شماره ۵۱۹ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۷ اسفند
صفحه را ببند
اصولگرایان چشم انتظار توافق خوب برای انتخابات
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز حضور مصباح یزدی به‌عنوان ضلع سوم جامعتین را رد کرد

فرشید غضنفرپور| تلاش برای توافق یا تفاهم سیاسی، اصطلاحی که این‌بار نه از اتاق مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 که از درون اردوگاه اصولگرایان به گوش می‌رسد. در یک‌سالی که تا انتخابات مجلس دهم باقی مانده اصولگرایان بیشترین تلاش را برای دستیابی به فهرستی واحد برای تهران و شهرستان‌ها انجام خواهند داد. تجربه‌های گذشته البته خاطره خوشایندی برایشان نبوده، ‌سال 1386 بود که 15 شخصیت سیاسی اصولگرا به خواست محمود احمدی‌نژاد در دفتر وی گرد هم آمدند تا فکری برای انتخابات مجلس هشتم بکنند. مجموعه این گردهمایی‌ها درنهایت به تشکیل جبهه متحد اصولگرایی متشکل از سه ضلع یعنی«جبهه پیروان خط امام و رهبری» «جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و اصولگرایان تحول‌خواه» و «ائتلاف رایحه خوش خدمت» بود.
سیدشهاب‌الدین صدر و اسدالله بادامچیان به نمایندگی از جبهه پیروان خط امام و رهبری؛ محمدصادق محصولی و حیدر مصلحی به نمایندگی از رایحه خوش‌خدمت و حسین فدایی و علیرضا زاکانی نیز به نمایندگی از جمعیت ایثارگران و اصولگرایان تحول‌خواه در شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان حضور داشتند. در کنار این 6 نفر، گروه پنج نفره دیگری با عنوان «مرضی الاطراف» یا «شورای حکمیت» نیز شکل گرفت که هرگز اعضای آن به‌طور رسمی معرفی نشدند. چهار‌سال بعد مشخص شد که سیدرضا تقوی، محمدحسن ابوترابی‌فرد، رضا آشتیانی، عزیز خوشوقت و علی‌اکبر ولایتی اعضای این شورای حکمیت بوده‌اند. با وجود همکاری اکثریت قریب به اتفاق اصولگرایان در «جبهه متحد» فرمول مشهور 6+5 آن روزهای اصولگرایان درنهایت بیشتر به کام رایحه خوش‌خدمت تمام شد، هر یک از سه ضلع قرار بود 10 نفر از فهرست 30 نفره تهران را معرفی کنند آنچه درنهایت از
 6+5 بیرون آمد اما تناسب چندانی با قول و قرارهای اولیه نداشت.
تجربه ناکام 6+5 اصولگرایان را در آستانه انتخابات مجلس نهم به سمت فرمول 2+6+4+3 یا به‌طور خلاصه  7+8 سوق داد.
7+8 از دو گروه از اصولگرایان تشکیل شد، گروه
 7 نفره متشکل از دونفر نماینده از جامعه روحانیت و دو نفر نماینده از جامعه مدرسین. یعنی آقایان «عباس کعبی، سید‌هاشم حسینی‌بوشهری، سیدرضا تقوی و سیدمحمد‌حسن ابوترابی به همراه آقایان حبیب‌الله عسگراولادی، علی‌اکبر ولایتی و غلامعلی حدادعادل» که درحقیقت کمیته داوری و حل اختلاف بین اصولگرایان را تشکیل می‌دادند. محمدرضا باهنر و منوچهر متکی به‌عنوان نمایندگان جبهه پیروان خط امام و رهبری، علیرضا زاکانی و حسین فدایی به‌عنوان نمایندگان جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و اصولگرایان تحول‌خواه، کاظم جلالی به‌عنوان نماینده رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس، حجت‌الاسلام خاموشی به‌عنوان نماینده قالیباف و علی‌اصغر زارعی و کامران باقری‌لنکرانی به‌عنوان نمایندگان جبهه پایداری.
جبهه پایداری متشکل از وزرای اخراجی کابینه دهم که می‌توان آنها را در امتداد همان رایحه خوش خدمت دانست در ادامه کار با دیگر اعضای جبهه متحد اصولگرایان به مشکل جدی برخوردند. عدم پذیرش برخی از اعضای معرفی شده از سوی جبهه متحد و غیرخودی دانستن آنها حتی صدای اعتراض مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی را هم در آورد تا بگوید: «این‌که بگوییم نامزد ما حق است و دیگر نامزدها باطل هستند نه‌تنها درست نیست بلکه خلاف نظر مقام معظم رهبری است».
دو فهرست جداگانه با مشی اصولگرایی آخرین دستاورد انتخابات مجلس نهم برای این جناح سیاسی بود، پیش از آن نمایندگان وابسته هر یک از این دو طیف برای انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس نیز در مقابل یکدیگر صف‌آرایی کرده بودند.
این‌بار اما امید دستیابی به تفاهم در میان این گروه سیاسی بیشتر است. اصولگرایان بحث‌ها برای رسیدن به فهرست واحد را از چندین نفر به تنها سه نفر تقلیل داده‌اند. آیت‌الله موحدی‌کرمانی که جانشین مرحوم مهدوی‌کنی در جامعه روحانیت مبارز شده، آیت‌الله مصباح‌یزدی که اعضای جبهه پایداری می‌گویند به‌عنوان رهبر معنوی خود در تصمیمات سیاسی به وی اقتدا می‌کنند و آیت‌الله محمد یزدی که به‌عنوان دبیرکل جامعه مدرسین در این نشست‌ها شرکت می‌کند. هرچند آیت‌الله موحدی‌کرمانی رسماً اضافه شدن ضلع سومی (یعنی آیت‌الله مصباح‌یزدی) به جامعتین (متشکل از جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را رد کرده اما درعین‌حال سیدرضا تقوی که حالا ریاست شورای همگرایی اصولگرایان را برعهده دارد می‌گوید در هفته آینده و در حاشیه اجلاس خبرگان که برای تعیین رئیس جدید تشکیل می‌شود آقایان مصباح یزدی، موحدی کرمانی و محمد یزدی با هم نشست مشترک برگزار خواهند کرد. نشست مشترکی که قطعاً بی‌ارتباط با انتخابات آتی مجالس خبرگان و شورای اسلامی نیست.
به نظر می‌رسد آیت‌الله موحدی‌کرمانی، گمانه‌زنی برخی از رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی مبنی بر احتمال اضافه شدن آیت‌الله مصباح‌یزدی به‌عنوان ضلع سوم جامعتین را رد کرده است. حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز دراین‌باره به ایلنا گفته است: «آیت‌الله مصباح‌یزدی گفته در بحث خبرگان هر آنچه را که جامعتین تصمیم بگیرد، می‌پذیریم. بنابراین در مورد خبرگان وحدت‌نظر وجود دارد اما بحث و بررسی پیرامون انتخابات مجلس همچنان درحال انجام است و در صورتی‌که این نشست سه‌جانبه برگزار شود. برای اولین‌بار خواهد بود که آیت‌الله موحدی‌کرمانی، آیت‌الله محمد یزدی و مصباح‌یزدی به منظور همگرایی اصولگرایان دور هم جمع شده‌اند.»
آیت‌الله موحدی‌کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز نیز در اجلاس سراسری جبهه پیروان که هفته گذشته ‌در موسسه شهدای موتلفه برگزار شد، گفته است: «ممکن است برخی از اعضای جبهه پیروان درباره حضور برخی افراد در لیست خبرگان یا مجلس اختلاف‌نظر داشته باشند، بحث اشکالی ندارد اما این مسأله نباید به تخاصم کشیده شود چرا که این امر خطرش بیشتر است. اگر به تفاهم رسیدید چه بهتر اما اگر به تفاهم نرسیدید سرسختی نشان دادن اشتباه است و منجر به تخاصم می‌شود اما اگر درباره شخصی در لیست که با آن موافق نیستید کوتاه بیایید اهم یعنی وحدت را رعایت کرده‌اید و شما گرفتار این مسأله خواهید شد.»
سیدکمال سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری از تشکل‌های بزرگ اصولگرایان معتقد است هرچند وحدت فلسفی با جبهه پایداری امکان‌پذیر نیست اما می‌توان اختلافات را کمتر کرد. او به «شهروند» می‌گوید: ما سابقه  5+6و  8+7را داشته‌ایم و می‌دانیم که می‌توانیم با هم گفت وگو کنیم و بر سر انتخابات به نتیجه مشترک برسیم. سجادی در پاسخ به این سوال که با وجود تجربه‌های ناموفق پیشین میان اصولگرایان درباره ائتلاف با اعضای جبهه پایداری چرا مجدداً تصمیم به مذاکره با رهبران این گروه سیاسی ازجمله آیت‌الله مصباح‌یزدی گرفته‌اند، گفت: زمان فرق کرده حالا ما تجربه انتخابات ریاست‌جمهوری‌ سال 92 را داریم و می‌دانیم در صورت تفرقه می‌توانیم شکست بخوریم. اصلاح‌طلبان هم برای وحدت تلاش می‌کنند و ممکن است موفق بشوند. او می‌گوید: مصباح‌یزدی عضو جامعه مدرسین است و همین حالا هم یکی از دو ضلع جامعتین محسوب می‌شود.
حالا بسیاری از شخصیت‌هایی که نخستین نشست جبهه متحد اصولگرایان در دفتر احمدی‌نژاد را برگزار کردند تکلیفشان با جریان اصولگرایی مشخص‌تر شده. از ‌سال 84 به این سو که اصولگرایان در سه انتخابات پی در پی، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورای شهر پایتخت و در نتیجه شهرداری تهران را در دست گرفتند تا امروز بهای آن سه پیروزی را با انشقاق پرداخت کرده‌اند. رقابت لاریجانی و حدادعادل برای ریاست مجلس و رقابت ولایتی و قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم تنها بخش‌هایی از این رقابت سیاسی است. اصولگرایان اما این‌بار امیدوارند وجود رقیب انگیزه‌های بیشتری برای کنار هم ماندن به آنها بدهد. شاید چنانکه کمال‌الدین سجادی می‌گوید: گروه‌های اصولگرا منتظر توافق خوب بر سر انتخابات آتی هستند.


تعداد بازدید :  239