شماره ۳۲۹۶ | يکشنبه 5 اسفند 1403
صفحه را ببند
زاویه دید

‭ ‬رصدخانه‭ ‬مراغه‭ ‬را‭ ‬چه‭ ‬کسی‭ ‬ساخت؟

‭  ‬به‭ ‬مناسبت‭ ‬سالروز‭ ‬بزرگداشت‭ ‬خواجه‭ ‬نصیرالدین‭ ‬طوسی

امروز‭ ‬در‭ ‬تقویم‭ ‬رسمی‭ ‬کشور،‭ ‬سالروز‭ ‬بزرگداشت‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬بزرگ‌ترین‭ ‬دانشمندان،‭ ‬متکلمان‭ ‬و‭ ‬ریاضی‌دانان‭ ‬شیعی‭ ‬ایران،‭ ‬خواجه‭ ‬نصیرالدین‭ ‬طوسی‭ ‬است؛‭ ‬روزی‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬عنوان‭ ‬اروز‭ ‬مهندسب‭ ‬نام‌گذاری‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬او‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬597‭ ‬هجری‭ ‬قمری‭ ‬در‭ ‬طوس‭ ‬به‭ ‬دنیا‭ ‬آمد‭. ‬نامش‭ ‬محمد‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬کنیه‌اش،‭ ‬ابو‭ ‬جعفر‭. ‬ایام‭ ‬کودکی‭ ‬و‭ ‬نوجوانی‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬شهر‭ ‬طوس‭ ‬سپری‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬ایام‭ ‬نزد‭ ‬پدرش‭ ‬محمد‭ ‬بن‭ ‬حسن‭ ‬طـوسی،‭ ‬خواندن‭ ‬و‭ ‬نوشتن،‭ ‬قرائت‭ ‬قرآن،‭ ‬قـواعد‭ ‬زبان‭ ‬عربـی‭ ‬و‭ ‬فارسی،‭ ‬معانی‭ ‬و‭ ‬بیان‭ ‬و‭ ‬علـوم‭ ‬منقـول‭ ‬از‭ ‬قبیل‭ ‬حدیث‭ ‬و‭ ‬روایت‭ ‬آموخت‭. ‬سپس‭ ‬با‭ ‬راهنمایی‭ ‬پدر،‭ ‬برای‭ ‬فراگیری‭ ‬حکمت‭ ‬و‭ ‬منطق‭ ‬نزد‭ ‬دایی‌اش،‭ ‬نورالدین‭ ‬علی‭ ‬بن‭ ‬محمد‭ ‬شیعی‭ ‬رفت‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬دانشمندان‭ ‬نامور‭ ‬در‭ ‬ریاضیات،‭ ‬حکمت‭ ‬و‭ ‬منطق‭ ‬بود‭. ‬همچنین‭ ‬در‭ ‬محضر‭ ‬کمال‌الدین‭ ‬محمد‭ ‬حاسب،‭ ‬از‭ ‬دانشوران‭ ‬نامی‭ ‬در‭ ‬ریاضیات‭ ‬به‭ ‬تحصیل‭ ‬پرداخت‭. ‬پس‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬نزد‭ ‬دایی‌اش،‭ ‬علوم‭ ‬رجال،‭ ‬درایه‭ ‬و‭ ‬حدیث‭ ‬را‭ ‬آموخت،‭ ‬لباس‭ ‬مقدس‭ ‬عالمان‭ ‬دین‭ ‬را‭ ‬بر‭ ‬تن‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬ملقب‭ ‬شد‭ ‬به‭ ‬انصیرالدینب‭.‬

 

سفری‭ ‬طولانی‭ ‬برای‭ ‬تحصیل‭ ‬علم

نصیرالدین‭ ‬جوان‭ ‬برای‭ ‬کسب‭ ‬علم‭ ‬بیشتر‭ ‬قصد‭ ‬عزیمت‭ ‬به‭ ‬نیشابور‭ ‬را‭ ‬نمود‭ ‬اما‭ ‬همان‭ ‬زمان‭ ‬پدرش‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬دست‭ ‬داد‭. ‬به‭ ‬همین‭ ‬دلیل‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬گذشت‭ ‬یک‭ ‬سال‭ ‬از‭ ‬فوت‭ ‬پدر،‭ ‬به‭ ‬نیشابور‭ ‬رفت‭ ‬و‭ ‬نزد‭ ‬سراج‭ ‬الدین‭ ‬قمری،‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬استادان‭ ‬فقه‭ ‬و‭ ‬اصول‭ ‬به‭ ‬تحصیل‭ ‬پرداخت‭. ‬بعد‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬نزد‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬شاگردان‭ ‬امام‭ ‬فخر‭ ‬رازی،‭ ‬استاد‭ ‬فریدالدین‭ ‬داماد‭ ‬نیشابوری‭ ‬رفت‭ ‬و‭ ‬کتاب‭ ‬ااشارات‭ ‬ابن‭ ‬سیناب‭ ‬را‭ ‬آموخت‭. ‬خواجه‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬کسب‭ ‬علوم‭ ‬و‭ ‬فنون‭ ‬از‭ ‬دانشمندان‭ ‬نیشابور‭ ‬به‭ ‬ری‭ ‬شتافت‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬دانشور‭ ‬بزرگی‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬برهان‌الدین‭ ‬محمد‭ ‬بن‭ ‬محمد‭ ‬بن‭ ‬علی‭ ‬الحمدانی‭ ‬قزوینی‭ ‬آشنا‭ ‬گشت‭. ‬سپس‭ ‬به‭ ‬قصد‭ ‬عزیمت‭ ‬به‭ ‬اصفهان‭ ‬سفر‭ ‬کرد‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬میانه‭ ‬راه‭ ‬با‭ ‬میثم‭ ‬بن‭ ‬علی‭ ‬میثم‭ ‬بحرانی‭ ‬آشنا‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬دعوت‭ ‬او‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬منظور‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬درس‭ ‬خواجه‭ ‬ابوالسعادات‭ ‬اسعد‭ ‬بن‭ ‬عبدالقادر‭ ‬بن‭ ‬اسعد‭ ‬اصفهانی،‭ ‬به‭ ‬شهر‭ ‬قم‭ ‬رو‭ ‬آورد‭. ‬او‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬قم‭ ‬به‭ ‬اصفهان‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬آنجا‭ ‬به‭ ‬عراق‭ ‬رفت‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬محضر‭ ‬امعین‭ ‬الدین‭ ‬سالم‭ ‬بن‭ ‬بدران‭ ‬مصری‭ ‬مازنیب‭ (‬از‭ ‬شاگردان‭ ‬ابن‭ ‬ادریس‭ ‬حلی‭ ‬و‭ ‬ابن‭ ‬زهره‭ ‬حلبی‭) ‬علم‭ ‬فقه‭ ‬را‭ ‬فراگرفت‭. ‬در‭ ‬سال‭ ‬619‭  ‬قمری‭ ‬نیز‭ ‬از‭ ‬استاد‭ ‬خود‭ ‬اجازه‭ ‬نقل‭ ‬روایت‭ ‬گرفت‭. ‬آنگونه‭ ‬که‭ ‬نوشته‌اند‭ ‬خواجه‭ ‬مدت‭ ‬زمانی‭ ‬از‭ ‬علامه‭ ‬حلی،‭ ‬فقه‭ ‬و‭ ‬علامه‭ ‬نیز‭ ‬در‭ ‬مقابل،‭ ‬درس‭ ‬حکمت‭ ‬نزد‭ ‬خواجه‭ ‬آموخته‭ ‬است‭. ‬همچنین‭ ‬او‭ ‬علم‭ ‬نجوم‭ ‬و‭ ‬ریاضیات‭ ‬را‭ ‬نزد‭ ‬کمال‌الدین‭ ‬موصلی‭ ‬آموخت‭ ‬و‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬سالها‭ ‬کسب‭ ‬علم‭  ‬به‭ ‬زادگاه‭ ‬خود‭ ‬خراسان‭ ‬بازگشت‭.‬

 

بازگشت‭ ‬به‭ ‬خراسان

خواجه‭ ‬نصرالدین‭ ‬طوسی‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬بازگشت‭ ‬به‭ ‬ایران،‭ ‬به‭ ‬خراسان‭ ‬و‭ ‬نیشابور‭ ‬رفت‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬زمان‭ ‬چند‭ ‬بار‭ ‬مورد‭ ‬هجوم‭ ‬مغولان‭ ‬قرار‭ ‬گرفته‭ ‬بود‭. ‬بعد‭ ‬از‭ ‬نیشابور‭ ‬به‭ ‬طرف‭ ‬طوس،‭ ‬زادگاه‭ ‬خویش‭ ‬ادامه‭ ‬مسیر‭ ‬داد‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬قاین‭ ‬رسید‭ ‬تا‭ ‬مادرش‭ ‬را‭ ‬ببیند‭. ‬او‭ ‬مدتی‭ ‬در‭ ‬قاین‭ ‬اقامت‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬امام‭ ‬جماعت‭ ‬مسجد‭ ‬شهر‭ ‬بود‭. ‬خواجه‭ ‬در‭ ‬در‭ ‬شهر‭ ‬قاین‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬628‭ ‬هجری‭ ‬قمری،‭ ‬با‭ ‬دختر‭ ‬فخرالدین‭ ‬نقاش‭ ‬ازدواج‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬دعوت‭ ‬محتشم‭ ‬قهستان‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬ناصرالدین‭ ‬به‭ ‬اتفاق‭ ‬همسرش‭ ‬به‭ ‬قلعه‭ ‬اسماعیلیان‭ ‬رفت‭ ‬که‭ ‬بهترین‭ ‬و‭ ‬محکم‌ترین‭ ‬مکان‭ ‬در‭ ‬برابر‭ ‬حمله‭ ‬مغولها‭ ‬بود‭. ‬او‭ ‬در‭ ‬قلعه‭ ‬قهستان‭ ‬مورد‭ ‬احترام‭ ‬و‭ ‬تکریم‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬امور‭ ‬مردم‭ ‬رسیدگی‭ ‬می‌کرد‭. ‬در‭ ‬این‭ ‬زمان‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬کتاب‭ ‬معروف‭ ‬ااخلاق‭ ‬ناصریب‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬حکمت‭ ‬و‭ ‬فلسفه‭ ‬نوشت‭. ‬او‭ ‬حدود‭ ‬26‭ ‬سال‭ ‬در‭ ‬قلعه‌های‭ ‬اسماعیلیه‭ ‬به‭ ‬سر‭ ‬برد،‭ ‬از‭ ‬کتابخانه‌های‭ ‬غنی‭ ‬اسماعیلیان‭ ‬بهره‭ ‬گرفت‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬تألیف‭ ‬و‭ ‬تحریر‭ ‬کتاب‌های‭ ‬فراوانی‭ ‬همت‭ ‬گماشت؛‭ ‬از‭ ‬جمله‭ ‬شرح‭ ‬اشارات‭ ‬و‭ ‬تنبیهات‭ ‬ابن‭ ‬سینا،‭ ‬رساله‭ ‬معینیه،‭ ‬مطلوب‭ ‬المومنین،‭ ‬روضه‭ ‬القلوب،‭ ‬رساله‭ ‬تولی‭ ‬و‭ ‬تبری‭ ‬و‭.... ‬

تاسیس‭ ‬رصدخانه‭ ‬و‭ ‬کتابخانه‭ ‬مراغه

پس‭ ‬از‭ ‬حمله‭ ‬دوم‭ ‬مغولان‭ ‬به‭ ‬فرماندهی‭ ‬هلاکو‭ ‬و‭ ‬تصرف‭ ‬قلعه‌های‭ ‬اسماعیلیان،‭ ‬خواجه‭ ‬برای‭ ‬حفظ‭ ‬و‭ ‬حراست‭ ‬از‭ ‬میراث‭ ‬دانش‭ ‬و‭ ‬تمدن‭ ‬اسلامی،‭ ‬چاره‌ای‭ ‬جز‭ ‬تسلیم‭ ‬ندید‭. ‬شهرت‭ ‬و‭ ‬دانش‭ ‬او‭ ‬اما‭ ‬چنان‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬مغولان‭ ‬نیز‭ ‬خواستار‭ ‬بهره‭ ‬بردن‭ ‬از‭ ‬او‭ ‬بودند‭. ‬به‭ ‬این‭ ‬ترتیب‭ ‬با‭ ‬احترام‭ ‬و‭ ‬تجلیل‭ ‬به‭ ‬دربار‭ ‬هلاکو‭ ‬راه‭ ‬یافت‭. ‬پس‭ ‬از‭ ‬تصرف‭ ‬بغداد‭ ‬به‭ ‬دست‭ ‬هلاکو،‭ ‬خواجه‭ ‬به‭ ‬او‭ ‬پیشنهاد‭ ‬ساخت‭ ‬رصدخانه‌ای‭ ‬را‭ ‬داد‭ ‬که‭ ‬امروز‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬رصدخانه‭ ‬مراغه‭ ‬معروف‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬رصدخانه‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬657‭ ‬ساخته‭ ‬شد‭. ‬در‭ ‬رصدخانه‭ ‬مراغه‭ ‬تعداد‭ ‬زیادی‭ ‬از‭ ‬دانشمندان‭ ‬جمع‭ ‬شدند‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬ترتیب‭ ‬از‭ ‬آزار‭ ‬مغولان‭ ‬در‭ ‬امان‭ ‬ماندند‭. ‬همچنین‭ ‬خواجه‭ ‬طوسی‭ ‬کتابخانه‭ ‬بزرگی‭ ‬در‭ ‬محل‭ ‬رصدخانه‭ ‬مراغه‭ ‬احداث‭ ‬نمود‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬فرمان‭ ‬هلاکو‭ ‬بسیاری‭ ‬از‭ ‬کتاب‌های‭ ‬نفیس‭ ‬و‭ ‬سودمندی‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬بغداد،‭ ‬دمشق،‭ ‬موصل‭ ‬و‭ ‬خراسان‭ ‬غارت‭ ‬شده‭ ‬بود،‭ ‬به‭ ‬آن‭ ‬انتقال‭ ‬داد‭. ‬حدود‭ ‬400‭ ‬هزار‭ ‬کتاب‭ ‬در‭ ‬کتابخانه‭ ‬مراغه‭ ‬وجود‭ ‬داشت‭ ‬و‭ ‬انواع‭ ‬کتاب‭ ‬از‭ ‬زبان‌های‭ ‬چینی،‭ ‬مغولی،‭ ‬سنسکریت،‭ ‬آشوری‭ ‬و‭ ‬عربی‭ ‬به‭ ‬زبان‭ ‬فارسی‭ ‬ترجمه‭ ‬شد‭ ‬تا‭ ‬در‭ ‬دسترس‭ ‬طالبان‭ ‬علم‭ ‬و‭ ‬دانشمندان‭ ‬رصدخانه‭ ‬قرار‭ ‬گیرد‭. ‬اینگونه‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬خواجه‭ ‬با‭ ‬پیشنهاد‭ ‬ساخت‭ ‬رصدخانه‭ ‬از‭ ‬علم‭ ‬محافظت‭ ‬نمود‭.‬

 

عظمت‭ ‬خواجه‭ ‬در‭ ‬علم‭ ‬کلام

اگرچه‭ ‬در‭ ‬قرن‭ ‬هفتم‭ ‬و‭ ‬هشتم،‭ ‬متکلمین‭ ‬سنی‭ ‬و‭ ‬شیعه‭ ‬هر‭ ‬دو‭ ‬در‭ ‬میدان‭ ‬بودند،‭ ‬اما‭ ‬این‭ ‬دوره‭ ‬را‭ ‬باید‭ ‬دوره‭ ‬واقعی‭ ‬تألیف‭ ‬کتاب‌های‭ ‬کلامی‭ ‬شیعه‭ ‬و‭ ‬تدوین‭ ‬این‭ ‬علم‭ ‬نیز‭ ‬دانست‭. ‬در‭ ‬رأس‭ ‬متکلمان‭ ‬شیعه‭ ‬هم‭ ‬نام‭ ‬خواجه‭ ‬نصیرالدین‭ ‬طوسی‭ ‬می‌درخشد؛‭ ‬مردی‭ ‬که‭ ‬صاحب‭ ‬کتاب‌های‭ ‬اتجریدالکلامب‭ ‬یا‭ ‬اتجریدالعقایدب،‭ ‬ااعتقاداتب‭ ‬و‭ ‬کتابی‭ ‬به‭ ‬فارسی‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬ااثبات‭ ‬واجبب‭ ‬است‭. ‬خواجه‭ ‬پیش‌آهنگ‭ ‬بزرگ‭ ‬فلسفه‭ ‬مشاء‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬زمان‭ ‬بود‭. ‬او‭ ‬بزرگترین‭ ‬کسی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬روزگار‭ ‬مقارن‭ ‬حمله‭ ‬مغول‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬میان‭ ‬غوغای‭ ‬تعصب‌های‭ ‬برخی‭ ‬عالمان‭ ‬دینی‭ ‬بر‭ ‬ضد‭ ‬علوم‭ ‬عقلی،‭ ‬تربیت‭ ‬شد‭. ‬بزرگ‌ترین‭ ‬کارش‭ ‬هم‭ ‬در‭ ‬حکمت،‭ ‬تأیید‭ ‬و‭ ‬تسجیل‭ ‬حکمت‭ ‬بوعلی‭ ‬سینا‭ ‬بود‭. ‬برای‭ ‬این‭ ‬کار‭ ‬به‭ ‬شرح‭ ‬مشکلات‭ ‬اشارات‭ ‬بوعلی‭ ‬و‭ ‬اثبات‭ ‬مباحث‭ ‬آن‭ ‬همت‭ ‬گماشت‭ ‬و‭ ‬بسیاری‭ ‬از‭ ‬اعتراض‌ها‭ ‬و‭ ‬ایرادهای‭ ‬فخرالدین‭ ‬محمدبن‭ ‬عمر‭ ‬رازی‭ ‬بر‭ ‬کتاب‭ ‬الاشارات‭ ‬و‭ ‬التنبیهات‭ ‬بوعلی‭ ‬را‭ ‬رد‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬کتاب‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬حل‭ ‬مشکلات‭ ‬اشارات‭ ‬نامید‭. ‬خواجه‭ ‬نصیر‭ ‬در‭ ‬هماهنگ‭ ‬کردن‭ ‬فلسفه‭ ‬و‭ ‬کلام،‭ ‬نقش‭ ‬بسیار‭ ‬مهم‭ ‬و‭ ‬قاطعی‭ ‬ایفا‭ ‬نموده‭ ‬است‭. ‬هرچند‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬او‭ ‬غزالی‭ ‬و‭ ‬فخر‭ ‬رازی‭ ‬نیز‭ ‬تلاش‌هایی‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬راستا‭ ‬انجام‭ ‬داده‭ ‬بودند،‭ ‬اما‭ ‬انصافا‭ ‬نقش‭ ‬خواجه‭ ‬در‭ ‬تقریب‭ ‬فلسفه‭ ‬و‭ ‬کلام‭ ‬در‭ ‬تاریخ‭ ‬تفکر‭ ‬اسلامی‭ ‬یگانه‭ ‬و‭ ‬بی‌نظیر‭ ‬است‭. ‬نقش‭ ‬خواجه‭ ‬نصیر‭ ‬در‭ ‬تحول‭ ‬علم‭ ‬کلام‭ (‬و‭ ‬فلسفی‭ ‬کردن‭ ‬آن‭) ‬نيز‭ ‬حائز‭ ‬اهمیت‭ ‬بسیار‭ ‬است‭.‬

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهد شد.

تعداد بازدید :  55