شماره ۵۲۳ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۱ اسفند
صفحه را ببند
همراه با یک داوطلب صلیب سرخ سیرالئون
اشتیاق نجات انسان‌ها!

دنیل جیمز 35 ساله داوطلبی است که با صلیب‌سرخ سیرالئون کار می‌کند. او از دوران دبستان داوطلب بوده ولی اخیرا در یکی از خطرناک‌ترین عملیاتی که قبلا تصورش را هم نمی‌کرد، فعالیت می‌کند: «مبارزه با ابولا در آفریقای‌جنوبی».
دنیل می‌گوید: «این کار عملا خطرناک اما بسیار حیاتی است. شغل ما ریسک بالایی دارد، افراد زیادی اصلا تمایل به دخیل‌شدن ندارند اما مردم آفریقا دارند می‌میرند و اگر کسی اجساد قربانیان را دفن نکند، بیماری شیوع پیدا می‌کند.» خوشبختانه دنیل در این زمینه تجربه دارد و در عملیات خطرناک دیگری در دوران طولانی داوطلبی‌اش کار کرده است. او می‌گوید: «واقعا نمی‌ترسم زیرا وقتی جوان‌تر بودم، در طول 11‌سال جنگ واقعی و در شرایط مشابه با صلیب‌سرخ کار کرده‌ام. تجارب وحشتناک آن دوران، امروز به من کمک کرده تا خود را با شرایط تطبیق داده و نقش کنونی خود را به خوبی ایفا کنم.» دنیل می‌گوید عشق به انسانیت است که او را در خدمت تمام وقت یاری می‌کند: «من به کارم ادامه می‌دهم و به‌رغم تمام پرچم‌های قرمز کار را ادامه می‌دهم زیرا این کار درست است. من سوابق مراقبت‌های پزشکی دارم و می‌خواهم حتما پزشک شوم و درحال حاضر با پزشکی از کنگو کار می‌کنم. او آموزش‌هایی به من می‌دهد که در کسب تجربه بیشتر کمکم کرده و مرا به آرزوهایم نزدیک‌تر می‌کند.» همان‌طور که در داوطلبان صلیب‌سرخ و هلال‌احمر مرسوم است، اشتیاق دنیل با غرور همراه است؛ غرور ایجاد تغییر روزانه در جامعه و کشور. «غرور من در کاری که در این زمانه سخت انجام می‌دهیم ریشه دارد. این به من و خیلی‌های دیگر با طرز فکر مشابه، این اجازه را می‌دهد که کار درست را انجام دهیم و همزمان تا جایی که امکان دارد محلی امن ایجاد کنیم. مردم شوق من برای کار با صلیب‌سرخ در ماموریت‌های انسانی را ستایش می‌کنند.» پیام دنیل برای دیگر داوطلبان کاملا آشناست. او می‌گوید که داوطلبان باید نسبت به کسانی که رنج می‌برند، احساس همدردی و شفقت داشته باشند و بدانند که پاداش این کار بسیار بزرگ است. «همه می‌دانیم که در مقایسه با خطری که روزانه با آن روبه‌رو هستیم، کسی نمی‌تواند پاداشی به ما بدهد. پول نمی‌تواند با آن برابری کند، پاداش کار ما بیشتر از طریق معنوی به دست می‌آید و این همان چیزی است که به ما در حفظ روح داوطلبی و انسانیت نسبت به آدم‌های آسیب‌پذیر کمک می‌کند.»
اشتیاق، فداکاری و میل به انجام کارهای خوب در دنیا چیزی است که دنیل در افراد بسیاری می‌بیند. «ما جوانان، در سطح محلی و جهانی، تغییر مثبت این‌جا می‌کنیم، ما حرف نمی‌زنیم، عمل می‌کنیم.» شیوع بیماری ویروسی ابولا در آفریقای غربی باعث اعلام وضع اضطراری توسط سازمان بهداشت جهانی شد. سازمان‌های صلیب‌سرخ در کشورهای مبتلا برای درمان بیماری وارد عمل شده‌اند و همزمان تلاش می‌کنند که از آمادگی کشورهای اطراف برای واکنش سریع به هرگونه احتمال شیوع بیماری اطمینان حاصل کنند.  اشتیاق دنیل و همکاران داوطلبش همه اینها را ممکن می‌کند.
برگردان:  سودابه قیصری
منبع:  سایت صلیب‌سرخ جهانی

 


تعداد بازدید :  229