شماره ۵۲۴ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۳ اسفند
صفحه را ببند
اقتصاد جهان

افزایش ناچیز قیمت نفت: درحالی‌که انتشار خبرهایی از توافق برای پایان دادن به اعتصاب در پالایشگاه‌های آمریکا به کاهش افت قیمت ناشی از افزایش حجم ذخایر نفت خام آمریکا کمک کرده است، قیمت نفت روز جمعه در بازار آسیا افزایش یافت. قیمت نفت برنت نیز با 5 سنت افزایش 57 دلار و 13 سنت شد. (بلومبرگ)

کاهش توسعه میادین نفتی عراق: درپی کاهش قیمت نفت دولت عراق از شرکت‌های نفتی فعال در این کشور خواست در طرح‌های خود برای توسعه میادین نفتی تجدیدنظر کنند و پروژه‌های جدید و پروژه‌های قبلی را به تعویق بیندازند تا هزینه بیشتری به بغداد تحمیل نشود. وزارت نفت عراق اعلام کرد، آنها باید بودجه‌های توسعه‌ای خود را «با‌ درصد مشخصی» کاهش دهند و از پیمانکاران فرعی بخواهند تا هزینه‌ها را در دیگر بخش‌ها کاهش دهند تا «با قیمت‌های جدید نفت» مطابقت داشته باشد. (رویترز)

کاهش واردات نفت هند از ایران: هند با هدف تنوع بخشیدن به منابع تأمین نفت خود واردات نفت از عربستان را در ژانویه امسال نزدیک به ۹‌درصد و واردات از ایران را ۲۷‌درصد کاهش داد. طی ژانویه 2015، مجموع واردات نفت هند از عربستان در مقایسه با 3.5‌میلیون تن مدت مشابه‌ سال قبل، با 8.85‌درصد کاهش به 3.19‌میلیون تن رسیده است. اما واردات نفت هند از کشورهای عراق، ونزوئلا و مکزیک شاهد افزایش قابل توجهی بوده است. (پلاتز)

گلنکور صاحب 49‌درصد روسنفت: با وجود نگرانی‌ها مبنی بر تشدید اختلافات بین مسکو و غرب بر سر اوکراین به تشدید تحریم‌ها علیه روسیه منجر خواهد شد، شرکت واسطه نفتی گلنکور درحال در اختیار گرفتن 49‌درصد سهام شرکت روسنفت است. براساس نتایج گلنکور برای ‌سال 2014 میلادی، روسنفت همچنین 984‌میلیون دلار به گلنکور بدهکار است. این قرارداد در شرایطی درحال نهایی شدن است که آمریکا و اتحادیه اروپا درحال بررسی تحریم‌های بیشتر علیه شرکت‌ها و افراد روسی به دلیل نقش مسکو در بحران اوکراین هستند. (رویترز)


تعداد بازدید :  510