شماره ۵۱۹ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۷ اسفند
صفحه را ببند
اخبار جهان

اجرای نخستین حکم اعدام حامیان محمد مرسی
دولت مصر روز گذشته برای نخستین‌بار یک عضو جنبش اخوان‌المسلمین را به اتهام قتل در جریان اعتراض‌های میانه ‌سال 2013 به برکناری محمد مرسی رئیس‌جمهوری برکنار شده این کشور منجر شد، اعدام کرد. به گزارش رویترز، به نقل از بیانیه وزارت کشور مصر، محمود حسن رمضان به اتهام پرتاب کودکان از بالای ساختمانی در جریان تظاهرات 2013 در اعتراض به برکناری مرسی در کودتای ارتش به دار آویخته شده است. به گفته منابع امنیتی مصر، رمضان یک فرد تندرو بود، اما به‌طور رسمی عضو جنبش ممنوع اعلام شده اخوان‌المسلمین نبوده است. نیروهای امنیتی مصر از هنگام برکناری مرسی در کودتای ژوئیه 2013 ارتش به فرماندهی عبدالفتاح السیسی، اقدام به سرکوب شدید هواداران وی و اعضای جنبش اخوان‌المسلمین و همچنین مخالفان سیاسی دولت کرده‌اند. دولت‌های خارجی و گروه‌های حقوق بشری با انتقاد شدید از اقدام دستگاه قضایی مصر در صدور حکم اعدام صدها تن در ماه‌های اخیر در جریان محاکمه‌های گروهی به اتهام حمایت از اخوان‌المسلمین، آن را نقض قوانین بین‌المللی خوانده‌اند.

توافق برای افزایش ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکراین
مسکو، کی‌یف و کشورهای اروپایی روز جمعه درباره اعمال «کنترل موثر» بر آتش‌بس شکننده در شرق اوکراین به توافق رسیدند. مطابق این توافق، تعداد ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا از 450ناظر کنونی به یک‌هزار نفر افزایش خواهد یافت. گرچه وزرای خارجه آلمان و روسیه، صحبت از پیشرفت‌هایی در برچیده شدن سلاح‌های سنگین میان دوطرف درگیر کرده‌اند، اما این آتش‌بس همچنان شکننده به نظر می‌رسد. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز گذشته و پس از نشست غیررسمی وزیران خارجه این اتحادیه در پایتخت لتونی گفت: «اتحادیه اروپا اجازه نمی‌دهد مسائل به رویارویی یا تقابل با روسیه کشیده شود.» وی افزود: «اتحادیه اروپا امروز در مورد اقدامات و سیاست‌های روسیه بسیار واقع‌بین است. ما هرگز در دام نمی‌افتیم یا اجازه نمی‌دهیم که به درگیری و تقابل کشیده شویم. ما همچنان معتقدیم که نه‌تنها در این قاره بلکه در قاره‌های دیگر گزینه همکاری بهتر از رویارویی است.»

دستگیری 2 مظنون به مشارکت در ترور نمتسوف
سرویس امنیتی فدرال روسیه از دستگیری دو نفر در رابطه با ترور یکی از رهبران اپوزیسیون این کشور خبر داد. به گزارش مهر، 2نفر در رابطه با پرونده قتل «بوریس نمتسوف» رهبر اپوزیسیون روسیه دستگیر شدند. «الکساندر بورتنیکوف»، رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه با اعلام این مطلب گفت: این 2 با اسامی «انزور گوباشف» و «زاور دادایف» از اهالی منطقه قفقاز شمالی هستند. بورتنیکوف که در جمع خبرنگاران در مسکو سخن می‌گفت تأکید کرد: تحقیقات در مورد ترور نمتسوف همچنان ادامه دارد. معاون پیشین نخست‌وزیر روسیه روز بیست‌وهفتم فوریه از سوی مردانی‌ناشناس مورد هدف قرار گرفت و کشته شد. این حمله روی یک پل رودخانه مسکو نزدیک به کاخ کرملین و در زمانی که نمتسوف به همراه یک زن در حال بازگشت به خانه‌اش بود، انجام گرفت.

شورای امنیت استفاده از گاز کلر در سوریه را محکوم کرد
شورای امنیت سازمان ملل طی قطعنامه‌ای استفاده از گاز شیمیایی کلر در سوریه را بدون نام بردن از طرفین درگیر در جنگ داخلی این کشور، محکوم کرد. از ۱۵عضو دایم و فعلی شورای امنیت تنها ونزوئلا با این استدلال که این قطعنامه «راه خطرناکی را برای استفاده از قوه قهریه باز می‌کند» به آن رأی ممتنع داد. روسیه، متحد دمشق، در تصویب قطعنامه‌ای که آمریکا ارایه کرده بود با واشنگتن همراه شد و به آن رأی مثبت داد. بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد اتهام استفاده سوریه از سلاح‌های شیمیایی را «دروغی بزرگ و شرارت‌بار» خواند و گفت چنین اتهامی باید به سختی محکوم شود. دولت سوریه به‌‌دنبال کشتار صدها نفر در حومه دمشق در حمله‌ای با گاز سارین در ‌سال ۲۰۱۳میلادی با نابودی تمام سلاح‌های شیمیایی خود موافقت کرد. دمشق و مخالفان مسلح بشار اسد پیش از این بارها همدیگر را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم کرده‌اند.

موافقت اولیه مصر با بازگشایی دوره‌ای گذرگاه رفح
مصر به صورت اولیه با بازگشایی دوره‌ای گذرگاه مرزی رفح در آینده‌ای نزدیک موافقت و اعلام کرد، در صورت ثبات شرایط امنیتی در سینا، این گذرگاه به شکل کامل در آینده بازگشایی خواهد شد. به گزارش ایسنا، یک منبع مصری این مسأله را در ارتباط با برعهده گرفتن مسئولیت این گذرگاه مرزی از سوی دولت وفاق ملی فلسطین و تعهد حماس برای عدم دخالت در امور داخلی مصر و توقف تبلیغات رسانه‌ای علیه این کشور حین اجرای مرحله اول بازگشایی این گذرگاه دانست.


تعداد بازدید :  253