رصد بودجه آسیبهای اجتماعی در ردیفهای لایحه بودجه ۱۴۰۴، حاکی از آن است که مجموع اعتبارات پیشبینی شده برابر با ۱۱ هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان است که در مجموع اعتبارات کنترل آسیبهای اجتماعی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۳،رشد داشته است. افزایش و تغییر آسیبهای اجتماعی در جامعه با شاخصهایی نظیر کاهش سن آسیبدیدگی، زنانه شدن آسیبها، رؤیتپذیر شدن آنها و پیدایش اشکال نوپدید در سالهای اخیر، دلمشغولی و نگرانیهای عمدهای برای جامعه و نظام حکمرانی ایجاد کرده است. وضعیتی که موجب شده تا کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی، به عنوان یکی از مسائل محوری قانون برنامه ششم توسعه تعیین و در قانون برنامه هفتم پیشرفت نیز مورد توجه برنامهریزان کشور قرار گیرد. بر این اساس در امتداد ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه، در قانون برنامه هفتم پیشرفت نیز ذیل مواد ۸۴ و ۸۵ مسئله کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. مبتنی بر همین رویکرد اتخاذشده در قوانین برنامه و در راستای اجرا و پیادهسازی این قوانین، همواره تلاش شده تا در قالب قوانین بودجه سنواتی اعتبارات لازم در حوزه کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی پیشبینی و تعیین شود. باتوجه به ماهیت آسیبهای اجتماعی، به عنوان یک چالش جدی پیشروی جامعه و حکمرانان، ضرورت ایجاب میکند، منطق مواجهه با این مسئله، مورد بررسی و کنکاش علمی قرار گیرد و بسترهای تولید آسیب اجتماعی که محصول سیاستها و برنامه در سطوح مختلف در چندین دهه گذشته و تغییر و تحولات اجتماعی است، اصلاح و مورد بازنگری قرار بگیرند. از این رو، عملکرد نظام بودجهریزی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای سیاستی در نظام حکمرانی در کنترل یا کاهش آسیبهای اجتماعی نقش بسیار پررنگی را داراست. اکنون باتوجه به ارائه بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور به مجلس شورای اسلامی و با توجه به اینکه در سیاستهای کلی و قانون برنامه هفتم پیشرفت و همچنین بند ۵ سیاستهای کلی تأمین اجتماعی ۱۴۰۱ مجدداً بر مسئله کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی تأکید شده است.