شماره ۵۲۳ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۱ اسفند
صفحه را ببند
جای اهالی انیمیشن در شورای سیاست‌گذاری سینمای کودک و نوجوان خالی است
فراخوانی دلسوزان سینمای کودک

زهرا نجفی| به نظر می‌‌آید که قرار است در‌سال
 94 اتفاق ویژه‌ای برای سینمای کودک و نوجوان بیفتد، چراکه حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی طی حکمی اعضای شورای سیاست‌گذاری و راهبردی سینمای کودک و نوجوان را منصوب کرد. سینمایی که تنها نماینده امسالش که به روی پرده رفت یعنی فیلم«شهر موش‌های 2» به کارگردانی مرضیه برومند توانست در گیشه به موفقیت دست پیدا کند و
پر فروش‌ترین فیلم‌ سال 93 شود. مهدي ارگاني، مسعود کرامتي، حميد جبلي، دکتر جواد حاتمي، مهدي يزداني، محسن چيني‌فروشان، عليرضا تابش، فرشته طائرپور و مرضيه برومند سینماگران و اهالی فعال حوزه کودک و نوجوانی هستند که با حکم رئیس سازمان سینمایی به عضویت این شورا درآمدند. شورایی که به گفته مسعود کرامتی، هنوز جز اعلام اسامی اعضای آن چیز دیگری درباره آن مشخص نیست؛ اما نشان می‌دهد که ایوبی دغدغه سینمای کودک دارد. سینمایی که مدت‌هاست در سینمای ایران نادیده گرفته شده و جز خاطرات فیلم‌های کودک موفق دهه شصت نکته قابل توجهی درباره آن باقی نمانده است. با این حال در میان اسامی اعضای این شورا جای هنرمندی از حوزه انیمیشن‌ خالی است، حوزه‌ای که بی‌تردید پیوندی قوی با سینمای کودک و نوجوان دارد.
می‌خواهیم از تجربیات و توانایی‌های شما استفاده کنیم
در متن حکم ايوبي خطاب به نامبردگان آمده است: «حافظه سينماي ملي ايران، دستاوردهاي ماندگار بسياري را در خود رقم‌زده است که بخش بزرگي از آن حاصل موفقيت‌هاي جريان سينماي کودک و نوجوان است، همان‌گونه که مطلع هستيد سينماي کودک و نوجوان ايران در سال‌هاي اخير جز معدودي تجربه پراکنده، چيزي بر کارنامه خود نيفزوده است و حتي در حفظ جايگاهي که داشت نيز دچار مشکلات بنيادين شده است.» او در ادامه نوشته است:«اکنون‌که با تشکيل شوراي سياست‌گذاري و راهبري سينماي کودک قرار است در تقويت و احياي اين سينماي موثر آينده‌ساز بکوشيم و نگراني مشترکمان را از تأثير رسانه‌هاي جهاني بر سليقه فرهنگي و هنري کودکان کشورمان مرتفع سازيم.» رئیس سازمان سینمایی قصد دارد از تجربیات و توانایی‌های این اعضا که در تأسيس و رشد سينماي کودک و نوجوان سهم بسزايي داشته‌اند، در تحليل دقيق مسائل و بهبود شرايط توليد، تبليغ و نمايش فيلم‌هاي مناسب و جذاب براي مخاطبان از آنها کمک بگیرد.
نوید حرکت به سمت حل مشکلات
 سینمای کودک
مرضیه برومند، کارگردان شناخته شده سینمای کودک معتقد است تشکیل این شورا را باید به همه‌ اهالی سینمای کودک و کسانی که در مقولات فرهنگی مرتبط با کودکان کار می‌کنند، تبریک گفت. او در ادامه به «شهروند» می‌گوید: «خوشبختانه تمامی اعضای این شورا از کسانی انتخاب شده‌اند که ثابت شده در این مقوله صاحب‌نظر و دلسوز هستند.» او امیدوار است اتفاقات خوبی با تشکیل این شورا برای سینمای کودک و نوجوان بیفتد: «من به صورت کلی جزو انسان‌های امیدوار هستم؛ اما امیدوارم تشکیل این شورا منجر به برنامه‌ریزی دقیق‌تری در تولید و اکران فیلم‌های کودک و نوجوان شود و همچنین بتواند برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان را بهبود بخشد.» مسعود کرامتی، کارگردان و بازیگر قدیمی که از اهالی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و کارگردانی چند فیلم کودک مثل گنجشكك اشي‌مشي را در کارنامه‌اش دارد، به «شهروند» در این خصوص می‌گوید: « ترجیح می‌دهم بعدا درباره این موضوع صحبت کنند. چون درحال حاضر تنها انتصاب‌ها صورت گرفته و برنامه‌های آتی شورا مشخص نشده است.» او معتقد است تشکیل همین شورا اتفاق بسیار امیدوارکننده‌ای است و توضیح می‌دهد: « تشکیل این شورا نشان می‌دهد مدیران فعلی ارشاد حسن نیت دارند و نگران این سینما هستند. همچنین تشکیل شورای سیاست‌گذاری سینمای کودک و نوجوان این نوید را برای ما دارد که حداقل به سمت حل مشکلات می‌خواهیم حرکت کنیم.» او معتقد است همین که مدیریت فعلی سینما تصمیم گرفته قدمی در این راه بردارد، سبب شده تا عضویت در این شورا را بپذیرد. البته کرامتی تأکید می‌کند تا برگزاری نخستین جلسه این شورا نمی‌تواند اظهارنظر دیگری کند.
الزام ضمانت اجرایی و حضور انیمیشن‌سازان
 فرزاد اژدری، کارگردان فیلم‌های «وروجک‌ها» و «عملیات مهدکودک» هم معتقد است این اتفاق
 به تنهایی خوب است؛ اما از هر اظهار نظری خودداری می‌کند و می‌گوید باید منتظر اتفاقات بعدی شورا بماند تا بتواند دراین‌باره اظهارنظر کند. غلامرضا رمضانی، کارگردانی که امسال با فیلم«فرار از قلعه رودخان» در جشنواره فیلم کودک و نوجوان حضور موفقی داشت هم از هرگونه اظهارنظر خودداری می‌کند، چراکه خبر را به تازگی شنیده و هنوز در جریان آن نیست. اما کیوان کثیریان، منتقد سینما هم به‌صورت کلی کمک گرفتن حجت‌الله ایوبی از اهالی سینما برای سیاست‌گذاری بخش‌های مختلف سینما را اتفاق خوبی می‌داند: «با یک نگاه می‌شود فهمید، افرادی که برای عضویت در این شورا انتخاب شده‌اند از کارکشته‌های سینمای کودک هستند و همگی در دوره‌هایی فیلم‌های موفقی در این زمینه کار کرده‌اند.» او تأکید دارد با این حال باز هم باید دید در ادامه با تشکیل جلسات این شورا چه اتفاقی در این حوزه می‌افتد: «بارها اتفاق افتاده شوراهایی از این دست تشکیل شده‌اند؛ اما تصمیماتی که حاصل جلسات این شورا بوده به مرحله اجرا نرسیده‌اند. اگر قرار است تصمیمات این شورا هم مانند تجربیات گذشته ضمانت اجرایی نداشته باشد، تشکیل آن کاری بیهوده است. مثلا اگر شورای سیاست‌گذاری گروه سینمای کودک و نوجوان تصمیم گرفت که گروه سینمایی را به این سینما اختصاص دهد، این تصمیم باید قابلیت اجرا داشته باشد و نگویند سینمادار مخالف بود.» بهروز یغماییان، کارگردان انیمیشن درخصوص نبودن عضوی از حوزه انیمیشن در این شورا می‌گوید که قرار است به‌زودی با حجت‌الله ایوبی ملاقاتی داشته باشند و حتما در این دیدار با او این مسأله را مطرح خواهند کرد. اما او هم تشکیل این شورا را اتفاق مسرت‌بخشی می‌داند. با این حال معتقد است حتما باید یکی از اهالی انیمیشن در این شورا عضویت داشته باشد چراکه حوزه انیمیشن به‌طور مستقیم با سینمای کودک و نوجوان ارتباط دارد. بنابراین باید منتظر بمانیم تا جلسات اولیه این شورا برگزار شود و ببینیم که در ادامه این شورا چه تاثیری می‌تواند بر این حوزه محروم بگذارد.


تعداد بازدید :  112