 اعضای شورا و شهردار تهران چه گفتند؟
بسیاری از اعضای شورای شهر تهران دیروز هر کدام در یکی از محله‌های تهران رأی‌شان را در صندوق انتخابات شورایاری‌ها انداختند. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در حاشیه برگزاری انتخابات شورایاری‌ها گفت که شورایاران، چشمِ شورای شهر در محلات هستند. به گفته او، بسیاری از خبرها و پیشنهاداتی که به اعضای شورای شهر می‌شود، از طریق شورایاران و مردم است، به گونه‌ای که حتی در نیمه‌های شب تماس گرفته و از مشکلات پیش آمده در محلات خود سخن می‌گویند.
از سوی دیگر، «مسجدجامعی»، عضو شورای شهر تهران هم گفته که انتخابات در این دوره مورد استقبال مردم قرار گرفته و این‌که بسیاری از شهروندان تهرانی از صبح زود و پیش از باز شدن درها برای شرکت در این انتخابات صف بسته‌اند، نشان‌دهنده استقبال آنها از این انتخابات است. سالاری، عضو شورا که این روزها رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها هم شده، استقبال مردم را گسترده توصیف کرد اما در نقطه مقابل او «فاطمه دانشور»، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران که چند هفته و درواقع باید گفت بیش از یک ماه است که غیبتی طولانی در جلسات شورای شهر تهران دارد، دیروز گفته متأسف است از این‌که حوزه‌های رأی‌گیری برای انتخابات شورایاری‌ها خلوت و مشارکت مردم پایین است. «محسن پیرهادی»، عضو دیگر شورا هم گفته است که «سازوکار فعالیت شورایاری‌ها هنوز نوپاست و قسمتی از این سختی کار به واسطه همین تازه‌کار بودن است.»
«اقبال شاکری»، نایب‌رئیس هیأت نظارت بر چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها، هم با اشاره به استقبال پرشور شهروندان تهرانی از این انتخابات محلی گفت: «منطقه 19 گسترده‌ترین استقبال را در میان مناطق پایتخت داشته به همین خاطر تعرفه‌های اخذ رأی در حوزه مدرسه کیهانی در محله نعمت‌آباد به پایان رسیده است.»
محمدباقر قالیباف، پس از بازدید از ستاد اجرایی چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران گفت: «این انتخابات یک انتخاب مردمی و بی‌نظیر است و نسبت به دوره قبل، آمارها نشان می‌دهد که شهروندان حضور باشکوه‌تری را در پای صندوق‌های رأی داشته‌اند.»
او با اشاره به افزایش سه برابری تعرفه‌ها گفت: «چهارمین دوره شورایاری‌ها قابل قیاس با دوره سوم نیست و شورایاری‌ها به یک بلوغ فکری رسیدند و مشارکت آنها در سطح تحصیلات و تجربه نشان می‌دهد که شورایاری‌ها توانسته‌اند تبلور عینی مردم را در سرنوشت محلات رقم را بزنند.»
شهردار تهران ادامه داد: «نسبت به گذشته رشد بیشتری داشته‌ایم و زمانی که شورایاری‌ سوم می‌خواست برگزار شود، برخی از افراد اساسا می‌گفتند که این شوراها نمی‌تواند شکل بگیرد و همه کارها منجر به تهیه لایحه‌ای درخصوص فعالیت شورایاری‌ها شد و درنهایت پس از تصویب در شورا به تأیید فرمانداری تهران رسید.»
 درگیری در شعبه نعمت‌آباد
 و ابطال صندوق رأی
انتخابات شورایاری‌ها مثل هر انتخابات دیگری، دیروز بی‌حاشیه هم نبود. از خبرهایی که درباره خرید و فروش آرا در برخی محله‌های تهران منتشر و بعد تکذیب شد تا درگیری کاندیداها در یکی از محله‌های تهران که به ابطال صندوق رأی و تعطیلی شعبه رأی‌گیری انجامید. سالاری، رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها درباره این حادثه گفت: «شعبه مسجد امام صادق(ع) واقع در محل نعمت‌آباد منطقه 19 صبح امروز به دلیل ازدحام جمعیت و درگیری کاندیدا، آرای آن باطل شد.» این عضو شورای شهر تهران البته از پیگیری برخی شکایات مردمی در دیگر محله‌های تهران همزمان با برگزاری انتخابات شورایاری‌ها خبر داد و گفت که خبرهایی که درباره خرید و فروش آرا منتشر شده صحت ندارد و هیأت نظارت بر مطبوعات به همه تخلفاتی که دریافت کرده، رسیدگی کرده است.
 نتایج امروز اعلام می‌شود
به گفته «سالاری»، رئیس هیأت نظارت بر چهارمین دوره انتخابات شورایاری‎ها، نتایج این دوره از انتخابات شنبه اعلام می‌شود. او البته در ادامه حرف‌هایش تأکید کرده است که ممکن است اعلام نتایج در همه محلات تهران و درواقع پایان‌بندی انتخابات تا روز یکشنبه هم ادامه داشته باشد. سالاری گفت: «ما در هیأت نظارت سعی می‌کنیم، حافظ رأی مردم باشیم و از آن صیانت کنیم. »

 


تعداد بازدید :  335