شماره ۵۲۴ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۳ اسفند
صفحه را ببند
در فاصله 3 روز مانده به انتخابات سراسری
نتانیاهو جا ماند
نظرسنجی ها از پیشی‌گرفتن حزب اتحاد صهیونیست خبر می‌دهند

آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته درخصوص انتخابات آتی اسراییل از آمادگی حزب مخالف چپ‌میانه برای کنار گذاشتن بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر فعلی و رهبر حزب لیکود خبر می‌دهند، این درحالی است که بنیامین نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات پیش‌رو که تنها 3روز به برگزاری انتخابات آن باقی‌ مانده‌ تمام توان خود را به کار گرفته‌ است.
به گزارش رویترز، براساس نظرسنجی‌های صورت‌گرفته توسط 2 روزنامه مطرح اسراییلی پیش‌بینی می‌شود در انتخابات روز سه‌شنبه حزب اتحاد صهیونیست 25 تا 26 کرسی کنست اسراییل را به خود اختصاص دهد و در سوی دیگر حزب لیکود تنها 21 تا 22 کرسی این مجلس را به‌ دست خواهد آورد. تمامی نظرسنجی‌های دیگری که در 3 روز گذشته صورت گرفته ‌است نیز بیانگر چنین اختلافی میان آرای حزب اتحاد صهیونیست و حزب لیکود هستند.
تابه‌حال هیچ حزبی موفق به کسب اکثریت قاطع کرسی‌های کنست اسراییل نشده ‌است و بنابراین تشکیل یک ائتلاف برای اداره امور، همواره امری اجتناب‌ناپذیر بوده ‌است. اما از آن‌جایی که در ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی شمار احزاب راستگرا بیش از دیگران است، پیش‌بینی می‌شود نتانیاهو برای تشکیل یک ائتلاف مسیر هموار‌ی را در پیش داشته باشد، هرچند که در جدال برای کسب صندوق‌های رأی قافیه را به رقبایش در حزب اتحاد صهیونیست ببازد. اما خبر دیگر برای حزب اتحاد صهیونیست نظرسنجی دیگری بود که نتایج آن حاکی از حمایت اکثریت قریب به اتفاق اعراب اسراییلی از پیوستن حزب عربی متحد به یک ائتلاف چپ میانه است. بر این اساس 71‌درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند فهرست مشترک احزاب عرب، که شامل 4 حزب عرب است و از بخت بالایی در انتخابات برخوردار است باید با حزب اتحاد صهیونیست تشکیل ائتلاف دهد و 16‌درصد دیگر نیز بر این باورند که حمایت از این حزب باید از خارج از ائتلاف صورت گیرد.
از آنجایی‌که پیش‌بینی می‌شود احزاب اعراب اسراییلی در انتخابات آتی 13 تا 15 کرسی را به خود اختصاص دهند، احزاب عرب از بازیگران کلیدی این دور از انتخابات به شمار می‌روند و به‌عنوان سومین گروه پرجمعیت این پارلمان، نمایندگی اقلیت 20‌درصدی اعراب اسراییلی را برعهده خواهد گرفت.حزب اتحاد صهیونیست به‌طور مشترک توسط «اسحاق هرتزوگ»، رهبر حزب کارگر و «تزیپی لیونی»، وزیر دادگستری پیشین رژیم صهیونیستی رهبری می‌شود و پیش‌بینی می‌شود در صورت پیروزی در روز سه‌شنبه، از سوی حزب چپ‌گرای «مرتز» (با 5 تا 6 نماینده) و حزب میانه‌رو و سکولار «یش آتید» (با 13 کرسی) نیز مورد حمایت قرار گیرد. با پیوستن احزاب عرب اسراییلی به این جمع، حزب اتحاد صهیونیست تنها به حمایت یک حزب دیگر با 5 یا 6 نماینده نیازد دارد تا با تشکیل یک ائتلاف و در دست گرفتن 61 کرسی، اکثریت را در کنست اسراییل در اختیار گیرد.
با این حال تشکیل ائتلاف در اسراییل، بازی پیچیده و آشفته‌ای است که ممکن است در آخرین لحظه تمامی پیش‌بینی‌ها را برهم زند.
نتانیاهو هنگامی که در ماه دسامبر از برگزاری انتخابات خبر داد در موضع قدرت قرار داشت و به دنبال چهارمین دوره حضور خود در دفتر نخست‌وزیر اسراییل بود. اما بحران‌های بی‌سابقه‌ای که در طول 3 ماه گذشته در مسیر نتانیاهو قرار گرفت پس از 3 دوره حضور پیاپی در مقام نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، جایگاه او در عرصه داخلی و خارجی را به شدت متزلزل کرد. کمپین انتخاباتی نتانیاهو بیش از هر چیز بر مسائل امنیتی و مقابله با برنامه هسته‌ای ایران طرح‌ریزی شده‌ بود، اما این موضوعات نتوانست رأی‌دهندگانی را که همواره از مشکلات اقتصادی نظیر قیمت مسکن و هزینه‌های بالای زندگی ناراضی‌اند، تحت‌تأثیر قرار دهد.
سخنرانی انتقادبرانگیز نتانیاهو در کنگره آمریکا درواقع نقطه بی‌بازگشتی بود که بجای افزایش حمایت‌های انتخاباتی، در فاصله‌ای کوتاه موجی از نارضایتی و انتقاد را با خود همراه آورد.
او همچنین به شکل خستگی‌ناپذیری رقبای انتخاباتی خود را مورد حمله قرار می‌دهد و در اظهاراتی هرزوگ را مردی ریز نقش و با صدایی دو رگه خوانده‌ است. با این حال هرزوگ با زیرکی خاصی به این اظهارات پاسخ داد. درحالی‌که در جریان مبارزات انتخاباتی به مناقشات اسراییل و فلسطین کمترین اشاره‌ای نشده‌ است، نشانه‌های موجود حاکی از دلزدگی اسرايیلی‌ها از شیوه‌ رهبری نتانیاهو است. براساس نظرسنجی دیگری که روز گذشته منتشر شد، 72‌درصد از اسرايیلی‌ها خواستار تغییرند. نتانیاهو در 3 روز گذشته بیش از هر چیز به مسائل اقتصادی و طرح‌هایش برای کاهش قیمت مسکن سخن گفته‌ است، با این حال به نظر می‌رسد برای مطرح کردن چنین موضوعاتی کمی بیش از اندازه دیر شده‌ است. او در مصاحبه خود از «خطری واقعی» سخن گفت که قادر است آن را از میان بردارد و خواستار حمایت رأی‌دهندگان شد.
نتانیاهو در گفت‌وگو با یک رادیو محلی و با صدایی که بر اثر سرماخوردگی گرفته بود گفت «در خانه نمانید، رأی‌هایتان را به هدر ندهید.» او با اشاره به نام مستعار هرزوگ گفت: «اگر این شکاف برطرف نشود من انتخاب نخواهم شد و اداره امور به دست تزیپی و بوگی خطری واقعی خواهد بود.»


تعداد بازدید :  256