شماره ۵۲۱ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۹ اسفند
صفحه را ببند
شهروند از رکوردشکنی مشارکت در انتخابات اتاق بازرگانی و بداخلاقی‌ها گزارش می‌دهد
تخلف‌ در انتخابات اقتصادی پایتخت
خرید و فروش رأی و پاسخ مسئولان؛ آرای متخلفان ابطال می‌شود

علی ‌اکبرزاده، شهروند| ماراتن انتخاباتی ‌هشتمین دوره از انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور به خط پایان رسید. هفته‌ها تلاش کاندیداها برای معرفی خود و ائتلاف‌های متبوع‌شان اگرچه با یک خاموشی 24ساعته (روز ممنوعیت تبلیغات) همراه بود اما در روز انتخابات، بار دیگر نمود پیدا کرد. تلاش‌هایی که نشان داد حضور در میان هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و در جمع تجار سرشناس کشور بدون ‌شک منافع خاص و پیچیده‌ای را به همراه خواهد داشت. گواه دیگر این امر، برگزاری میتینگ‌های انتخاباتی و هزینه‌کرد مبالغ هنگفت در هتل‌های درجه یک پایتخت بود. اتفاقی که اگر چه نگاه مجلس‌نشینان را هم به سمت خود جلب کرد بود اما نتوانست قطار ثروتمندان پایتخت را متوقف کند. به هر جهت روزهای تبلیغات انتخاباتی با وجود بداخلاقی‌ها، رایزنی‌ها و گروه‌بندی‌ها به پایان آمد و زمان حساس برگزاری انتخابات در مصلی امام‌خمینی(ره)   از راه رسید.
خرید آشکار رأی و تخلفات زیر پوستی
از ساعت 8 صبح روز دوشنبه، برگزاری انتخابات آغاز شد. انتخاباتی که در ظاهر با نظم و آرامشی مثال‌زدنی جلو می‌رفت اما تخلفات زیرپوستی و تبلیغات آشکاری نیز در آن به وضوح مشاهده می‌شد. طبق مشاهدات عینی شهروند، ترافیک صبح روز دوشنبه در حدفاصل خیابان شهید بهشتی تا مصلی امام‌خمینی(ره) نشان می‌داد که بازرگانان تهرانی استقبال خوبی از انتخابات این دوره داشته‌اند اما با این وجود نصب تراکت‌ها و بیلبوردهای بزرگ تبلیغاتی در خیابان منتهی به محل رأی‌گیری، در همان ابتدا نظر رهگذران را به خود جلب کرده بود. از طرفی همین تبلیغات در محل برگزاری انتخابات به نوعی، تخلف انتخاباتی و تبلیغ در زمان خارج از موعد را نیز نشان می‌داد. با ورود به محل برگزاری انتخابات که تنها برای دارندگان کارت‌های بازرگانی، اعضای اتاق و خبرنگاران مجاز بود، تبلیغات زیرپوستی شدت بیشتری می‌گرفت. در اولین لحظه همکاران و نزدیکان کاندیداهای انتخابات به سمت افراد آمده و کارت‌های ویزیت کاندیداهای مورد نظرشان را توزیع می‌کردند. این افراد در مواردی به دارندگان کارت‌های بازرگانی پیشنهاد ارقامی در حدود یک‌میلیون تومان برای هر رأی را ابراز می‌کردند. از طرف دیگر اتوبوس‌های حامل دارندگان کارت‌های بازرگانی برای اخذ رأی به یک ائتلاف خاص نیز از دیگر نکات جالب توجه بود. همچنین وعده‌های کاندیداها که به صورت کلامی در محل رأی‌گیری به دارندگان کارت‌های بازرگانی ابراز می‌شد نیز حساسیت ویژه‌ای را در جریان برگزاری انتخابات به راه انداخته بود. این اتفاقات اما پس از پیگیری‌های خبرنگاران واکنش مجتبی خسروتاج، رئیس هیأت نظارت بر انتخابات و ابراهیم بهادرانی، دبیرکل اتاق تهران را نیز در پی داشت. بهادرانی دراین‌باره می‌گوید: خرید و فروش علنی رأی نیز مشاهده شده و با افراد قانون‌شکن حتما برخورد خواهد شد؛ در عین ‌حال ما مطابق با آئین‌نامه انجمن نظارت و دستورالعمل‌های موجود اقدام خواهیم کرد.
اوج تبلیغات و رایزنی‌ها در صف رأی‌گیری
به نظر می‌رسد عدم برخورد لحظه‌ای و به هنگام برگزارکنندگان انتخابات ازجمله عواملی بود که به گسترش تخلفات انتخاباتی در این روز کمک کرد. بنابر مشاهدات خبرنگار ما، صف منتهی به محل رأی‌گیری از دارندگان کارت‌های بازرگاني آخرین و البته پرشورترین نقطه تبلیغات برای ائتلاف‌ها و کاندیداها بود. در این نقطه، بسیاری از افراد خودکارهای خاصی را که نام کاندیدای مورد نظرشان روی آن نوشته شده بود به شرکت‌کنندگان اهدا می‌کردند. در مواردی دیگر تراکت‌های رنگی که روی آن نام و بیوگرافی کوتاهی از کاندیداها آمده بود، میان شرکت‌کنندگان توزیع می‌شد. ناگفته نماند، طبق سیاست هیأت نظارت بر انتخابات اتاق، در جریان برگزاری انتخابات هیچ‌گونه برخوردی با متخلفان صورت نخواهد گرفت و تنها نتایج گزارش‌های بازرسان نامحسوس اتاق تهران و هیأت نظارت، آرای متخلفان ابطال خواهد شد.
آرای متخلفان ابطال می‌شود
مجتبی خسروتاج، رئیس هیأت نظارت بر انتخابات اتاق درخصوص این تحرکات که مصداق تخلفات انتخاباتی بود، می‌گوید: این جماعت همگی مدیران واحدهای تولیدی هستند و اگر کسی بخواهد رأی بدهد به لیست‌هایی که در حال حاضر توزیع می‌شود، توجهی نمی‌کند؛ بدیهی است که تبلیغات در روز انتخابات تخلف است و رأی‌هایی که امروز در صندوق انداخته می‌شود، هیچ‌کدام وکالتی نیست و مدیران واحدها و بنگاه‌های بخش خصوصی تحت‌تأثیر این تخلفات قرار نمی‌گیرند. خسروتاج در واکنش به این‌که تبلیغات و رأی‌فروشی در حوزه انتخاباتی محسوس به نظر می‌رسد، اظهار کرد: ممکن است که لیستی به رأی‌دهندگان داده شود اما آنها آن لیست را چند متر آن طرف‌تر به سطح زباله می‌اندازند. رأی‌دهندگان از قبل خودشان کاندیداها را بررسی کردند و تحت‌تأثیر این تبلیغات قرار نمی‌گیرند؛ افزون بر این هیأت نظارت کاملاً بر روند انتخابات نظارت کرده و هستند افرادی که در جمع حضور یافته و عملکرد رأی‌دهندگان را نظارت می‌کنند. رئیس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق با بیان این‌که در آیین‌نامه اتاق بازرگانی دیده شده که چگونه با متخلفان برخورد شود، تصریح کرد: باید بررسی شود و کم و کیف تخلف‌ها را ارزیابی و سپس با آنها برخورد کرده و آرای آنها را باطل می‌کنیم. البته جمعیتی که در حال حاضر وجود دارند از مدیران رده بالا هستند و از قبل جمع‌بندی خود را انجام داده‌اند. بنابراین تحت‌تأثیر این تبلیغات  قرار نمی‌گیرند.
انتخابات دور هشتم به روایت اعداد
بنابر آمار اعلام شده از سوی مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نتایج نهایی انتخابات اتاق بازرگانی تهران تا ۲۸ اسفندماه اعلام خواهد شد. نتایج اولیه نیز به دلیل بررسی آرا با دستگاه مکانیزه تا ساعاتی پس از اتمام رأی‌گیری به اطلاع عموم خواهد رسید. افزون بر این از مجموع ۱۶۵۰ نامزد خواستار ورود به اتاق‌های بازرگانی، تنها ۱۳ نفر به دلیل نقص مدارک رد صلاحیت شده‌اند. رئیس هیأت نظارت بر انتخابات این را هم اعلام کرده که شرکت‌کنندگان تا 5 روز حق اعتراض به نتایج  یا کم و کیف برگزاری انتخابات را خواهند داشت. لازم به یادآوری است که در سراسر کشور ۲۷‌هزار و ۸۵۶ نفر حایز شرایط رأی‌دهی هستند که از این تعداد به نظر می‌رسد با توجه به استقبال خوب در پایتخت، حدود 3‌هزار نفر سهم رأی‌دهندگان تهرانی باشد. در صورت تحقق این رقم، رأی‌دهنده در تهران به نوعی رکورد مشارکت دارندگان کارت‌های بازرگانی در انتخابات اتاق شکسته خواهد شد.


تعداد بازدید :  94