شماره ۵۲۴ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۳ اسفند
صفحه را ببند
8 نکته برای دریافت بلیت الکترونیکی
گام‌به‌گام با خرید اینترنتی بلیت

شهروند| اگر در این روزهای شلوغ بازار شب عید فرصت کافی ندارید تا برای تهیه بلیت سفر، خیابان به خیابان و شرکت به شرکت را جست‌وجو کنید، بهترین راه، خرید اینترنتی بلیت‌های مورد نیازتان است. بسیاری از افراد این شیوه خرید را تجربه نکرده‌اند و ممکن است تصور کنند کار دشوار و تخصصی پیش‌رو دارند اما واقعیت این است که این کار ساده‌تر از حد تصور شماست. در این مطلب گام‌به‌گام خرید اینترنتی بلیت برایتان شرح داده شده است.
سه شرط برای خریدهای اینترنتی: برای بیشتر خریدهای اینترنتی، 3 شرط اصلی وجود دارد؛ شرط اول این‌که شما باید یک «ایمیل» یا نشانی پست الکترونیکی اختصاصی داشته باشید تا بتوانید وارد سایت خرید شده و ثبت‌نام کنید. اگر «ایمیل» ندارید به راحتی می‌توانید برای خودتان یک نشانی پست الکترونیکی ایجاد کنید. شرط دوم این است که یک کارت بانکی عضو شبکه شتاب داشته باشید. یادتان باشد که کارت بانکی‌تان حتما باید رمز دوم داشته باشد که  می‌توانید رمز دوم را از خودپرداز همان بانکی که در آن حساب دارید، دریافت کنید. شرط سوم هم این است که پول کافی در حساب بانکی‌تان موجود باشد.
از سایت‌های جامع شروع کنید: برای خرید بلیت سفر چه هواپیما و چه قطار و اتوبوس می‌توانید به سایت تک‌تک شرکت‌های هواپیمایی، ریلی یا مسافربری مراجعه کنید و مناسب‌ترین بلیت را از نظر زمان و قیمت جست‌وجو کنید اما این روش بسیار زمانبر است. به جای این کار می‌توانید به یک سایت جامع سر بزنید. سایت‌های جامع، بلیت‌های در دسترس بیشتر شرکت‌های حمل‌ونقل را عرضه می‌کنند.
از معتبرها بخرید: یک نکته بسیار مهم برای خرید اینترنتی بلیت این است که دقت کنید سایتی که از آن خرید می‌کنید، معتبر باشد. سایت‌های معتبر دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند. این نماد معمولا در معرض دید مخاطب قرار دارد. علاوه بر این سایت‌های معتبر را می‌توانید از پایگاه‌های اطلاع‌رسانی ارگان‌های رسمی حمل‌ونقل مانند سازمان هواپیمایی کشوری یا شرکت راه‌آهن ایران نیز جست‌وجو کنید. سایت‌های غیرمعتبر ممکن است پول شما را به سرقت ببرند. این موضوع به‌ویژه درباره رزرو بلیت سفرهای هوایی اتفاق می‌افتد.
شروع خرید: برای خرید اینترنتی بلیت معمولا با کلیک‌کردن دکمه خرید، از شما نشانی «ایمیل» و رمز عبور درخواست می‌شود. در بخش اول آدرس پست الکترونیک‌تان را وارد کنید و در قسمت رمز عبور یک رمز دلخواه وارد کنید. پس از این مرحله در سایت ثبت‌نام و عضو می‌شوید و سپس وارد صفحه خرید می‌شوید. صفحه خرید معمولا به شکل یک فرم اداری طراحی شده است. در این فرم باید اطلاعات خواسته شده را وارد کنید. مثلا این‌که پرواز داخلی می‌خواهید یا خارجی، مبدأ و مقصدتان کجاست، تاریخ و ساعت حرکت چه زمانی است و ...
مناسب‌ترین بلیت فهرست را انتخاب کنید: بعد از وارد کردن این اطلاعات، بلیت‌هایی که مشخصات مورد نظر شما را دارد، لیست می‌شود. به‌عنوان مثال اگر شما  بلیت پرواز ساعت 16 تهران- مشهد را خواسته باشید، فهرستی از پروازهای انجام شده در این مسیر، تاریخ و ساعت مورد درخواست شما به نمایش درمی‌آید و شما می‌توانید بلیت مورد نظرتان را از یکی از شرکت‌ها انتخاب کنید. گفتنی است هرکدام از شرکت‌ها با توجه به کیفیت ناوگان حمل‌ونقل خود یا به صورت رقابتی قیمتی برای بلیت‌های خود تعیین کرده‌اند. این موضوع دست شما را برای انتخاب مناسب‌ترین بلیت باز می‌گذارد.
تخفیف‌های ویژه را فراموش نکنید: برخی از شرکت‌های حمل‌و‌نقلی برای بلیت‌های خود تخفیف‌های ویژه در نظر می‌گیرند. به‌عنوان مثال سازمان هواپیمایی کشوری برای خانواده‌های رزمندگان، کارکنان خود، نمایندگان مجلس و افراد معلول تخفیف‌های ویژه در نظر گرفته است که برای برخورداری از این تخفیف‌ها باید مدارک خواسته شده را ارایه دهید.
نحوه پرداخت مبلغ بلیت: پس از تکمیل فرم‌های مورد نظر، صفحه دیگری برایتان باز می‌شود که در آن صفحه باید شماره کارت عابربانک خود و رمز دوم را وارد کنید. علاوه بر این،  اطلاعات دیگری مانند کد CVV2 کارت از شما درخواست می‌شود که این کد یک عدد 3 یا 4 رقمی است و  پشت یا روی کارت عابر بانک‌تان ذکر شده است. با واردکردن این اطلاعات، مبلغ بلیت از حساب‌تان کسر می‌شود و یک کد پیگیری به همراه تصویر بلیت در اختیارتان قرار می‌گیرد.
تنها ارایه پرینت بلیت کافی است: برای استفاده از بلیت‌تان باید تصویر بلیت‌تان را چاپ کنید. اگر در خانه پرینتر ندارید، تصویر بلیت را روی سیستم‌تان ذخیره کنید و با استفاده از یک حافظه قابل حمل مانند فلش یا سی.دی، پرینت تصویر بلیت‌تان را از نزدیک‌ترین و در دسترس‌ترین کافی‌نت شهر تهیه کنید. بنا به اعلام سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت راه‌آهن سراسری پس از خرید اینترنتی نیازی به مراجعه حضوری نیست و افراد می‌توانند در روز سفر، با ارایه پرینت بلیت خود، سفرشان را انجام دهند.
اگر از خرید پشیمان شدیم: یادتان باشد اگر از خریدتان پشیمان شدید و قصد پس‌دادن بلیت‌تان را دارید، این کار دیگر از طریق اینترنتی میسر نیست و باید به صورت حضوری به شرکت فروشنده بلیت مراجعه کنید. شرکت‌ها معمولا با کسر ‌درصدی بسته به زمانی که تا آغاز سفر باقی‌ مانده است، پول بلیت را به شما برمی‌گردانند.


تعداد بازدید :  222