شماره ۵۲۳ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۱ اسفند
صفحه را ببند
مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری:
5 هزار هکتار از جنگل‌های مازندران احیا می‌شود

ساری – علی جعفری‌گرجی| مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری گفت:   5‌هزار هکتار از جنگل‌های این استان احیا می‌شود.
ستار بابایی در نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد، با بیان این‌که این نهاد در ‌سال 93 مجری 21 طرح عمرانی ملی و استانی در حوزه منابع طبیعی بود، اظهار داشت: میزان اعتبار موردنیاز برای این طرح‌ 30‌میلیارد تومان است که تاکنون حدود 10‌میلیارد تومان از این اعتبار اختصاص پیدا کرده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با اعلام این‌که 794‌هزار هکتار جنگل در مازندران داریم، افزود:   5‌هزار هکتار جنگل در غالب پارک‌های جنگلی در استان موجود است که حدود 7.9‌درصد پارک جنگلی کشور را پوشش می‌دهد. وی با اشاره به این‌که امسال در بخش آبخیزداری 53‌هزار مترمکعب عملیات مکانیکی در دستور کار قرار داشت که اصلی‌ترین پروژه این اداره ‌کل نیز بند سرشاخه‌گیر بر رودخانه برزو است، اضافه کرد: اجرای این پروژه 6ماه شروع شد و فردا به بهره‌برداری می‌رسد این پروژه با هزینه 2‌میلیارد تومان آماده بهره‌برداری است.
بابایی در این زمینه گفت: 40‌درصد عملیات مکانیکی منابع طبیعی مازندران به اتمام رسید و بقیه نیز با توجه به اختصاص اعتبار پیشرفت فیزیکی دارد که در صورت تأمین اعتبار بقیه عملیات مکانیکی این نهاد نیز پیگیری می‌شود. این مسئول درباره اقدامات انجام شده برای حفاظت و بهره‌برداری در حوزه این نهاد افزود: 72هکتار از عرصه منابع طبیعی آزاد شد و برنامه‌ریزی برای آزادسازی سایر اراضی منابع طبیعی نیز در دستور کار قرار دارد. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری به همکاری مناسب مسئولان استانی و دادگستری با این نهاد اشاره کرد و گفت: با توجه به همکاری دستگاه‌ها کمترین تخریب در منابع طبیعی مازندران در‌ سال 93 اتفاق افتاد. وی به اقدامات انجام شده در حوزه اطفای حریق توسط این اداره‌ ‌کل اشاره کرد و یادآور شد: 80فقره آتش‌سوزی در ‌سال 93 در جنگل‌های مازندران رخ داد که بیش از 273 هکتار از اراضی دچار حریق شدند. بابایی به اقدامات انجام شده برای توسعه جنگل اشاره کرد و بیان داشت: اقدامات توسعه‌ای برای 5‌هزار هکتار از اراضی جنگلی مازندران در دستور کار است که 3‌هزار و 150 هکتار مربوط توسط اداره منابع طبیعی و 2‌هزار هکتار مربوط به بهره‌برداران است. این مسئول به تعداد نهال‌های تولید شده در حوزه منابع طبیعی مازندران منطقه ساری اشاره کرد و گفت: بیش از 5‌میلیون نهال در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری با همکاری بهره‌برداران جنگلی منطقه ساری تولید شده است. مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری در پایان اقدامات تخریبی در عرصه منابع طبیعی را شامل تخریب انسانی، تخریب اراضی، قاچاق چوب، حضور دام و دامدار، اجرای طرح‌های عمرانی توسط دولت، هماهنگ نبودن دستگاه اجرایی و بهره‌برداری بی‌رویه از معادن برشمرد.


تعداد بازدید :  98