بالاخره طلسم ۱۶ساله خصوصی سازی «ایرانخودرو» شکسته شد و شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا روز دوشنبه ۱۵ بهمنماه در نامهای خطاب به شورای رقابت اعلام کرد جمعبندی نهایی این شورا واگذاری مدیریت این مجموعه خودروسازی به بخش خصوصیسازی است. مجمع عمومی شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور در حالی امروز برگزار می شود که حاشیههای رسانهای آن از چند هفته پیش بر سر واگذاری مدیریت آن به بخش خصوصی آغاز شده است در حالی که طبق سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، خروج از بنگاهداری الزام دولت ها در دو دهه گذشته بوده است. مجمع فوقالعاده سهامداران ایرانخودرو قرار است امروز برگزار شود و اعضای جدید هیأت مدیره و مدیرعامل جدید ایران خودرو را تعیین کنند؛ سهامداران با بیشترین سهم در این مجمع، میتوانند سه نفر از اعضای هیات مدیره را انتخاب کنند. در این مجمع سهامدار عمده میتواند با استفاده از سهم خود کنترل ایرانخودرو را به دست گیرد. دولت (صندوقهای بازنشستگی، سازمان گسترش و بانکها) ۲۰ درصد و سهامداران خصوصی ( شرکت کروز و شرکای آن) حدود ۲۷ درصد از سهام را دارند که ۲۳.۵ درصد از این سهام حق رأی در مجمع را به آنها میدهد. سایر گروه ها شامل سهامداران تودلی و یا چرخهای و سهامداران خرد هستند که به دلیل تعداد کم سهامشان، قادر به اجماع و کسب حق رأی در مجمع نیستند.