شماره ۵۲۳ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۱ اسفند
صفحه را ببند
ادعای روسیه در خصوص استقرار تسلیحات هسته‌ای در کریمه
حقمان محفوظ است

مقامات روسیه روز گذشته از حق این کشور برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک کریمه خبر دادند. اظهارات وزارت خارجه روسیه درخصوص استقرار تسلیحات هسته در کریمه در فاصله یک‌سال پس از جدایی مناقشه‌برانگیز کریمه از اوکراین و الحاق آن به فدراسیون روسیه و در حالی مطرح شد که رقابت نظامی روسیه و غرب در روز‌های اخیر و همزمان با برگزاری مانور‌های نظامی روسیه و ناتو بار دیگر شدت گرفته ‌است و مقامات اتحادیه اروپا نیز به تازگی بررسی طرحی را برای تشکیل ارتش اروپایی آغاز کرده‌اند.
«میخائیل اولیانوف» رئیس اداره منع اشعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه روز گذشته از حق دولت روسیه برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در شبه‌جزیره کریمه در دریای سیاه خبر داد اما با این حال درخصوص برنامه‌های کرملین برای عملی کردن این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرد.
اولیانوف در گفت‌و‌گو با اینتر‌فاکس این خصوص گفت: «من اطلاعی ندارم که آیا در حال حاضر تسلیحات هسته‌ای روسیه در آن‌جا باشد. من در جریان چنین برنامه‌ای نیستم، اما با این حال روسیه به لحاظ قانونی می‌تواند اقدامی را انجام دهد».
ادعای این مقام وزارت خارجه روسیه که بلافاصله از سوی خبرگزاری‌های بین‌المللی منعکس شد اقدامی در جهت افزایش کنترل روسیه بر این شبه‌‌جزیره محسوب می‌شود که یکی از موضوعات اصلی مناقشه اخیر میان کرملین و کی‌یف است. اظهار نظر اولیانوف آخرین مورد از لفاظی‌های مقامات کرملین درخصوص مالکیت شبه‌جزیره کریمه به پشتوانه تسلیحات هسته‌ای روسیه است، ادعایی که همچنان موردپذیرش جامعه بین‌المللی قرار نگرفته‌است. البته پیش از این نیز اظهارات مشابهی از سوی مقامات روسیه مطرح شده ‌بود و وزیر خارجه این کشور نیز در ماه دسامبر به حق روسیه برای انتقال تسلیحات هسته‌ای خود به کریمه اشاره کرده‌بود.
«سرگئی لاوروف» در گفت‌وگویی با خبرگزاری اینترفاکس در ماه دسامبر گفته ‌بود «کریمه از منظر قوانین بین‌المللی منطقه‌ عاری از تسلیحات هسته‌ای محسوب نمی‌شود، اما کریمه پیش از این بخشی از اوکراین بود، کشوری که سلاح هسته‌ای در اختیار ندارد»و در‌ ادامه اظهار کرد: «حالا کریمه بخشی از کشوری محسوب می‌شود که براساس پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای به چنین سلاح‌هایی مجهز است». در همین حال «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو نیز در اظهاراتی مدعی شد روسیه همچنان به تجهیز و آموزش نیرو‌های جدایی‌طلب در شرق اوکراین مشغول است. دبیرکل ناتو همچنین خواستار آن شد تا طرف‌های درگیر به ناظرین بین‌المللی برای تقویت آتش‌بس در این منطقه یاری کنند. استولتنبرگ در جریان کنفرانس خبری روز گذشته خود و در پاسخ به سوالی درخصوص ورود تانک‌های روسیه به مرز اوکراین طی روز‌های اخیر گفت «ما همچنان شاهد حضور روسیه و پشتیبانی جدی آنها از جدایی‌طلبان شرق اوکراین هستیم. ما شاهد ارسال تجهیزات، نیرو‌ها و آموزش‌ها هستیم و بنابراین روسیه همچنان در شرق اوکراین حضور دارد». با این حال استولتنبرگ از اظهارنظر مستقیم درخصوص ورود تانک‌های روس به خاک اوکراین خود‌داری کرد و گفت «ما از روسیه می‌خواهیم تا تمامی نیرو‌هایش را از شرق اوکراین خارج کند و به توافق مینسک احترام بگذارد». پیش از این ویکتوریا نولاند، معاون اروپایی و اورآسیایی وزارت خارجه آمریکا در جلسه استماع کنگره آمریکا از ورود تانک‌ها و توپخانه‌های روسیه به مرز روسیه طی روز‌های اخیر خبر داد و آن را نقض توافق آتش‌بس مینسک که در 12 فوریه منعقد شد خواند. نولاند همچنین مدعی شد کریمه و بخش‌هایی از مناطق شرقی اوکراین درحال حاضر در «حکومت وحشت» روزگار می‌گذارنند. استولتنبرگ و ژنرال «فیلیپ بریدلاو»، فرمانده ارشد ناتو در جمع خبرنگاران حاضر در مقر نظامی ناتو در بلژیک، تأمین امنیت ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا و دسترسی آزادانه آنها برای تأمین اطلاعات جامع مورد نیاز برای تقویت آتش‌بس را اولویت اول خود در اوکراین خواندند.

 


تعداد بازدید :  85