[لیلامهداد] «سیدهفاطمه مقیمی»، بانوی میلیاردر ایران است. زن قدرتمندی که در کنار خوش درخشیدن در کسب و کارش، در قامت همسر و مادر به وظایفش رسید چون باورش این است قبل از هر چیز همسر و مادر است. از زمانی که نامش در میان دانشجویان راه و ساختمان ثبت شد، تصمیم به کار کردن گرفت و از همان زمان نیمهوقت شروع به کار کرد. هرچند بعد از فارغالتحصیلی هیچگاه در رشته تحصیلیاش مشغول به کار نشد و سرنوشت او را به حوزه حمل و نقل کشاند تا آنجا نامش را سر زبانها بیندازد؛ به عنوان اولین زنِ بنیانگذار شرکت کشتیرانی و حملونقل بینالمللی. زنی که کارش را تکنفره شروع کرد و حالا بیرون از مرزها، کامیونها و کشتیها گوش به فرمانش هستند تا باری روی زمین نماند.
با مترجمی در یک شرکت حملونقل شروع کرد
او بر اساس علاقهاش رشته راه و ساختمان را برای تحصیلات دانشگاهی انتخاب کرد، هرچند بعد از اتمام تحصیلاتش به ایران برگشت اما کار پیدا کرد در رشته تحصیلیاش کمی سخت بود. در آن دوره کار کردن زن در یک محیط کارگاهی خیلی پسندیده نمیشد: «خیلی اتفاقی با فردی آشنا شدم و به واسطه او توانستم در یک شرکت بینالمللی به عنوان مترجم مشغول به کار شوم.» او حدود یک سال در این شرکت فعالیت کرد، هرچند در این مدت در کنار کارهای ترجمه، تلکس و مکاتبات انگلیسی را هم انجام میداده است: «در همه دوره در کنار مسئولیتهایم در کار کنجکاو بودم با بتوانم چیز جدیدی یاد بگیرم. در مدت کوتاهی مسئول بخش کامیونی شرکت شدم.» به گفته این کارآفرین در آن دوره اینترنت و شبکههای مجازی وجود نداشتند و همه منابع محدود میشدند در مجلهها و بولتنها:«وقتی رانندهای بار میبرد از او میخواستم تا برایم مجلههایی درباره حملونقل بیاورد. علاوه بر مطالعه شخصی برخی مواردی را که مهم بودند، به دیگران یاد میدادم حتی به رانندهها.»
کارش را از یک اتاق در دفتر همسرش شروع کرد
سال 1358 به ایران برگشت. در آن دوره که «مقیمی» تنها 21سال داشت و مدت کوتاهی در یک شرکت حملونقل کار کرد: «چندوقتی طول کشید تا شرکت خودم را ثبت کنم. چند دهه گذشته پذیرفتن این موضوع که اصلا زن میتواند این کار را بکند خودش مساله بود. سال 1363 بود که شرکتم را ثبت کردم و بعد از آن وارد بخش فعالیت بینالمللی شدم.» کارش را از یک اتاق در دفتر همسرش شروع کرد: «همسرم از روز اول تا به امروز از من حمایت کرده است. در ابتدای کار 200 کامیون با ما همکاری میکردند.» امروز شرکت «سیدهفاطمه مقیمی» یکی از بزرگترین شرکتهای حوزه حملونقل است: «کارم را در حملونقل زمینی شروع کردم. وقتی کار در حملونقل را شروع میکنید باید عرصههای مختلف را پوشش بدهید؛ حملونقل دریایی، ریلی و هوایی.» او میگوید: «هرجایی که از نظر قانونی مشکلی وجود نداشته، ورود کردهایم تا کارمان را گسترش بدهیم.»
اولین زن دارای گواهینامه پایه یک پس از انقلاب
«مقیمی» ابتدای کار، خودش بوده و بس: «تایپ میکردم، تلفن جواب میدادم، کارهای مربوط به اسناد را انجام میدادم، حتی در همان شروع کارم بازاریابی هم کردم.» کسبوکار این کارآفرین امروز در مرزها و بنادر شعبه و نمایندگی دارد: «کار ما حملونقل است به فراخور همین باید در مرزها و بنادر شعبه و نمایندگی داشته باشیم. مجوز کشتیرانی را هم به همین دلیل گرفتیم تا فعالیتمان قانونی و گسترده شود. در این مسیر دورههای ارتقای سطح سازمانی را هم گذراندهایم. نمایندگانی هم خارج از ایران داریم. همه اینها در راستای گسترش فعالیتمان و ارتقای کیفیت خدماتی بوده که شرکت ارائه میدهد.» «مقیمی» اولین زنی است که پس از انقلاب گواهینامه پایه یک کامیون و اتوبوس گرفت: «برای ارتقای فعالیتم نیازی نداشتم اما دلی دوست داشتم این گواهینامه را داشته باشم. گواهینامه پایه یک گرفتم تا وقتی راننده میگوید ماشینم آب و روغن قاطی کرد متوجه صحبتهایش شوم.»
اولین زن ایرانی که مجوز شرکت حملونقل بینالمللی را گرفت
«سیدهفاطمه مقیمی»، بنیانگذار شرکت کشتیرانی و حملونقل بینالمللی سدیدبار است. «مقیمی»، عناوین مدیر و پیشکسوت نمونه، استاد دانشگاه و کارآفرین برتر جهان اسلام را در کارنامه خود دارد. او در سال 1382 به عنوان مدیرنمونه لوح تقدیر گرفت. در سال 1386 هم لوح تقدیر تجلیل از پیشکسوتان صنعت حملونقل را ازآن خود کرد. در سال 1389 برگزیده نمونه نخستین همایش کارآفرینان و سرمایهگذاران کارآفرین شد. در سال 1391 به عنوان مدیر نمونه لوح سپاس گرفت. «مقیمی» در سال 2012 به عنوان کارآفرین برتر کشورهای اسلامی انتخاب شد و در سال 2016 کارآفرین برتر آسیاپاسیفیک تایوان شد. «سیدهفاطمه مقیمی» در کارنامه کاریاش اولینهایی را به نام خود ثبت کرده است. از او میتوان به عنوان اولین زن ایرانی که مجوز شرکت حملونقل بینالمللی دریافت کرده، نام برد. البته او اولین زن ایرانی است که پس از انقلاب گواهینامه رانندگی پایه یک گرفته است. «سیدهفاطمه مقیمی» متولد سال 1337 است. اصالتش به شمال کشور برمیگردد چون پدرومادرش هر دو از اهالی رشت، و فرهنگیاند اما او متولد تهران است. پدر و مادرش هر دو در کنار کار فرهنگی که داشتند، کسب و کار خودشان را هم اداره میکردند چون کار کردن در خانواده آنها یک ارزش بوده. شاید همین روش تربیتی سبب شده، «مقیمی» با چنین پشتکاری پای تصمیمهایش بایستد.
از مدیرعاملی شرکت تا نماینده CCIM انجمن ECO برای زنان کارآفرین
«مقیمی» همچنین در سالهای 1391 تا 1392 مدیرعامل دفتر توسعه کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف بوده. البته او، رئیس دورهای کمیته بانوان کارآفرین عضو اکو هم بوده است. طی سالهای 1389 تا 1391 رئیس هیاتمدیره کانون بانوان بازرگانان ایران بوده. مقیمی تجربه نایبرئیس کمیسیون حمل و نقل و گمرک و ترانزیت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن را هم دارد. این کارآفرین در سال 1389 رئیس هیات مدیره مرکز بازرگانی ایران بوده است. او سابقه عضویت در هیات موسس و نائبرئیسی هیاتمدیره انجمن دوستی ایران و کانادا را هم دارد. «مقیمی» از سال 1384 تا 1388 عضو هیاتمدیره و مدیرعامل انجمن ملی زنان کارآفرین بوده است. البته در همان بازه زمانی او نماینده CCIM انجمن ECO برای زنان کارآفرین بوده است.
PHD تخصصی کارآفرینی بینالمللی دارد
این کارآفرین برتر بعد از مدتها کار در یک شرکت حملونقل در نهایت تصمیم گرفت کسب و کار خودش را راهاندازی کند: «کار در یک شرکت حملونقل باعث علاقهمندیام به این رشته شد، بنابراین تصمیم گرفتم بهطور جدی وارد صنعت حملونقل شوم.» او میگوید: «بعد از ورودم به صنعت حملونقل به این کار علاقهمند شدم، بنابراین نیاز داشتم اطلاعاتم را بهروز کنم برای همین دوباره درس خواندن را شروع کردم. در کار اگر به روز نباشید، یک جایی تفکر سنتی جای تحصیلات را میگیرد.» این مدیر نمونه بعد از یک وقفه در مقطع کارشناسی مدیریت بازرگانی خوانده است. کارشناسی ارشدش را در رشته مدیریت بازرگانی با گرایش تحول گرفته. دوره عالی MBA را گذرانده است. مقطع دکترا را هم در رشته مدیریت استراتژیک گرفته است. PHD تخصصی کارآفرینی بینالمللی را هم دارد.
بیشترین تجارتمان با حوزه خلیجفارس چین و آسیای میانه است
این کارآفرین میگوید: «شرایط تحریم روی کسب و کار ما اثر گذاشته است. مساله تحریمها سببشده که تنها امکان تجارت با یکسری از کشورها را داشته باشیم.» بهگفته «مقیمی» تجارت با اروپا و آمریکای شمالی به دلیل تحریمها به صفر رسیده است. درواقع دیگر نمیشود به شکل مستقیم با این کشورها وارد تجارت شد: «بیشترین تجارت ما با کشورهای حوزه خلیجفارس، چین و آسیای میانه است.» او میگوید شرکتشان حمل محمولههایی هستیم که خرید و فروش میشوند:«اغلب رانندهها طرف قرارداد با شرکت هستند، برخی هم صاحب کالا هستند. ما بیشتر این کالاها را به مقصد میرسانیم. این کارآفرین معتقد است حمل و نقل یعنی حمل کار از طریق زمین، دریا، ریل و هوا: «ما برای تکمیل خدماتمان سعی کردیم در همه عرصهها ارائه خدمات داشته باشیم و کارمان را توسعه بدهیم.»