شماره ۵۲۳ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۱ اسفند
صفحه را ببند
ارتش عراق با صدور بیانیه‌ای خبر داد
تکریت آزاد شد

ارتش عراق روز گذشته و به‌دنبال 2 روز درگیری و محاصره کامل تکریت، با صدور بیانیه‌ای از آزادی کامل شهر تکریت در استان صلاح‌الدین از دست تروریست‌های تکفیری داعش خبر داد. به گزارش پرس‌تی‌وی، نیروهای ارتش عراق با همکاری نیروهای مردمی شیعه و داوطلبان سنی، شهر تکریت را به‌صورت کامل آزاد کردند و پرچم عراق را بر فراز ساختمان‌های دولتی این شهر برافراشتند.
این در حالی است که شورای عشایر استان صلاح‌الدین پیش از این از آزادسازی 90‌درصد از شهر تکریت خبر داده‌ بود. عبدالوهاب الساعدی فرمانده عملیات صلاح‌الدین نیز در شرح این عملیات گفت: «نیروهای امنیتی از چندمحور به‌سوی تکریت پیشروی کرده‌اند و موفق به تسلط بر مناطق گسترده‌ای در شمال شهر تکریت شده‌اند و نیروهای دیگری از سمت شرق در حال پیشروی هستند و طی ساعات آینده به مرکز شهر خواهند رسید.» نیروهای امنیتی عراق درپی درگیری شدید با تروریست‌های داعش، بیمارستان آموزشی تکریت را تحت کنترل خود درآورده و پرچم عراق را بر فراز آن به اهتزار درآوردند. از طرفی دیگر، یک مقام امنیتی در استان صلاح‌الدین نیز اعلام کرد که نیروهای امنیتی و داوطلب مبارزه با داعش ساختمان فرماندهی پلیس استان صلاح‌الدین را نیز از دست داعش آزاد کردند و پرچم عراق بر بالای ساختمان آن برافراشته شد. نیروهای مهندسی نیز در حال تلاش برای خنثی‌کردن مین‌ها و بمب‌های کارگذاشته شده از سوی داعش هستند.
به گزارش تسنیم، «مروان الجباره» سخنگوی شورای بزرگان تکریت در این‌باره گفت: «نیروهای امنیتی سرویس مبارزه با تروریسم و واکنش سریع و فرماندهی پلیس استان صلاح‌الدین با حمایت و پشتیبانی گروه‌های بسیج مردمی و نیروهایی از اهالی استان صلاح‌الدین امروز چهارشنبه موفق شدند وارد مرکز شهر تکریت شوند». وی افزود: «این نیروها هم‌اکنون مناطق حی‌القادسیه، محله‌العصری، الزهور و خیابان الاطباء و ساختمان فرماندهی نیروهای پلیس استان صلاح‌الدین و ساختمان شورای محلی در مرکز شهر تکریت را آزاد کردند». الجباره درخصوص ادامه این عملیات گفت: «هم‌اکنون واحدهای نظامی به پیشروی‌های خود ادامه می‌دهند، و هدف ما از این مرحله از عملیات آزادسازی منطقه مجموعه کاخ‌های ریاست‌جمهوری در شهر تکریت است».
دبیرکل یکی از گروه‌های نظامی داوطلب مردمی نیز اعلام کرد‌ «شهر تکریت هم‌اکنون به صورت کامل در کنترل نیروهای امنیتی و نیروهای بسیج مردمی است». شیخ اکرم الکعبی دبیرکل «جنبش نجبا» در این‌باره گفت: «اکنون این خبر خوش را به ملت عراق می‌دهیم که شهر تکریت از کنترل داعش خارج شده است و این شهر آزاد شد.»
مسئولان محلی می‌گویند، عناصر داعش در دسته‌های کوچک و به شکل نامنظم در حال خروج از شهر هستند و پریشانی زیادی در میان آنها دیده می‌شود. تروریست‌ها تلاش دارند تا از مناطقی از شهر که هنوز در کنترل آنهاست به سمت استان نینوا و شهر موصل عقب‌نشینی کنند.
تکریت در 130 کیلومتری شمال بغداد قرار دارد و موقعیت آن از این جهت حایزاهمیت است که دروازه ورود ارتش عراق به شهر موصل است. نیروهای عراقی در عملیات آزاد‌سازی تکریت در حالی ‌که توسط نیروهای هوایی ارتش این کشور پشتیبانی می‌شدند از 3محور این شهر را مورد حمله قرار دادند. در این عملیات بیش از 30‌هزار نیرو‌ی عراقی شرکت کرده‌اند. در این عملیات نیروهای داوطلب مردمی به همراه ساکنان محلی و عشایر سنی در کنار ارتش علیه داعش می‌جنگند. آزادسازی تکریت که مرکز تروریست‌های داعش و بعثی‌ها محسوب می‌شود دستاورد بزرگی است و علاوه بر این‌که کمربندی امن در اطراف دیالی ایجاد می‌کند تروریست‌ها را در مرزهای کرکوک تحت محاصره قرار می‌دهد و خطر را از بغداد دور می‌کند و زمینه را برای آزادسازی موصل و الانبار فراهم می‌کند.


تعداد بازدید :  105