[شهروند] در دهه 80 میلادی داستانهای مربوط به «مثلث برمودا» در ردیف پرطرفدارترین سوژههای صفحات سرگرمی مجلات و روزنامهها قرار داشتند و کتابهای بسیاری نیز با موضوع اسرار و عجایب این نقطه از کره زمین منتشر میشدند. مثلث برمودا منطقهای در اقیانوس اطلس بین جزیره برمودا، کشور پرتوریکو و ایالت فلوریداست که مشهور است کشتیها، قایقها و هواپیماهای بسیاری هنگام عبور از آن دچار سانحه شدهاند. شایعهای وجود دارد مبنی بر اینکه از سال ۱۶۰۰ میلادی تاکنون بیش از هزار کشتی و هواپیما در مثلث برمودا ناپدید شدهاند. نام این مثلث شیطانی از دهه 50 میلادی به مطبوعات راه پیدا کرد و توسط روزنامهنگاران و نویسندگان ماجراجو به آن پر و بال داده شد. امروز و پس از گذشت سالها، دیگر خبری از ناپدید شدن هواپیماها و کشتیها در این منطقه خاص نیست و همین باعث شده برخی این استدلال را مطرح کنند که از ابتدا نیز مسئلهای وجود نداشت و این فقط یک هیاهوی رسانهای برای بالا بردن تیراژ روزنامهها، مجلات و البته کتابها بوده است.
سوانح سخت اما نهچندان عجیب و غریب
داستان مثلث برمودا میتواند واقعی باشد یا نباشد، اما سانحه دیدن کشتیها و هواپیماها اتفاقی است که در سرتاسر دنیا گهگاه رخ میدهد، با این تفاوت که فارغ از نوع و شدت حادثه، معمولاً کشتی یا هواپیمای آسیب دیده (خود یا بقایای آن، به همراه نجاتیافتگان یا اجساد)، توسط نیروهای امداد و نجات پیدا میشوند. در حقیقت و اصولاً این که واقعهای در ابعاد غرق کشتی یا سقوط هواپیما حادث شود و مکان وقوع حادثه به همراه سانحهدیدگان کشف نشود، با توجه به رصد نقطه به نقطه آسمان و دریاها توسط رادارها و همچنین مجهز بودن این پرندهها و شناورهای عظیمالجثه به انواع فرستندهها، عملاً غیرممکن است. کما اینکه در یکم ژوئن ٢٠٠٩ میلادی، وقتی پرواز شماره ٤٤٧ ایرفرانس که با 228 مسافر از ریو دوژانیرو عازم پاریس بود، از صفحه رادار محو شد، در اندک مدتی محل لاشه هواپیما و اجساد مسافران در قعر اقیانوس اطلس شناسایی شد. اما خب، همیشه استثناء هم وجود دارد!
سفر بیبازگشت پرواز شماره 370 مالزی
11 سال پیش، برابر ٨ مارس ٢٠١٤ میلادی، پرواز شماره ٣٧٠ خطوط هوایی مالزی، شامل یک بوئینگ ٧٧٧ با 239 مسافر، که از کوالالامپور پایتخت مالزی عازم پکن بود، پس از قطع ارتباط با برج مراقبت از صفحه رادارها محو شد. پس از این اتفاق، یکی از بزرگترین و در عین حال گرانترین عملیاتهای جستوجوی تاریخ با مشارکت ٢٦ کشور آغاز شد، اما گروههای نجات هرچه بیشتر جستجو کردند، کمتر یافتند و در نهایت هیچ اثری از هواپیما و اجساد احتمالی سرنشینان آن به دست نیامد. همه تئوریها بر سقوط این هواپیما در دریا اتفاق نظر دارند، اما دلیل حادثه و محل سقوط، مجهولاتی هستند که تا امروز جوابی برای آنها پیدا نشده است. تنها چیزی که ما میدانیم این است که بوئینگ ٧٧٧ مملو از مسافر، در نقطهای همه وسایل ارتباطی خود را خاموش کرده و به جای پکن، راه جنوب اقیانوس هند را در پیش گرفته است.