شماره ۳۲۴۵ | ۱۴۰۳ يکشنبه ۲ دي
صفحه را ببند
رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر تشریح کرد
ارائه 2هزار میلیارد ریال خدمات به بیماران نیازمند

  [ شهروند ]رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر از اختصاص 2هزار میلیارد ریال برای ارائه خدمات به بیماران نیازمند خبر داد.
وحید سلیمی با اشاره به اینکه ارائه خدمات به بیماران نیازمند یکی از رویکردهای جدی این جمعیت به شمار می‌رود، گفت: در همین راستا امسال 2هزار میلیارد ریال در راستای ارائه خدمات به بیماران نیازمند اختصاص یافته است.

سلیمی با اشاره به اینکه جمعیت هلال‌احمر در تلاش است تا در حوزه داوطلبان اقدامات قابل توجهی را از نظر کمی و کیفی انجام دهد که در همین راستا و با اقدامات صورت گرفته فعالان این بخش به بیش از ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر رسیده است، افزود: خوشبختانه زنجان یکی از استان‌هایی است که در حوزه داوطلبان اقدامات خوبی انجام داده و جزو پیشگامان این عرصه به شمار می‌رود. سلیمی با یادآوری اینکه روز جهانی داوطلب در سال‌جاری به خاطر اتفاقات رخ داده در غزه و لبنان به «صیانت از بشردوستی» نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: سازمان جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد تا در بحران‌ها و اتفاقات مختلف، وظیفه ذاتی خود را که همان صیانت از بشردوستی است، به بهترین شکل ممکن انجام دهد.رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه یکی از اقداماتی که سازمان از گذشته تا به امروز انجام داده و تلاش کرده است تا هر سال با قوت پیگیری شود، بحث جلب مشارکت‌های مردمی بوده است، ادامه داد: جلب مشارکت‌های مردمی همواره یکی از محورهای فعالیت این جمعیت بوده و تلاش می‌شود این مشارکت‌ها به بهترین شکل ممکن مورد استفاده
قرار گیرد.

هلال احمر و بشردوستی بدون مرز
سلیمی با یادآوری اینکه مشارکت‌های مردمی بیشتر در حوادث و رخدادهای طبیعی و غیرمترقبه داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: یکی از مصارف مشارکت‌های مردمی مربوط به مردم غزه و لبنان بود که بیش از ۴هزار میلیارد ریال به صورت نقدی و ۲۵۰۰ تن در قالب کمک غیرنقدی جمع‌آوری و به جامعه هدف ارسال شد. وی از حضور جدی جمعیت هلال‌احمر در زمینه توسعه زیرساخت‌های امداد و نجات در سراسر کشور خبر داد و با بیان اینکه در همین راستا سال گذشته شاهد کمک ۱۰ هزار میلیارد ریالی از سوی خیرین در این زمینه بودیم، خاطرنشان کرد: این ظرفیت باعث شده است تا جمعیت هلال‌احمر همواره در کنار مردم بوده و گام‌های مؤثری در راستای کمک به نیازمندان بردارد.

خدمات دارو و درمان رایگان هلال احمر برای نیازمندان
سلیمی همچنین چندی قبل از بهره‌مندی ١٠٢ هزار نفر طی یکسال از خدمات دارو و درمان رایگان هلال احمر در طرح حمایت از بیماران نیازمند خبر داده و گفته بود: طرح حمایت از بیماران نیازمند، مدت‌ها است که در جمعیت هلال احمر اجرا می‌شود. طرحی که در آن، مددکاران اجتماعی هلال احمر مطابق با آیین‌نامه خدمات اجتماعی، برای بیماران نیازمند مراجعه‌کننده، تشکیل پرونده داده و بنابر شرایط اقتصادی و خانوادگی مددجو و شدت نیازمندی وی، مبلغی را به عنوان کمک هزینه و مساعدت بلاعوض تعیین خواهند کرد.به گفته وی، سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با رعایت الزامات قانونی، آیین‌نامه خدمات اجتماعی هلال‌احمر، ابلاغیه‌های دولت از جمله پنجره واحد خدمات درمانی و مساعدت به شخص مددجو با کد ملی و همچنین اصول حرفه‌ای و استاندارد مددکاری اجتماعی، وظایف خویش را در این حوزه بدون کم و کاست انجام خواهد داد. ما از محل اعتباراتی که در این سازمان داریم، در حوزه کمک بلاعوض دارو و درمان به بیماران نیازمند، پس از انجام فرایند مددکاری و احراز نیازمندی آنها بر اساس شاخص‌هایی که از قبل تعریف شده و دهک‌بندی که وجود دارند، بخشی از هزینه‌های درمانی به این بیماران تعلق می‌گیرد. این اتفاق در کل کشور انجام می‌شود. واحد داوطلبان در حوزه خدمات حمایتی و مددکاران اجتماعی در استان‌های کشور مستقر هستند و فرایند مددکاری را انجام می‌دهند. با احراز نیازمندی، کمک‌ها نیز انجام می‌شود. سال گذشته بالغ بر ١٠٢ هزار نفر در کل کشور، از این خدمات بهره‌مند شدند. این طرح در سال‌های گذشته انجام می‌شد، اما در سه سال اخیر، گسترش بیشتری یافته است. مثلا محل اعتباراتی که توانستیم جذب کنیم بیشتر شده است و همچنین در حوزه خیرینی که علاقه‌مند به کمک در حوزه بهداشتی و درمانی هستند نیز افزایش یافته‌اند.

روند ارائه خدمات درمانی به بیماران نیازمند

طبق اعلام رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر، روند ارائه خدمات درمانی به بیماران نیازمند در هلال احمر به این شرح است: «در مرحله اول باید بیمار به صورت خود معرف، یا از سوی مراجع ذی صلاح به هلال‌احمر معرفی شود. در مرحله دوم بیمار به همراه مدارک به مددکار اجتماعی این جمعیت مراجعه و توسط مددکار مصاحبه و فرم ارزیابی آنها تکمیل می‌شود. در مرحله بعدی، بیمار متقاضی دریافت خدمات درمانی از سازمان داوطلبان، اسناد و مدارک درمانی خود را به پزشک معتمد سازمان داوطلبان تحویل می‌دهد، صحت این مدارک باید توسط این پزشک تائید شود. در مرحله چهارم پرونده مددجویی تشکیل و تکمیل می‌شود. سپس در کمیته حمایتی طرح و بررسی می‌شود. در مرحله بعدی، سطح نیازمندی مددجو و میزان مساعدت مورد نیاز بیمار تعیین می‌شود. در مرحله آخر نیز، مدارک تایید و بررسی شده به حوزه خزانه‌داری ارائه می‌شود تا برای پرداخت کمک هزینه درمانی به مددجو اقدامات لازم انجام شود.»

 


تعداد بازدید :  49