شماره ۵۲۴ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۳ اسفند
صفحه را ببند
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی: 15‌درصد افراد جامعه معلول هستند
معلولیت‌های روانی در جامعه گسترش یافته است

شهروند| 15‌درصد افراد جامعه معلول هستند و 1.5 تا 2‌میلیون از این افراد، معلولیت‌های شدید و خیلی شدید دارند.
یحیی سخنگویی، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با اعلام این مطلب گفت: رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر می‌گوید: در حال حاضر 10‌درصد جامعه را معلولان تشکیل می‌دهند، در حالی ‌که این‌گونه نیست و در حال حاضر 15‌درصد جامعه را معلولان تشکیل داده و 1.5 تا 2‌میلیون از این افراد شامل معلولیت‌های شدید و خیلی شدید بودند که نیازمند کمک‌های مستمر هستند.
او در مراسم اهدای 500 دستگاه ویلچر به معلولان شهر تهران که به همت شورای شهر تهران برگزار شد، با اشاره به این‌که معلولیت تنها معلولیت‌های جسمی و ذهنی نیست و در حال حاضر معلولیت روانی در جامعه در حال گسترش است، گفت: در حال حاضر 23‌هزار معلول روانی تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده و 10‌هزار نفراز آنان نیز پشت نوبتی‌های این سازمان هستند.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور افزود: در حال حاضر 16‌هزار فرد ضایعه نخاعی در سازمان بهزیستی کشور پرونده دارند و توانسته‌ایم پوشش صددرصدی در زمینه حق پرستاری به معلولان روستایی بدهیم.
او گفت: همچنین تمامی روستاها در سراسر کشور شناسایی و تحت پوشش این حق پرستاری‌ها قرار گرفته‌اند و در نظر داریم ‌سال آینده این طرح را به شهرهای زیر 150‌هزار نفر اختصاص دهیم.
سخنگویی در ادامه سخنانش با اشاره به این‌که معلولان برند سازمان بهزیستی بوده و بیش از نیمی از بودجه این سازمان به این افراد اختصاص می‌یابد، گفت: ویلچر برای یک فرد معلول تنها یک وسیله ساده نیست، بلکه یک ابزار توانمندسازی است، زیرا چطور ممکن است که ما در سازمان بهزیستی راحت بنشینیم و معلولی برای تردد خود در سطح شهر با مشکل روبه‌رو شود.
او با تأکید بر این‌که وظیفه ما رسیدگی به مشکلات و مسائل معلولان است و در حال حاضر قدم‌های خوبی در این راستا برداشته شده است، عنوان کرد: اگر اعتبارات توانبخشی سازمان بهزیستی تخصیص یابد، در هفته آینده پنج استان دیگر کشور را از نظر توانبخشی تجهیز خواهیم کرد تا بتوان به پوشش 100‌درصدی برسیم.
او با اشاره به دستورات رئیس‌جمهوری درخصوص تجهیز کامل و توانبخشی معلولان در 6ماهه نخست‌ سال 94 عنوان کرد: 100‌میلیارد تومان را برای تجهیز توانبخشی معلولان در نظر گرفته‌ایم. معتقد نیستم که شرایط فعلی ایده‌آل است اما اقداماتی شده است که باید در جهت تسهیل امور معلولان این اقدامات افزایش و توسعه یابند.
سخنگویی ادامه داد: با تمامی محدودیت‌ها در تلاش هستم خدمات را به بهترین شکل به مددجویان ارایه داده به همین ترتیب شاهد آن هستیم که شهر تهران در سال‌های اخیر پیشرفت خوبی داشته و شهرداری تهران توجه ویژه‌ای به امور معلولان دارد.
همچنین علی محمودنژاد، رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان ایران در این مراسم گفت: طبق تأکیدات دولت باید تا نیمه نخست‌ سال 94 تمام مشکلات و تجهیزات توانبخشی بهزیستی حل شود که با یک برآورد اولیه اعتباری در حدود 5‌هزار ‌میلیارد تومان برای این امر نیاز است. این در حالی است که در بودجه‌ امسال سازمان بهزیستی هیچ اعتباری برای این حوزه در نظر گرفته نشده است.
او افزود: هیچ‌یک از خیابان‌های شهر ما مناسب تردد معلولان نیست و باید به این موضوع توجه شود، زمانی که یک معلول از ویلچر نو استفاده می‌کند، مدت زمان کارکرد این ویلچر به جهت شرایط نامناسب معابر و مبلمان شهری، تنها 6 ماه بیشتر نخواهد بود، در حالی ‌که عمر مفید این دستگاه‌ها، حدود 2‌سال است.
او اظهار داشت: در حال حاضر، تعداد قابل توجهی از خانواده‌ها 2 تا 6 معلول دارند و با شرایط سخت زندگی خود را می‌گذرانند که باید مسئولان برای حمایت و کمک به این خانواده‌ها، اهتمام جدی داشته باشند.
محمودنژاد با اشاره به اختصاص عیدی 52‌هزار تومانی برای هر معلول گفت: این عیدی فقط برای 270‌هزار معلول اختصاص یافته است. در حال حاضر از 1400 معلول واجد شرایط برای دریافت ویلچر تنها توانسته‌ایم به 500 نفر ویلچر دهیم.
او با بیان این‌که عمر هر ویلچر، 2‌سال است، افزود: با توجه به شرایط مبلمان شهری بیش از 6 ماه عمر نخواهد کرد.
محمودنژاد با بیان این‌که برای تجهیز تمامی معلولان واجد شرایط چند‌ هزار ‌میلیارد اعتبار لازم داریم، عنوان کرد: ایران ازجمله کشورهایی است که در کنوانسیون حقوق معلولان عضو بوده و در این کنوانسیون آمده است که دولت‌ها موظف هستند شورایعالی حقوق معلولان را برای تسهیل امور این معلولان تشکیل دهند اما تاکنون در کشور هیچ اتفاقی در این خصوص نیفتاده است.


تعداد بازدید :  261