شماره ۵۲۳ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۱ اسفند
صفحه را ببند
جنگل و پاسخ تمام پرسش‌هایی که ما هنوز نکرده‌ایم

مارک  پاکتین گیاه ‌شناس

 می‌بینید که گیاه‌شناسان بومی از هر قشر عجیبی دوستانی دارند. این یارو تصمیم گرفت که به آمازون برود و گشتی بزند یا قورباغه را بلیسد و این‌کار را کرد و نوشت، «فشار خونم به شدت بالا رفت، من کنترل عملکرد کامل بدنم را از دست دادم، روی یک خرمن استفراغ کردم و افتادم و خوابم برد، 6 ساعت بعد روی یک ننو بیدار شدم و برای مدت 2روز مثل ابر انسان بودم.» یک شیمیدان ایتالیایی این را خواند و گفت، «من واقعا علاقه‌ای به جنبه‌های فرا انساني قورباغه میمونی سبز ندارم. تاثیرشان در مورد فشارخون چیست؟» حالا این شیمیدان ایتالیایی روی درمان جدیدی برای فشارخون بالا براساس پپتیدهای زیر پوست قورباغه میمونی سبز کار می‌کند و دانشمندان دیگر به دنبال درمانی برای اورئوس استاف مقاوم در برابر دارو هستند. خیلی جالب که این سرخپوستان بومی و قورباغه جادویشان یکی از شیوه‌های درمانی را اثبات می‌کنند.
از کاهن آتوهواسکا در شمال آمازون، در وسط مراسم یوگا برايتان بگويم. او را که به دنبال سرمایه‌ای برای محافظت از فرهنگشان بود به لس‌آنجلس برای ملاقات مسئول بنیادی بردم. به کاهن نگاهی کرد و گفت، «تو به مدرسه پزشکی نرفتی، درست؟» کاهن گفت، نه نرفتم. او گفت، «خب درباره درمان چه چیزی می‌توانی بگویی؟» کاهن به او نگاهی کرد و گفت، «میدونی چیه؟ اگر تو یک عفونت داشته باشی، برو دکتر. اما بسیاری از مصیبت انسان بیمارهايی از قلب، ذهن و روح هستند. پزشکی غربی نمی‌تواند آنها را درمان کند ولی من می‌توانم.»
اما همه آنچه که درباره داروها از طبیعت فرا می‌گیریم خوب نیستند. مثلا از یک مار وایپر برزیلی بگويم، سم او در دانشگاه سايو پائولو مورد مطالعه قرار گرفت. بعدا مطالعات بیشتری توسط مرکز بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین صورت گرفت. این در خط‌مقدم روش درمانی فشارخون است. فشارخون علت بیش‌از ۱۰‌درصد از مرگ‌ومیر روزانه جهان است. این صنعت ۴‌میلیارد دلاری بر پایه سم این مار برزیلی است و برزیلی‌ها حتی یک سنت هم از آن درآمد ندارند که روش قابل قبولی برای تجارت کردن نیست.
اما جنگل بزرگترین تجلی حیات روی کره‌زمین است. ضرب‌المثلی در سورینام هست که من واقعا دوستش دارم: «جنگل پاسخ تمام پرسش‌هایی که ما هنوز نکرده‌ایم را در خود نگه می‌دارد» اما همان‌طور که می‌دانید، به سرعت درحال ناپدید‌شدن است. در برزیل، در آمازون، در سراسر جهان. من عکس‌هايي را از هواپیمای کوچکی گرفتم که بر فراز مرز شرقی از منابع بومی زینگو در ایالت ماتو گروس در شمال غربی پرواز می‌کرد. در نیمه‌بالا تصویر، می‌توانید جایی که بومیان سرخپوست زندگی می‌کنند را ببینید. خط میانی، مرز شرقی منطقه هست. نیمه بالا سرخپوستان، نیمه‌پایین سفیدپوستان هستند. نیمه‌بالایی سرشار از گیاهان دارویی و در نیمه‌پایین تنها مشتی گاو نحیف. نیمه بالایی کربن توسط جنگلی که به آنها تعلق دارد جذب می‌شود، نیمه‌پایینی کربنی را به اتمسفر می‌فرستد که باعث بروز تغییرات آب و هوایی می‌شود. درحقیقت، علت شماره2 آزاد شدن کربن در اتمسفر نابودی جنگل‌هاست.
اما وقت حرف‌زدن در مورد تخریب، این نکته را در ذهن داشته باشید که آمازون باشکوه‌ترین چشم‌انداز جهان را داراست. منطقه‌ای سرشار از زیبایی و شگفتی. بزرگترین مورچه‌خوار جهان در این جنگل زندگی می‌کند، حدود ۴۵ کیلو وزن آنهاست. عنکبوت پرنده‌خوار جالوت بزرگترین عنکبوت جهان است که در آمازون یافت می‌شود. عقاب بال پهن که طول بال‌هایش بیشتر از ۲ متر است. کیمن سیاه (نوعی تمساح) این هیولا می‌تواند تا ۵۰۰ کیلو وزن داشته باشد، می‌دانید که انسان‌خوار هستند. آناکوندا، بزرگترین مار و کاپی بارا، بزرگترین جونده، نمونه‌ای از آن در برزیل هست ۱۰۰ کیلوگرم می‌تواند باشد.

 

 


تعداد بازدید :  126