شماره ۵۱۹ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۷ اسفند
صفحه را ببند
در نشستی در پاریس صورت می‌گیرد:
مشورت آمریکا با شرکای اروپایی‌اش درباره مذاکرات هسته‌ای

وزیر خارجه آمریکا که برای گفت‌وگو درباره آخرین تحولات راجع به مذاکرات هسته‌ای ایران به پاریس رفته، با همتایان فرانسوی، انگلیسی و آلمانی خود دیدار کرد. خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس درباره محور سفر جان کری به پاریس و گفت‌وگوهای وی با دیپلمات‌های ارشد غربی نوشت: «جان کری برای مطلع کردن مقامات اروپایی درباره وضع مذاکرات هسته‌ای با ایران به پاریس رفته است.»
سفر کری به پاریس پس از پایان سفر وی به ریاض صورت‌گرفته است؛‌ سفری که در آن او در دیدار با ملک سلمان و سعود الفیصل، با مقامات سعودی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران، ‌سوریه، ‌یمن و تحولات منطقه گفت‌وگو داشت.
خبرگزاری فرانسه با اشاره به سفر وزیر خارجه آمریکا و موضع‌گیری تازه فرانسه در قبال مذاکرات گزارش داد که هدف جان کری کسب حمایت پاریس از توافق هسته‌ای است. براساس این گزارش، کری که روز شنبه وارد پاریس شده است به دنبال حمایت کشورهای اروپایی از توافق هسته‌ای با ایران و رفع نگرانی فرانسه است که اخیرا مدعی شده است تعهداتی که ایران در گفت‌وگوها با کشورهای 1+5 پیشنهاد کرده ناکافی بوده‌ و به انجام اقدامات بیشتری نیاز است. دیپلمات ارشد آمریکا قبل از سفر به لندن و سپس به پاریس 3 روز را در مونتروی سوییس سپری کرد تا درباره آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود بحث و گفت‌وگو کند. فابیوس گفته است که حجم تعهدات، بازرسی‌ها و دوره زمانی تعهداتی که ایران پذیرفته همچنان کافی نیست، هرچند که مذاکرات پیشرفت‌هایی هم داشته است.
فابیوس در حاشیه نشست وزرای خارجه اروپا در لیتوانی به حصول توافق جامع بین ایران و 1+5 ابراز علاقه کرد اما گفت که هنوز مشکلاتی باقی مانده است. فابیوس، روز جمعه از «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا، «اشتاین‌مایر»، وزیر خارجه آلمان و «فیلیپ‌هاموند»، وزیر خارجه انگلیس برای سفر به پاریس دعوت کرد تا وضع مذاکرات هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار دهند. قرار است در این دیدار جان کری به وزرای خارجه اروپایی آخرین جزییات مذاکرات و چشم‌انداز آن را برای همتایان خود تشریح کند.
اظهارات فابیوس درحالی مطرح می‌شود که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان اخیرا در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی تأکید کرد: ما آماده قبول تعهدات بین‌المللی هستیم. نه آن تعهداتی که رژیم صهیونیستی هنوز نپذیرفته است بلکه تعهداتی فراتر از آن‌که برخی از کشورها نیز پذیرفته‌اند همانند پروتکل الحاقی و کلیه اسناد بین‌المللی که ساخت سلاح‌های هسته‌ای را منع می‌کنند؛ چرا که ما به دنبال ساخت سلاح‌های هسته‌ای نیستیم. بدین‌ترتیب تعهداتی که ساخت سلاح هسته‌ای را منع می‌کنند هیچ زمان انقضايی ندارند. درواقع تعهد ایران برای خودداری از ساخت سلاح هسته‌ای نه پس از 10‌سال و نه پس از 20‌سال و نه پس از 50‌سال خاتمه نخواهد یافت. اینها تعهدات دایمی هستند که ایران همان زمان که معاهده عدم اشاعه را امضا و تصویب نمود، پذیرفت و در صورت حصول توافق جامع و پذیرش پروتکل الحاقی این تعهد تحکیم خواهد شد. لذا این کارهایی که مشاهده می‌کنید نوعی بازارگرمی سیاسی است. ما هیچ‌گاه در آینده برای تولید تسلیحات هسته‌ای مجاز نخواهیم شد. اساسا ما دنبال چنین چیزی نیستیم و تعهد داریم که دنبال آن هم نرویم.


تعداد بازدید :  95