[ شهروند] دیروز آنقدر روز پر مشغلهای برای سیاسیون و صاحبان تریبونها بود که مجبوریم امروز بیشتر از اینکه به رسانهها بپردازیم به نقل گفتارها و حواشی آنها بپردازیم. از مذاکره مستقیم با آمریکا گرفته تا FATF و حجاب و تابوشکنی و.... هر چه باشد نمیتوان گفت این نقلقولها نگاهی یکسویه و تکبعدی از سوی گویندگان آنها هستند. شاید هر بخشی از این گفتارها نمایندگی طبقهای خاص از جامعه را بر عهده داشته باشند، اما آن چیزی که مهم است ایجاد اجماع برای کشف راهکار خروج از تورم و بالا بردن کیفیت زندگی مردم است. به قول رئیسجمهوری در دعوا، نتیجهای برای مردم حاصل نمیشود. امید که دامنه تنشها و تندرویها کاسته شود و فضای مناسبی برای توسعه کشور در تمامی زمینهها بهوجود آید. شاید فضای سیاسی خیلی باز در این موارد چندان هم خوب نباشد!
از همان زمان انتخابات هم گفتیم که باید با ترامپ مذاکره کنیم
موضوع مذاکره با آمریکا بهویژه با توجه به سفر وزیر خارجه عمان به تهران قدری نقل محافل شده است. در همین زمینه علی عبدالعلیزاده، نماینده ویژه رئیسجمهور در اقتصاد دریامحور، در دومین نشست بینالمللی شدن و توسعهیافتگی با محوریت مکران گفت: در توسعه مکران جامعه محلی آنچنان که باید دیده نشده است درحالیکه برنامه توسعه دریامحور از خانه ماهیگیران آغاز میشود و اول ساکنان خط مقدم توسعه دریامحور باید شیرینی توسعه را بچشند.
به گزارش ایلنا، وی تصریح کرد: ما همچنین به یک سیاست خارجی جدید نیاز داریم؛ اصل اول ما در توسعه دریامحور ارتقای سیاست خارجی با جهان است. من در انتخابات هم گفتم باید با آقای ترامپ مذاکره کنیم، نمیشود که مسائل کشور را معلق نگه داشت. بنابراین باید شرافتمندانه حرف بزنیم و از منافع ملی دفاع کنیم. ما از همان تبلیغات انتخابات هم گفتیم طرفدار مذاکره هستیم.
نماینده ویژه رئیسجمهور اظهار کرد: مجموع حاکمیت نظام هم به مذاکره رو در رو رسیده است.
قطعا با آمریکا مذاکره میکنیم!
روز قبلتر نیز محمد قوچانی در این خصوص حرف زده بود. موضوعی که سبب شد مشرق بدان پاسخ گوید. مشرق نوشت: محمد قوچانی، به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با انصافنیوز گفته است: مردم ایران قدم جدیدی را در ماههای آینده خواهند دید که رسیدن به برنامهای برای گفتوگوی همهجانبه است.
او میافزاید: مذاکره غیرمستقیم با آمریکا قطعی است، مذاکره جمعی با حضور این کشور هم قطعا رخ خواهد داد. ممکن است منافع ما در مذاکره مستقیم باشد همانطور که در دولت احمدینژاد هم به دستور رهبری انجام شد، در دوره روحانی هم همینطور. در دوره آقای رئیسی هم تلاش کردند اما نتوانستند این کار را انجام دهند.
اگرچه باید منتظر ماند و عملکرد دولت پزشکیان در قبل و بعد از این «تمایلات مذاکراتی» را به نظاره نشست لکن آنچه از پشت عینک سیاست در قبال این اظهارات به چشم میخورد نوعی تعشّق به مذاکره و همان سندروم «توافق به هر قیمتی» است که در دولت روحانی هم شاهد آن بودهایم.
در واقع آقای قوچانی به این سؤال پاسخ نداده است که اکنون که آمریکا بهصورت یکطرفه از برجام خارج شده و یا اگر ترامپ از اساس نخواهد هیچ مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی با دولت پزشکیان داشته باشد؛ آنگاه فرجام این عشق یکطرفه چه خواهد بود؟
بماند که اشاره قوچانی به دستور رهبری برای مذاکره هم یک اشاره ناقص است، زیرا رهبری بنا به لزوم شرایط چنین دستوری را ارائه کردند نه بهعنوان یک مسئله علیالرویه.
پیوست دیگری که باید در حرفهای قوچانی برای آن توضیحی میشنیدیم اما نشنیدیم و نخواندیم آن است که ثمره هر کاری در دولتها باید بر سر سفرههای مردم مشاهده و لمس شود.
در واقع ما هنوز تجربه دولت روحانی را به یاد داریم که چند دولت مقروض اروپایی (مثل یونان!) بعد از برجام به ایران آمدند و در عین دستافشانی مسئولان دولت روحانی و اصلاحطلبان اما این سفرها هیچ آوردهای برای مردم نداشت. دست آخر نیز آقایان از این گفتند که اگر این سفرها دستاوردی نداشته مثلا بهخاطر تیتر فلان روزنامه داخلی بوده است!
خلاصه اینکه خواهش از امثال آقای قوچانی آن است که راه رفته را دوباره نروند و در فرض اینکه خود را سلطان صاحبقران دولت و مکلف به پیگیری آرزوهایشان میدانند؛ لااقل این بار را از مسیری بروند که بتوانند به دستاوردهای ملموس برسند.
البته تأکید میشود که این بار هم بعید است حامیان «توافق به هر قیمتی» به جایی برسند و راه رفع مشکلات و بهبود سرعت پیشرفت کشور صرفا و فقط از مسیر کارآمدی و کار بیشتر میگذرد.
چه من، چه پزشکیان و چه هر کس دیگری در قدرت باشد، مشکلات کشور حل نمیشود
از سوی دیگر حسن روحانی نیز دیروز در یک دیدار با اشاره به برخی مشکلات کشور گفت: امروز تا تحریم برداشته نشود، تا با دنیا تعامل سازنده نداشته باشیم و افایتیاف اجرا و روابط بانکهای ما با جهان برقرار نشود، چه آقای دکتر پزشکیان باشد، چه هر رئیسجمهور دیگری با هر قدرتی روی کار بیاید، مشکلات کشور حل نمیشود. در سال ۹۲ مردم حرف ما را که گفتیم باید با دنیا تعامل سازنده داشته باشیم، مذاکره کنیم و تحریم را برداریم، پذیرفته بودند.
او افزود: در ابتدای دولت یازدهم ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی تکنرخی شد و با حذف نرخ ۱۲۲۶ تومانی، نرخ ۲۴۴۸ تومان جایگزین شد. اما اصلاً مردم حس نکردند درحالیکه میبایست قیمت کالاهای اساسی دو برابر میشد ولی تورم یک واحد درصد هم بالا نرفت. از روزی که دولت را تحویل گرفتیم، تورم کاهشی شد، چون مردم امید پیدا کردند و حس کردند میتوانیم تحریمها را برداریم. همه اینها بر مبنای این بود که به خواست مردم توجه کردیم.
رئیس یازدهم ودوازدهم با اشاره به توافق ژنو در ۱۰۰ روز اول دولت یازدهم بیان کرد: سوم آذر ۹۲ نخستین قدم برای رفع تحریم برداشته شد. تحریم صادرات نفت ایران که قرار بود هر ۶ ماه ۲۰ درصد کاهش پیدا کند لغو شد. ۶ کشور بزرگ دنیا اصل غنیسازی در ایران را پذیرفتند که مهمترین خواسته ما بود. در همان توافق اولیه پذیرفتند که ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار از پولهای بلوکهشده ما آزاد شود. البته مشکلات زیادی پیش روی ما بود تا بتوانیم به برجام برسیم. روزهایی بود که آقایان دکتر ظریف و عراقچی و تختروانچی، به من میگفتند اگر برخی دستورات را ابلاغ کنم دیگر توافق نخواهد شد. به آنها میگفتم دستور را ابلاغ میکنم ولی توافق هم خواهد شد فقط شما بایستید. با همه فرازونشیبها امید مردم باعث شد به توافق برسیم. من هم از آبرو و حیثیت و اعتبار و سوابقم گذشتم تا این توافق انجام شد.
این هزینهها از جیب مردم پرداخت میشود
از سوی دیگر، هادی حقشناس، اقتصاددان و استاندار گیلان، به روزنامه اعتماد گفت: FATF ترکیبی از ۴ کنوانسیون است. ۲ کنوانسیون آن هم توسط مجلس و هم توسط مجمع تشخیص تصویب و نهایتا برای اجرا، ابلاغ شد. ۲ کنوانسیون دیگر را نیز مجلس تصویب کرد و شورای نگهبان ایراداتی بر آن وارد دانست، مجلس مجددا بر رأی خود پافشاری کرد تا موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود.
وی افزود: مسئله کلیدی آن است که در جهانی که در حال بدل شدن به یک دهکده کوچک جهانی است و مراودات تجاری و اقتصادی تماما زیرنظر بسیاری از سازمانهای بینالمللی قرار دارد، تنها ۲ تا ۳ کشور هستند که به FATF ملحق نشدهاند.
استاندار دولت ادامه میدهد: «حتی بسیاری از کشورهایی که همپیمان ایران بوده و در پیمانهای منطقهای و بینالمللی مانند اوراسیا، بریکس، شانگهای، اکو و... منافع اقتصادی مشترکی با ایران دارند، توصیه کردهاند که اگر این دو لایحه باقی مانده FATF تصویب نشود، نمیتوانند مناسبات اقتصادی و ارتباطی نزدیکی با ایران برقرار کنند. یا اگر مناسباتی هم شکل بگیرد، ایران باید هزینههای بسیار بالایی برای آن بپردازد. بهنظر میرسد، طی سالهای گذشته عدمالحاق به این دو کنوانسیون باقیمانده هزینههای زیادی بر کشورمان تلنبار کرده است. اگر تحریمهای ظالمانه باعث شده که ایران در صادرات نفت مشکلاتی داشته باشد و در نقل و انتقالات پولی با اخلال روبهرو شود، عدمالحاق به FATF نیز برای بخشهای دیگر تجارت ایران که ذیل معاملات نفتی قرار ندارد و منشأ تامین ارز آن درآمدهای نفتی نیستند مشکلات عدیدهای ایجاد کرده است.»
حقشناس با اشاره به اینکه وقتی گفته میشود اخلال ایجاد شده، به این معنی نیست که ایران مطلقا نمیتواند تجارت انجام دهد، میگوید: «همانطور که تحریمهای نفتی ایران را بهصورت مطلق از صادرات نفتی دور نداشته است، عدمالحاق به FATF هم ایران را بهصورت مطلق از نقل و انتقال بانکی و... محروم نکرده، بلکه مسئله این است که هزینه فعالیتهای ارتباطی و اقتصادی ایران بهشدت افزایش یافته است. هزینههایی که از جیب مردم پرداخت میشود و باعث فشار معیشتی بر مردم میشود.»
حقشناس در پایان یادآور میشود: «برای استفاده از ظرفیتهای اقتصادی جهان، تنها راه این است که به FATF و کنوانسیونهای مشابه ملحق شویم. این الحاق باید از طریق تصویب دو لایحه باقی مانده در مجمع صورت بگیرد تا ایران بتواند از منافع این کنوانسیونها نیز بهرهمند شود.»
واکنش جلیلی به افشاگریها درمورد عدمموافقت او با حضور میرحسین در تلویزیون در سال ۸۸
اما بشنوید از موضوع دیگری که در روز 9دی مورد سؤال برخی رسانهها قرار گرفته بود. بله! نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی به افشاگریها درمورد عدمموافقت او با حضور میرحسین موسوی در تلویزیون در سال ۱۳۸۸ واکنش نشان داد.
سعید جلیلی، نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی، با انتشار متنی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس به فتنه ۸۸ و مخالفان نامگذاری وقایع آن سالها به «فتنه» پرداخت.
او در این زمینه نوشت: «در جمع مردم محله کهنز شهریار: در فتنه ۸۸ کسانی دچار تردید بودند و حتی امروز پس از ۱۵ سال، حاضر نیستند از آن قضایا با عنوان فتنه یاد کنند.»
جلیلی اظهار داشت: «رهبری ازهمان روزهای اول، از این قضایا تحت عنوان فتنه یاد کردند، اما امروز مشاهده میکنیم که عدهای میگویند اگر فلان اتفاق میافتاد مسائل حل میشد!»
لازم به ذکر است، علی لاریجانی مدتی پیش در مصاحبهای گفته بود: سال ۸۸، مرحوم آیتالله هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضاییه بودند، یک روز به من زنگ زدند و گفتند من به آقای موسوی صحبت کردم و ایشان قبول کرده که یک ساعتی در تلویزیون صحبت کنند و غائله را ختم کنند. ایشان گفتند که با آقای هاشمی هم صحبت کردند و هم قبول کردند، نظر شما چیست که من گفتم نظرم موافق است. حتی موافق بودم که هر نکتهای هم دارند بگویند. بعد دیدم که آقای شاهرودی گفتند که دبیرخانه شورایعالی امنیتملی این را نپذیرفتند.
کنایه زاکانی به جلیلی؟
جالب است در کنار این وضوع موضعگیری جدید زاکانی را هم داشته باشیم. علیرضا زاکانی، شهردار تهران، دیروز در ویدئویی که از او منتشر شد گفت: «کشور بنبست ندارد. برای قیمت دلار، بدهیهای دولت و ناترازیهای انرژی، راهحل وجود دارد. باید رویکردها تغییر کند. اگر من نوعی در انتخابات رقیب دولت بودم، اما احساس کنم باید دولت را پنچر کنم، خیانت است. باید به دولت کمک کرد تا بار ملت را حمل کند. برخی میگویند حالا که در انتخابات پیروز نشدیم، الان باید دولت را پنچر کنیم؛ این کار خواست دشمن است.» برخی رسانه این سخن زاکانی را کنایه به جلیلی برآورد کردهاند.
پزشکیان به جلیلی پیشنهاد معاون اولی داده بوده است؟
جالبتر اینکه نماینده پیشین مجلس هم در یک گفتوگوی ویدئویی با ایران 24، مدعی پیشنهاد سمت معاون اولی دولت چهاردهم به سعید جلیلی از سوی پزشکیان شد. وکیلی، نماینده پیشین مجلس و عضو فراکسیون امید مجلس دهم، در گفتوگویی مدعی شد: پزشکیان گفت چندبار در جلسه شورایعالی امنیت ملی به جلیلی پیشنهاد حضور در دولت حتی پیشنهاد معاون اولی داده تا میدانداری کند و وعدههایش را عملیاتی کند. کوشکی در همین ویدئو پاسخ میدهد این یک شوخی بوده است.