شماره ۳۲۷۱ | ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳ بهمن
صفحه را ببند
خط ریلی شلمچه- بصره؛ قفلی که پس از ۲۰ سال باز شد
پایان ۱۴۰۴؛ اتصال ریلی ایران و عراق

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با باز شدن قفل خط ریلی شلمچه- بصره پس از ۲۰ سال، انتظار می‌رود تا پایان ۱۴۰۴ شاهد اتصال ریلی ایران و عراق باشیم.
با اتصال خط ریلی شلمچه- بصره، مردم از مبدا مشهد، تهران و قم و دیگر شهرها به‌طور مستقیم تا کربلای معلی طی مسیر دارند؛ همچنین زائران عراقی نیز می‌توانند به طور کاملا ریلی، از عراق به شهرهای تهران، قم و مشهد دسترسی پیدا کنند.
احداث این خط ریلی با هدف سفر ریلی با رفاه بالا و ارزان برای زائران ایرانی به کربلا و زائران عراقی به مشهد مقدس و دیگر اماکن زیارتی و توریستی احداث می‌شود.
سید مصطفی داودی معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن یادآوری‌کرد: از زمان مرحوم «رستم قاسمی» (وزیر اسبق راه و شهرسازی) که تفاهم‌نامه رسمی دراین زمینه به امضا رسید، تا سفر مرحوم آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور فقید به عراق، روی کار آمدن «شیاع السودانی» نخست وزیر عراق، دیدار وی با رهبر معظم انقلاب و تاکید معظم‌له بر لزوم تسهیل در تردد زائران، همه این موارد سبب شد تا شاهد باز شدن قفل ۲۰ ساله این پروژه باشیم و کار مشترکی بین دو کشور آغاز شود. این مقام مسئول راه‌آهن در عین حال تاکید کرد: اتصال ریلی بین دو کشور در مرز ریلی که وجود نداشته، کار ساده‌ای نیست و مشکلات حقوقی قابل توجهی بر سر راه آن پیش‌بینی می‌شد، اما با سفر آقای پزشکیان به عراق، برگزاری جلسات با شیاع‌السودانی و همچنین حضور رئیس‌جمهور در بصره، به نقطه عطفی در پیشبرد این پروژه مهم بدل شد و اکنون مشکل خاصی بر سر راه اجرای این پروژه وجود ندارد.
تقسیم بندی اجرای پروژه
وی خاطرنشان‌کرد: اینک مقرر شده اجرای پروژه زیرسازی و روسازی راه آهن از نقطه صفر مرزی در شلمچه تا ایستگاه راه‌آهن بصره به طول ۴۰ کیلومتر را طرف عراقی بر عهده بگیرد، همچنین از نقطه صفر مرزی به عمق ۱۶ کیلومتر به سمت بصره عملیات مین‌روبی توسط کشورمان انجام شود.
داودی افزود: تاکنون پنج کیلومتر عملیات مین روبی و مین‌زدایی مسیر از نقطه صفر مرزی به سمت بصره انجام شده است تا طرف عراقی قادر به احداث خط راه‌آهن باشد.

 


تعداد بازدید :  23