شماره ۵۲۳ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۱ اسفند
صفحه را ببند
روي خط خبر

مدیرکل دفتر مراکز شبه‌خانواده بهزیستی:
هر کودک شیرخوارگاهی در تهران
 ۷ متقاضی دارد
تسنیم | مدیرکل دفتر مراکز شبه‌خانواده بهزیستی گفت: در تهران به ازای هر فرزند شیرخوارگاه ۷خانواده متقاضی فرزندخواندگی هستند.
منتظر شبّر درخصوص تسهیل قانون فرزندخواندگی و خانواده‌های پشت نوبت برای این موضوع اظهار داشت: فرزندخواندگی پس از تصویب قانون جدید تسهیل شد اما به چند دلیل تحقق آن به تعویق افتاد. یکی از دلایل این است که 80‌درصد فرزندان شیرخوارگاه دارای والد بدسرپرست هستند و براساس حکم دادگاه به صورت موقتی در بهزیستی نگهداری می‌شوند، لذا بعد از احراز شرایط والدین دوباره به خانواده خود بازمی‌گردند.
او ادامه داد: در این حالت دو مشکل داریم یکی این‌که خانواده‌های متقاضی خود تمایل به فرزندخواندگی چنین کودکانی ندارند و از سوی دیگر دادگاه مجوز فرزندخواندگی برای این کودکان را نمی‌دهد چرا که به‌طور مثال کودکی که والدینش در زندان به‌سر می‌برند بعد از آزادی والدین دوباره به خانواده بازمی‌گردد. شبّر گفت: بیشتر متقاضیان فرزندخواندگی به دنبال کودکان شیرخوار هستند و همین موضوع باعث شده سن کودکان ما در شیرخوارگاه بالا برود و آنها در شیرخوارگاه رسوب کنند. لذا از خانواده‌ها می‌خواهیم که برای کودکان دو تا سه‌سال به بالا تقاضا داشته باشند چرا که با برقراری یک‌سری شرایط این کودکان نیز آمادگی پذیرش شرایط جدید را پیدا می‌کنند.
او با اشاره به این‌که گفته شده شرط به نام زدن ملک برای این کودکان شرایط فرزندخواندگی را دشوار کرده است، ادامه داد: شرط تملیک نصف املاک یا یک‌سوم از آن در قانون جدید فرزندخواندگی نیست اما از آنجایی که این کودکان شرایط بهره‌مندی از ارث یا تضمین مالی در آینده را ندارند باید چیزی شبیه بیمه عمر یا تضمین تأمین مالی برای آینده آنها فراهم شود. ضمن این‌که این شرایط جزو شرایط بهزیستی و شرط دادگاه است لذا با صلاحدید دادگاه این موضوع قابل تغییر است. مدیرکل دفتر مراکز شبه‌خانواده بهزیستی در پایان گفت: در حال حاضر در تهران به ازای هر فرزند شیرخوارگاه 7 خانواده متقاضی فرزندخواندگی هستند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی:
ثبت اطلاعات ژنتیکی خبرنگاران
 در بانک اطلاعات ژنتیک
شهروند| رئیس سازمان پزشکی قانونی از ثبت اطلاعات ژنتیکی خبرنگاران در بانک اطلاعات ژنتیک خبر داد و گفت: «تمام کارهای مربوط به این بانک انجام شده و اولویت اول ثبت اطلاعات مجرمان سابقه‌دار و مشاغل پرخطر مانند خبرنگاران و خلبانان هستند.»
احمد شجاعی، او با بیان این‌که کارهای این بانک در 2‌سال اخیر انجام شده، به فارس گفت: « اقدام بعدی احداث ساختمان مرکز بانک اطلاعات ژنتیک در تهران بود که کارهای مربوط به آن نیز انجام شده و دستگاه‌های موردنیاز همراه نرم‌افزار لازم خریداری شده است.» او با اشاره به این‌که راه‌اندازی این بانک نیاز به بودجه دارد، افزود: «در صورت تأمین منابع مالی، این بانک در‌سال 94 کار خود را آغاز می‌کند.» شجاعی به اولویت‌بندی افراد مختلف در ثبت اطلاعات ژنتیکی اشاره کرد.« اولویت اول با مجرمان سابقه‌دار و سپس مشاغل پرخطر مانند خبرنگاران و خلبانان است.»

عضو کمیسیون کشاورزی:
آب به تالار هورالعظیم و شادگان باز شود
شهروند| وضع زیست‌محیطی در ایران بسیار بحرانی است و بخش‌های مختلف آن اعم از آب، هوا و خاک دچار چالش هستند.
محمدسادات ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اعلام این مطلب گفت: این مسأله چیزی نبوده که در مدت یکی، دو روز ایجاد شده باشد بلکه به علت اهمال و سهل‌انگاری سالیان ‌سال و دولت‌های مختلف بوده که اغماض کردند و با عدم‌حضور طرح‌های زیست‌‌محیطی در پروژه‌های عمرانی به این مرحله رسیده‌ایم که هم‌اکنون بیشتر نقاط کشورمان دارای مشکلات بسیار جدی و اساسی در بحث محیط‌زیست هستند. او به ایسنا گفت: به‌عنوان مثال در جنوب گردوغبار، در شمال آلوده شدن آب دریا به نیترات، در غرب خشک شدن و از بین رفتن جنگل‌ها و در ارومیه مشکل خشک شدن دریاچه ارومیه را داریم. روی هرکدام از این مشکلات دست بگذاریم می‌بینیم وضع نه‌تنها مثبت نیست بلکه در خیلی از جاها منفی است. این نماینده مجلس افزود: حل این مشکلات هم زمان‌بر است و هم به عزم عمومی و ملی نیاز دارد. وضع فعلی ما نتیجه عملکرد گذشته ماست و وضع آینده ما هم در گرو عملکرد امروز ماست. اگر قرار باشد امروز هم به نقد و انتقاد بسنده کنیم مشکلات کماکان در آینده نیز وجود خواهد داشت. او گفت: یکسری اقدامات کوتاه‌مدت و فوری مثل باز شدن آب به تالاب هورالعظیم و دریاچه شادگان باید انجام شود. طبق صحبت‌هایی که از برخی از مسئولان شنیده‌ام ظاهرا این اتفاق صورت گرفته است. تجهیز مردم و محیط‌زیست و هواشناسی استان‌های آلوده به گرد و غبار نیز یکی از کارهایی است که نباید زمان‌بر باشد. خوشبختانه دولت نیز 240‌میلیارد برای حل مشکل ریزگردها در اختیار استانداری خوزستان قرار داده است.

 


تعداد بازدید :  199