[ شهروند] طرح زمستانه امدادونجات جمعیت هلالاحمر، از نیمه دوم آذرماه با حضور چهار هزار و ۵۰۰ گروه عملیاتی آغاز شده و تا ۲۰ اسفندماه ادامه خواهد داشت. این طرح ۹۱ روزه با هدف تأمین امنیت سفرهای زمستانی و کاهش حوادث جادهای اجرا میشود. در این طرح ملی، تیمهای واکنشسریع آموزش دیده و در صورت نیاز به ظرفیت امداد زمستانه اضافه میشوند. همچنین، هلالاحمر علاوه بر امدادرسانی در حوادث جادهای، با شناسایی علل اصلی تصادفات تلاش میکند تا از بروز این حوادث پیشگیری کند. اعضای جمعیت هلالاحمر، طی هفته گذشته، ۶۵۵ عملیات امدادونجات در کشور انجام دادند. نجاتگران هلالاحمر به بیش از هزار نفر از هموطنانمان امدادرسانی کردند.
بابک محمودی رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلالاحمر با اشاره به انجام ۶۵۵ عملیات امدادونجات طی هفته گذشته در کشور گفت: «از پنجم تا یازدهم دی ماه ۱۴۰۳ توسط نجاتگران هلالاحمر به هزار و ۸ مصدوم خدمات امدادی ارائه شد. ۲۷۳مصدوم و بیمار سوانح مختلف به مراکز درمانی انتقال و ۲۱۷ نفر بیمار در محل حادثه خدمات درمانی پیشبیمارستانی را دریافت کردند. طی این مدت ۱۰۹ مصدوم و جانباخته توسط نیروهای عملیاتی هلالاحمر رهاسازی شدند.»
رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلالاحمر با اشاره به بیشترین عملیات امدادی در کشور افزود: «استان مازندران با ۷۷ عملیات، استان اصفهان با ۶۰ عملیات و استان فارس نیز با ۴۵ عملیات به ترتیب بیشترین عملیاتهای امدادونجات در کشور را به ثبت رساندند. بیشترین مصدوم انتقالی توسط نجاتگران هلالاحمر در استانهای اصفهان با ۳۴ نفر، مازندران با ۳۲ نفر و گلستان با ۲۳ نفر، بوده است. بیشترین درمان سرپایی مصدومان در استانهای مازندران با ۶۴ نفر، تهران با ۵۴ نفر، و اصفهان با ۱۹ نفر صورت گرفته است.»
امدادونجات در سوانح جادهای
رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلالاحمر در ادامه صحبتهایش گفت: «در هفته گذشته ۳۷۷ مورد عملیات امدادونجات در سوانح جادهای و محورهای برون شهری و درون شهری کشور توسط نجاتگران هلالاحمر به انجام رسید که منجر به انتقال ۱۹۷ مصدوم به مراکز درمانی و درمان ۵۱ مصدوم به طور سرپایی در محل حادثه شد. استان اصفهان با ۳۱، استان مازندران با ۲۹ و استان آذربایجان غربی با ۲۸ عملیات امدادونجات جادهای به ترتیب بیشترین عملیات را داشتهاند. بیشترین مصدومان انتقالی نیز در استانهای مازندران با ۲۷، اصفهان با ۲۱ و استان گیلان نیز با ۱۸ نفر انجام شده است.»
ماموریت در حوادث جوی - اقلیمی
محمودی با اشاره به عملیات جوی و اقلیمی در سطح کشور گفت: «۴۰ مورد عملیات طی این مدت صورت گرفت که به هزار و ۸۵۸ نفر امدادرسانی شد، و نجاتگران هلالاحمر هزار و۸۰۴ نفر از هموطنان گرفتار در سیل و برف را رهاسازی کردند. بیشترین عملیات جوی اقلیمی در استانهای زنجان با هشت عملیات امدادونجات، قزوین و مازندران هرکدام با 6 عملیات و آذربایجان غربی با پنج عملیات صورت گرفت. همچنین بیشترین رهاسازی افراد گرفتار شده در سیل و برف در استانهای زنجان با ۵۷۹ نفر، قزوین با ۳۸۱ نفر و مازندران با ۳۸۰ نفر به ثبت رسیده است.»
محمودی در پایان با اشاره به درصد حوادث واقع شده در سطح کشور طی یک هفته گذشته گفت: «عملیات های ترافیکی با ۵۷ درصد، امدادونجات کوهستان با ۳ درصد، مراجعات حضوری با ۲۶ درصد، جوی اقلیمیبا ۶ درصد، صنعتی و کارگاهی با ۲ درصد، و سایر با ۶ درصد در کشور واقع شده است.»
انبارهای امدادی تجهیز شد
بابک محمودی با اشاره به شروع فصل سرما و آغاز طرح امدادرسانی زمستانه هلالاحمر گفت: «امسال با توجه به تسهیلاتی که دولت در اختیار هلالاحمر قرار داد، توانستیم تجهیزات امداد زمستانه و انبارهای امدادی را ارتقا، تجهیز و به روزرسانی کنیم.»
وی از خریداری کردن اقلام زیستی مورد نیاز در شرایط اضطراری خبر داد و گفت: «ارتقای توان امدادی هلالاحمر در سال جاری بیسابقه بوده است و البته همچنان این تجهیز امکانات هر روز ادامه دارد. این اقدام کار بزرگی بوده که در سالهای گذشته انجام نشده بود.»
خودروهای امدادی وارداتی پلاک شد
محمودی یکی دیگر از اقدامات در راستای ارتقای تجهیزات امدادی را اضافه شدن بیش از ۹۰۰ خودروی امدادی به ناوگان خودرویی هلالاحمر عنوان کرد و افزود: «درحال حاضر تمام پلاکها نیز برای این خودروها گرفته و به ناوگان خودرویی سازمان امدادونجات افزوده شده است.»
وی استفاده از شرکتهای دانشبنیان ایرانی برای تجهیز این خودروهای امدادی را یکی از اتفاقات خوب این روزها ارزیابی کرد و افزود: «درحال حاضر در حال تجهیز امدادی این خودروها با کمک شرکتهای دانشبنیان داخلی هستیم. اقدامی که از یک طرف باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور و کمک به فعالیت شرکتهای ایرانی میشود و از طرف دیگر بسیاری از مشکلاتی که پیش از این برای تجهیز از سوی شرکتهای خارجی اتفاق میافتاد، دیگر وجود ندارد.»
تجهیزات خارجی قابل استفاده برای خودروهای ایرانی نیست
رئیس سازمان امدادونجات با اشاره به وضعیت ساخت و ساز در کشورهای مختلف گفت: «بسیاری از این تجهیزات امدادی که از سوی شرکتهای خارجی روی خودروی ما نصب میشد، مختص ساخت و سازها در کشور خودشان بود و برای ما مناسب نبود. به عنوان مثال برخی از قیچیهای هیدرولیک خارجی که روی خودروهای امدادی هلالاحمر نصب میشود امکان برش میلگرد ایرانی را نداشت. در حالی که شرکتهای دانشبنیان داخلی چنین قیچیهایی را برای ما طراحی کرده و ساختند و همه تغییرات مد نظر را روی ستهای نجات طراحی کردند. بزودی تعدادی از این ستهای نجات را تحویل میگیریم و قرار است تا سال آینده تمام تجهیزات خودروهای امدادی به سازمان امدادونجات هلالاحمر تحویل داده شود. هم اکنون در حال رایزنی با دیگر شرکت های داخلی برای طراحی و ساخت موتور پمپ های قدرتمندی هستیم که بتوانیم در زمان بروز سیل نیز از همین موتورهای داخلی استفاده کنیم تا با توان تولید داخلی هم از خروج ارز جلوگیری و هم به اشتغال زایی در کشور کمک کنیم.»