شماره ۵۲۴ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۳ اسفند
صفحه را ببند
جشنواره پویانمایی هجده سالگی‌اش را جشن گرفت

شهروند| نهمین دوره جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با معرفی برگزیدگانش به کار خود پایان داد تا دو‌سال دیگر اهالی انیمیشن را در 20 سالگی جشنواره گردهم جمع کند و آثار درخشان‌شان را به نمایش بگذارد. مراسم پایانی جشنواره مانند هر ‌سال در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد. مراسمی که انیماتورهای زیادی برای شرکت در آن آمده بودند تا سهم موفقیت خودشان را از جشنواره بگیرند یا موفقیت دوستانشان را همراهی کنند.
بر این اساس گروه داوری بخش مسابقه ایران جشنواره سه تندیس طلایی، نقره‌ای و برنزی خود را به سه فیلم اول، دوم و سوم جشنواره اهدا کرد که در این میان تندیس طلایی فیلم اول همراه با جایزه نقدی، به دلیل استفاده استادانه و با معنا از تکنیک شن برای ساختن داستانی شاعرانه و عمیق، به مریم کشکولی‌نیا برای فیلم «وقتی که بچه بودم» اهدا شد. تندیس نقره‌ای فیلم دوم نیز همراه با جایزه نقدی و به علت مضمون انسانی و جهانشمول با استفاده‌ای بدیع از تصویرگری و فضاسازی شرقی، به ساره شفیعی‌پور کارگردان فیلم «درخت» تعلق گرفت. هیأت داوران جایزه سوم خود را شامل تندیس برنزی همراه با جایزه نقدی، به خاطر انتخاب بجا و اجرای هنرمندانه تکنیک تصویرسازی جهت خلق فضایی یکدست، داستانی تأثیرگذار و شاعرانه به غلامرضا کزازی کارگردان فیلم «قلب مترسک» اهدا کرد. در ادامه حمید کریمیان کارگردان فیلم «بزغاله‌های ابری» نیز موفق شد تندیس طلایی بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان شد. جایزه ویژه هیأت داوران در این بخش نیز شامل تندیس طلایی همراه با جایزه نقدی، به خاطر خلق داستان و کاراکتری جذاب، کمیک، بومی و نشان دادن هوشمندانه امکانات فرهنگ و هنر ایرانی در خلق پویانمایی ملی، به مهدی آقاجانی کارگردان فیلم «گل و بلبل پشت و رو نداره» تعلق گرفت.
آقاجانی درعین‌حال به‌عنوان فیلمنامه‌نویس همین اثر موفق شد جایزه دیگری را برای بهترین فیلمنامه را  از آن خود کند. هیأت داوران بخش مسابقه ایران جشنواره پویانمایی تهران در ادامه تندیس طلایی بهترین اثر تلویزیونی را همراه با جایزه نقدی به ریحانه کاوش کارگردان فیلم «هزار و یک داستان: خرگوش دهمی» اهدا کرد. در بخش بهترین اثر تبلیغی نیز تندیس طلایی  به محمد خیراندیش کارگردان فیلم «زرماکارون» اهدا شد. دیگر تندیس طلایی جشنواره همراه با جایزه نقدی، برای عنوان بهترین پویانما (انیماتور) جایزه‌ای بود که به مهدی علی‌بیگی کارگردان فیلم «اینرو اونرو» اختصاص یافت. آرش کریمی نیز برای فیلم «تمام زمستان‌هایی که ندیده‌ام» موفق به کسب تندیس طلایی شد. تندیس طلایی و جایزه نقدی بهترین موسیقی بخش مسابقه ایران نیز به اسماعیل شافعی برای فیلم «اسب» تعلق گرفت. هیات داوران جایزه بهترین صداگذاری جشنواره را  به بهروز شهامت برای فیلم «اختیار» اهدا کرد. جایزه بهترین فیلم تجربی بخش مسابقه ایران جشنواره یک تندیس نقره‌ای همراه با جایزه نقدی بود که به خاطر شهامت در پیوند نگاه سینمایی و تکنیک‌های متحرک‌سازی در خلق روایتی ذهنی و شخصی، به شیوا صادق‌اسدی برای فیلم «پدربزرگ» اهدا شد.
فیلم پویانمایی «عباس» به کارگردانی سید‌رضا میرکریمی به‌عنوان بهترین فیلم در بخش ارزش‌های انقلاب اسلامی معرفی شد و فیلم «بابا» ساخته بهرام عظیمی نیز موفق شد عنوان بهترین کارگردانی این بخش از جشنواره  را به خود اختصاص دهد.


تعداد بازدید :  222