کره جنوبی رسماً توسعه قطار هایپرتیوب را آغاز کرد. این قطار فوقپیشرفته که در تونلهای مهر و موم شده تحت خلأ حرکت میکند، قادر خواهد بود به سرعت حیرتانگیز حدود 1200 کیلومتر بر ساعت دست یابد و حتی از هواپیماهای مسافربری با سرعت متوسط ۸۸۵ کیلومتر بر ساعت پیشی بگیرد. پروژه موسوم به «کی-هایپرتیوب» با بودجهای عظیم به مبلغ تقریبا ۸.۶ میلیارد دلار برای سه سال پشتیبانی میشود که ۲.۵ میلیارد دلار آن برای سال اول در نظر گرفته شده است. در حالی که سریعترین قطار فعلی کره جنوبی، کیتیایکس حداکثر سرعتی معادل ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت دارد، هایپرتیوب میتواند تا ۴ برابر سریعتر حرکت کند. قطار هایپرتیوب میتواند زمان سفر بین سئول و بوسان با فاصله ۳۲۰ کیلومتر را به تنها ۱۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه کاهش دهد. این زمان تقریباً یکهفتم مدت فعلی است. علاوه بر سرعت بالاتر، هایپرتیوب تأثیر زیستمحیطی کمتری خواهد داشت و کمتر تحت تأثیر اختلالات آب و هوایی قرار میگیرد.
توسعه این هواپیماهای روی ریل در سال ۲۰۱۳ تحت نام هایپرلوپ (مفهومی که توسط ایلان ماسک مطرح شد) کلید خورد. در حالی که کارشناسان پروژه هایپرلوپ در اروپا تخمین میزنند که این فناوری میتواند تا سال ۲۰۳۰ راهاندازی شود و چین نیز نسخه خود را برای حدود سال ۲۰۳۵ برنامهریزی کرده است، هایپرتیوب کره جنوبی میتواند به زودی و حتی در همین سال جاری عملیاتی شود. پروژه هایپرتیوب تحت هدایت وزارت امور اراضی، زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی، در مشارکت با مؤسسه تحقیقات راهآهن کره انجام میشود. وزارت امور اراضی، زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی اعلام کرد که کار روی هایپرتیوب از روز سهشنبه آغاز خواهد شد. محققان بر توسعه فناوریهای کلیدی زیر تمرکز خواهند کرد، یعنی سیستم آهنربای ابررسانا، سیستمهای کنترل قطار، ساخت بدنه قطار و البته، مسیر ریلی. ساخت لولههای مقاوم در برابر خلأ و حفظ شرایط اتاقک هوابندی شده از چالشهای اصلی پروژه هستند.