شماره ۵۲۳ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۱ اسفند
صفحه را ببند
در بانک ملارد رخ داد
بمب‌گذاري ساختگي برای گرفتن وام

شهروند| متقاضي وام وقتي ديد كه مدارك كافي براي دريافت وامش ندارد، تصميم گرفت با يك نقشه عجيب، پول اين وام را به حساب خودش بريزد. اين مرد با ساخت يك وسيله بسيار ساده، ادعا كرد كه دست به بمب‌گذاري زده و اگر وام را به حسابش واريز نكنند، بانك را منفجر خواهد كرد.
ساعت 9 صبح روز 17 دي‌ماه يك تلفن مشكوك وحشت به جان پرسنل يكي از بانك‌هاي ملارد كرج انداخت. وقتي صداي زنگ تلفن به صدا در آمد، هيچ‌كس نمي‌دانست آن سوي خط قرار است مردي با ادعايي كه مي‌كند، يك روز كاري را در آن بانك مختل كند. پس از اينكه كارمند بانك تلفن را جواب داد، مردي آن سوي خط خودش را يكي از مشتريان بانك معرفي كرد و گفت: «اگر وام مرا همين الان به حسابم واريز نكنيد، بانك‌تان منفجر خواهد شد. من بمبي را داخل بانك كار گذاشته‌ام و تا 2 ساعت ديگر اين بمب منفجر خواهد شد.»
كارمند بانك حرف‌هاي اين مرد را باور نكرد و با تصور اين‌كه مزاحم تلفني است، گوشي را قطع كرد. او پس از چند دقيقه محض اطمينان آدرسي كه مرد جوان داده بود را بررسي كرد تا مطمئن شود ادعايش دروغ بوده  اما چيزي را كه مي‌ديد، باور نمي‌كرد. يك بمب ساعتي در حال چشمك زدن بود و مشخص بود كه كسي آن را در آن‌جا كار گذاشته است. پس از ديدن اين صحنه، همه كارمندان و پرسنل بانك وحشت‌زده شدند و با پليس تماس گرفتند. آنها در اولين اقدام به سراغ ليست مشترياني كه تقاضاي وام كرده بودند، رفتند و متوجه شدند كه مشخصات كامل مرد ناشناس در اين ليست ثبت شده است. اين مرد چند وقت پيش تقاضاي وام كرده بود اما به دليل نداشتن مدارك كافي تقاضايش رد شده بود. با ديدن اسم و مشخصات اين مرد، كارمندان بيشتر وحشت‌زده شدند و باور کردند كه تا ساعاتي ديگر بانك منفجر خواهد شد. براي همين آنها بيرون از بانك منتظر پليس ايستادند. دقايقي بعد، تيم كارآگاهان پليس به محل رسيد و تحقيقات خود را آغاز كرد. ماموران در اولين اقدام با احتياط به سراغ بمب رفتند و پس از بررسي در كمال تعجب متوجه شدند كه اين شيء، بمب نيست و چيزي دست‌ساز و شبيه به بمب است.
در حالي ‌كه تجسس‌ها درخصوص شناسايي مشتري بانك آغاز شد، ماموران به بررسي بيشتر اين شيء پرداختند و متوجه شدند كه متهم دو تراشه راديو را با يك سيم به هم وصل كرده و با لامپ خيلي كوچك آن را شبيه به بمب ساخته تا با چشمك زدن آن لامپ، همه چيز طبيعي به نظر برسد.
با مشخص شدن اين موضوع، متهم دو روز بعد شناسايي و دستگير شد. وي بلافاصله تحت بازجويي‌هاي قضايي و پليسي قرار گرفت و با اعتراف به جرم خود به ماموران گفت: «چند وقتي مي‌شد كه به دليل مشكلات مالي كه داشتم از اين بانك تقاضاي وام كرده بودم. هر بار كه براي پيگيري وامم به آن‌جا مي‌رفتم، آنها مدارك تازه‌اي را از من مي‌خواستند. مداركي كه من خيلي از آنها را اصلا نداشتم. به شدت از پيگيري وامم خسته شده بودم و از طرفي به اين پول نياز شديد داشتم، به همین خاطر تصميم گرفتم كه با تهديد، وامم را از بانك بگيرم. با خودم تصور مي‌كردم اگر اين شي‌ء را داخل بانك بگذارم و رئيس بانك را تهديد كنم، حتما پول به حسابم واريز خواهد شد. مي‌خواستم پس از گرفتن پولم، مدتي را اين طرف‌ها آفتابي نشوم تا آب‌ها از آسياب بيفتد. من نه قصد كشتن كسي را داشتم، نه قصد آسيب رساندن به كسي را فقط مي‌خواستم پولم را بگيرم.» با اعتراف اين مرد، وي با قرار قانوني روانه زندان شد و تحقيقات پليس در اين خصوص ادامه يافت. سرهنگ كوهستاني معاون اجتماعي غرب استان تهران نيز در اين خصوص به «شهروند» گفت: «وقتي دو سر باتري را با يك سيم به هم وصل كنند و يك لامپ هم روي آن بگذارند، لامپ چشمك مي‌زند و آن وسيله شبيه به بمب مي‌شود. اين يك وسيله ساده است و تشخيص اين‌كه اين وسيله بمب نبوده براي ماموران خيلي راحت و آسان بود.»


تعداد بازدید :  138