[ شهروند] جمعیت هلالاحمر جمهوری اسلامی ایران جزو پنج جمعیت قدرتمند دنیا در پاسخ به سوانح طبیعی و غیرطبیعی است. این جمعیت همواره در سالهای گذشته توانسته است در راستای ماموریتهای خود بیش از پیش موفق عمل کند. هلالاحمر، همیشه در همه دولتها بازوی امدادی کشور بوده است و با وقوع حوادث طبیعی و انسانساخت همه نگاهها بهسوی این سازمان بزرگ امدادی میرود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان امدادونجات هلالاحمر که مهمترین سازمان این جمعیت محسوب میشود، در تمام ماموریتهای سخت و نفسگیر خود، بسیار موفق عمل کرده و دستاوردهای درخشانی را در خدمات بشردوستانه برون و بیرون مرز، در کارنامه خود ثبت کرده است. فرا رسیدن چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت مناسبی برای مرور دستاوردها و موفقیتهای کشور در حوزه خدمات سازمان امدادونجات جمعیت هلالاحمر است. تشکیلات رسمی امدادی در سال ۱۳۵۰ به صورت منظم با عنوان اداره مرکزی امداد کل آغاز به فعالیت کرد. جمعیت هلالاحمر در هر چهار مرحله پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازتوانی از مراحل مدیریت بحران نقش دارد و عمده وظایف جمعیت در این مراحل از جمله ارائه خدمات امدادی در هنگام بروز سوانح طبیعی مثل سیل و زلزله و ... در داخل و خارج کشور بر عهده سازمان امدادونجات است. همچنین بعد از انقلاب اسلامی، بخش نجات نیز به وظایف جمعیت هلالاحمر اضافه شد و سازمان امدادونجات شکل گرفت.
رشد چشمگیر تجهیزات امدادی
آمارها نشان میدهد میزان تشکیلات و تجهیزات امدادونجات پس از سال ۵۷ رشد چشمگیری داشته است. پیش از انقلاب هیچ شعبه امدادی در کشور وجود نداشت اما درحال حاضر 625 شعبه فعال در کشور داریم و در گذشته تنها یک مرکز کنترل فرماندهی در کشور ساخته شده بود اما این تعداد در سالهای پس از انقلاب اسلامیبه ۳۴ عدد رسید که از تعداد استانهای کشور نیز بیشتر است. همچنین در سالهای پیش از انقلاب ۳۰۰۰ امدادگر در کل کشور خدمت میکردند اما امروز تعداد آنها به 77 هزار نفر رسیده است. امکانات و تجهیزات جمعیت هلالاحمر نیز افزایش داشته است. تعداد بالگردهای جمعیت هلالاحمر در سالهای قبل از انقلاب تنها به دو عدد خلاصه میشد اما در حال حاضر ۲۳ بالگرد در جمعیت آماده خدمترسانی هوایی هستند. خودروهای امداد و نجات نیز پس از انقلاب اسلامی تهیه شدند که تعداد آنها در حال حاضر ۱۰۶۷ دستگاه است. همچنین در گذشته تنها ۴۰ آمبولانس فعال بودند، اما در حال حاضر، تعداد آمبولانسها به ۱۳۶۲ دستگاه رسیده است. تعداد خودروهای فرماندهی نیز از دو دستگاه به 34 دستگاه و تعداد شناورها و قایق ها از شش فروند به ۱۳۶ فروند افزایش پیدا کرده است؛ همچنین تعداد اتوبوس آمبولانسها از یک دستگاه به ۱۶ دستگاه رسیده و تعداد خودروهای سنگین مانند کامیون، اتوبوس و تریلیها نیز از ۳۱ دستگاه به ۵۱۴ دستگاه افزایش پیدا کرده است. این نکته نیز قابل توجه است که در سالهای قبل از انقلاب هیچ موتورسیکلتی در اختیار نیروهای امدادی نبود؛ اما در حال حاضر ۶۸۸ موتورسیکلت امدادی برای خدمترسانی به مردم در حوادث مورد استفاده قرار میگیرد.
مهمترین ماموریتهای امدادی
در کشور ما حوادثی مانند خروج قطار از ریل، حادثه پلاسکو و متروپل نیز رخ داده که جمعیت هلالاحمر در کنار سایر ارگانها به آسیبدیدگان خدمترسانی کرده است.مهمترین حادثه امدادی امسال، حادثه سقوط بالگرد رئیسجمهور بود، رو یکشنبه، 30 اردیبهشتماه 1403، خبر سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعهسی» به سمت تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی منتشر شد. در این حادثه، رئیسجمهور به همراه حجتالاسلام آلهاشم، نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سیدمهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیسجمهور، به شهادت رسیدند. عملیات جستوجوی امدادگران برای یافتن بالگرد حامل رئیسجمهور، پس از اعلام خبر، آغاز شد و پس از ۱۵ ساعت امدادگران علیرغم وجود مه شدید، بارش باران و تاریکی هوا توانستند محل سقوط این بالگرد را شناسایی کنند. در این عملیات بیش از ۲ هزار نفر در قالب ۹۰ تیم شرکت کردند. همچنین نیروهای هلالاحمر در طول عملیات پلاسکو، شبانهروزی فعالیت و برای نجات جان افراد و خارج کردن شهدا تلاش کردند و حتی در این راه ریسک خطرات احتمالی را به جان خریدند و برای دستیابی به محبوسین وارد تونلهای خطرناک شدند. حوالی ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه ظهر بخشهایی از ساختمان ۱۱ طبقه تجاری ادارای در آبادان معروف به برج دوقلوی متروپل در منطقه ته لنجی فروریخت. در این عملیات، ۲۷۵ نفر در قالب ۶۷ تیم به آسیبدیدگان کمک کردند. این حادثه، متاسفانه ۴۲ کشته و ۳۷ مصدوم برجای گذاشت. در این عملیات از ۵۴ خودروی عملیاتی و ۲ فروند هلیکوپتر استفاده شد. هلالاحمر در حوادثی مانند سقوط هواپیما ۷۴۶ آسمان، سقوط پرواز ۳۷۰۴ آسمان و سقوط هواپیمای بوئینگ هواپیمایی اوکراین نقش به سزایی داشته و در محلهای حادثه به جستوجو، تفکیک و انتقال اجساد به پزشکی قانونی پرداخته است. جمعیت هلالاحمر در سایر حوادث مانند حریق جنگلها، جستوجوی کوهنوردان مفقودی، امداد در حوادث تروریستی و امداد در حوادث معادن کشور نیز نقش به سزایی داشته است.
پوشش امدادی سوانح جادهای کشور
سازمان امدادونجات یکی از زیر شاخههای جمعیت هلالاحمر است که در زمینه امدادونجات در حوادث ترافیکی ایفای نقش میکند. در ابتدا پایگاههای امداد جادهای هلالاحمر در گردنهها و مناطق صعبالعبور جادههای اصلی کشور جهت اسکان، تغذیه و امداد اضطراری مسافران در راه مانده، انتقال و اعزام آنها به مراکز درمانی احداث شد، اما بعدها جمعیت هلالاحمر در چارچوب وظایف انساندوستانه خود به منظور اجرای سریع عملیاتهای جستوجو، نجات و امدادرسانی در حوادث جادهای اقدام به استقرار پایگاههای ثابت و پستهای موقت و سیار، به کارگیری آمبولانس و خودروی نجات نیروهای عملیاتی در جادههای پرتردد ورودی شهرها کرده است. جمعیت هلالاحمر در تلاش است، با ایجاد تعداد ۶۸۷ پایگاه امداد و نجات که در تمام آنها خودروی آمبولانس و نجات به همراه ۵ نیروی نجاتگر آموزش دیده حضور دارند، در تمام طول سال به حادثهدیدگان سوانح ترافیکی خدمترسانی کند.
ما امروز قویترین سازمان امداد و نجات دنیا هستیم
رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلالاحمر، در نشست هماهنگی طرح ملی منتظران ظهور با اشاره به جایگاه برتر هلالاحمر ایران در میان سازمانهای امداد و نجات جهانی، گفت: «ما امروز قویترین سازمان امداد و نجات در دنیا هستیم و این جایگاه را مدیون نگاه الهی و انقلابی حضرت امام خمینی (ره) و تلاشهای بیوقفه مسئولان و امدادگران این مجموعه هستیم.» محمودی، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلالاحمر، با اشاره به حضور هلالاحمر در عرصههای بینالمللی، گفت: «در جلسات اخیر با سازمانهای امداد کشورهای دیگر، به وضوح مشخص شد که هلالاحمر ایران نه تنها از نظر تجهیزات و نیروی انسانی، بلکه از نظر روحیه جهادی و خدمترسانی به مردم، در جایگاهی بالاتر از بسیاری از سازمانهای مشابه جهانی قرار دارد. خدمت به مردم، به ویژه در شرایط سخت و بحرانی، افتخاری بزرگ برای ماست و باید با تمام توان در این مسیر گام برداریم.»