شماره ۵۱۹ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۷ اسفند
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

تکذیب خبر اخراج ایرانیان از امارات از سوی سفارت ایران در ابوظبی
سفارت جمهوری اسلامی ایران در ابوظبی با انتشار بیانیه‌ای خبر منتشر شده برخی از رسانه‌ها درخصوص اخراج ایرانیان مقیم امارات متحده عربی را رد و آن را غیرواقعی توصیف کرد. به گزارش ایسنا، در بیانیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در ابوظبی خبر آغاز دور جدید اخراج ایرانیان مقیم امارات رد شده و آمده است که وضع اقامت و زندگی ایرانیان مقیم امارات عادی است و خبر اخراج گروهی از ایرانیان از این کشور دور از واقعیت است. دو‌سال قبل تعدادی از ایرانیان مقیم امارات از این کشور اخراج شدند که با تلاش‌های دیپلماتیک و رایزنی مقامات ایران این موضوع حل‌وفصل شده و اخراج‌ها خاتمه یافته است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خبر داد: پیگیری دو موضوع اخیر از مرحله سوم همکاری‌هادر سفر تیم آژانس به تهران
معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: دو موضوع اخیر از مرحله سوم همکاری‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفر دوشنبه هفته جاری کارشناسان و مسئولان این سازمان به تهران پیگیری خواهد شد. به گزارش ایرنا، «بهروز کمالوندی» روند همکاری‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خوب توصیف کرد.
 وی خاطرنشان کرد: سفر تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران دو روزه خواهد بود که برنامه آنان مذاکرات با مسئولان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی است و در رأس این تیم معاون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد. تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشبنه هفته جاری به تهران سفر می‌کنند و با مسئولان ایرانی در تهران گفت و گو خواهند کرد. کمالوندی گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها در تحلیل اطلاعات ارسال شده از سوی جمهوری اسلامی ایران درباره دو موضوع اخیر از مرحله سوم همکاری‌ها تأخیر دارد. معاون راهبردی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی گفت: یکی از این موارد «ارایه اطلاعات مربوطه مورد توافق و توضیحات مربوط به مقاله منتشر شده در ایران در رابطه با ترابرد نوترون و مدل‌سازی‌ها و محاسبات مربوطه و استفاده ادعایی از آنها در مواد فشرده» بود که توضیحات ارایه‌شده از سوی ما کافی بوده است و بیشتر از این نیز توضیح خاصی ندارد. کمالوندی اظهارداشت: موضوع دیگر در رابطه با ادعای آنان مبنی بر انفجارهایی در مریوان بوده که ما اعلام کردیم که اگر شما فکر می‌کنید انفجاراتی صورت گرفته، مکان آن را مشخص کنید تا ما به شما دسترسی (مدیریت شده) بدهیم. وی خاطرنشان کرد: طرح همکاری‌های گام به گام ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر این فرض استوار است که پس از نهایی شدن موضوعات مختلف هر گامی، می‌توانیم سراغ گام‌های بعدی برویم لذا تا این دو موضوع نهایی نشود سراغ گامهای بعدی نخواهیم رفت.

تحلیل فرید زکریا در واشنگتن‌پست
رویا پردازی  در قبال ایران جواب نمی‌دهد
فرید زکریا تحلیلگر ارشد مسائل بین‌المللی و ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست، در این روزنامه نوشت:  سخنرانی بنیامین نتانیاهو در زمینه معرفی آلترناتیو برای توافق هسته‌ای دچار مشکل بود.  او اعلام کرد که واشنگتن باید توافق احتمالی فعلی را رد کند و از تهران بخواهد برنامه هسته‌ای خود را به‌طور کامل تعطیل کند و متعهد شود که هرگز دوباره آن را شروع نکند.
از نگاه نتانیاهو، روس‌ها، اروپایی‌ها و چینی‌ها حاضرند تحریم‌ها را شدت ببخشند و فشارها علیه ایران را تشدید کنند که این بیشتر مانند رویاهای پیتر پن می‌ماند. بین سال‌های 2003 تا 2005،  مذاکرات هسته‌ای بین ایران و سه کشور اروپایی در جریان بود. ایران حاضر شده بود که تعداد سانتریفیوژهای خود را در همان تعداد محدود نگه دارد و غنی‌سازی را در سطحی ادامه دهد که قابلیت ساخت بمب نداشته باشد و اورانیوم غنی شده را به میله‌های سوختی تبدیل کند. پیتر جنکینز نماینده وقت بریتانیا در آژانس انرژی اتمی گفت که ما همگی از پیشنهادات ایران متحیر شده بودیم، اما مذاکرات به خاطر دولت بوش شکست خورد. اما نتیجه چه شد؟ آیا ایران به میز مذاکره بازگشت و تسلیم شد؟ نه، این کشور در مقابل تحریم‌ها ایستاد و سانتریفیوژهای آن از 164 عدد به 19‌هزار رسید.  این تئوری که ایران زیر تداوم فشارها کم می‌آورد، حقایق را نادیده گرفته است. ایران کشوری پرافتخار و ملی‌گرا است و 36‌سال تحریم غرب را همراه با قیمت پایین نفت تحمل کرده است. آنها همچنین با جنگی هشت ساله مواجه شدند. برنامه هسته‌ای ایران محبوب است، حتی سران اپوزیسیون داخلی ایران نیز از آن حمایت می‌کنند. نتانیاهو 25‌سال است که می‌گوید ایران در آستانه تولید هسته‌ای است. او در‌سال 1996 یعنی 19‌سال پیش خطاب به کنگره سخنانی را به زبان آورد که خیلی به سخنان چند روز پیش او در همین نهاد شباهت داشت. در واقع، نتانیاهو در طول 10‌سال گذشته، بارها گفته است که ایران یک‌سال تا بمب فاصله دارد. او باید بداند که رویاهایی از جنس رویاهای پیتر پن در قبال ایران جواب نمی‌دهد.


تعداد بازدید :  247