شماره ۵۱۹ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۷ اسفند
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

خیزش وال‌استريت
198‌سال پیش، برابر با هشتم مارس 1817میلادی، بازار سهام نيويورك (Stock Exchange) با شکلی تازه در ساختمان شماره 44 خیابان وال‌استریت محله منهتن شهر نیویورک آغاز به کار کرد. کار این معاملات در نیویورک از 17 می‌1792 با مشاركت 24دلال سهام به شکلی محدود و عمدتا به‌صورت سرپایی آغاز شده بود. این حرکت سرآغازی برای  شهرت گرفتن «وال‌استریت» به‌عنوان قلب تپنده اقتصاد آمریکا شد. این معاملات هنوز هم به صورت حضوری (در تالار معاملات) انجام می‌شود و کافی است معامله‌گر «شماره حساب ویژه» داشته باشد.

اختراع لوح‌فشرده
36‌سال پیش، برابر با هشتم مارس 1979میلادی، اولین لوح‌فشرده (Compact Disk) جهان توسط شرکت فیلیپس و سونی، به‌عنوان دیسک نوری برای ذخیره موسیقی معرفی شد. پس از یک‌سال کار مداوم روی این دیسک‌ها پیشرفت زیادی در کیفیت صدا و حجم ذخیره شده به‌وجود آمد و در ‌سال ۱۹۸۱ اولین محصول این نوع لوح با محتوای «سمفونی آلپ» ساخته ریچارد اشتراوس در کشور آلمان ساخته و عرضه شد. مخترع CD یا همان لوح‌فشرده، مهندس ژاپنی نوریو اوگا بود که در‌ سال ۱۹۸۲ به ریاست شرکت بزرگ سونی رسید و در ۸۱سالگی در ‌سال ۲۰۱۱ درگذشت.

درگذشت فاخته
25‌سال پیش، برابر با هفدهم اسفند 1368خورشیدی، استاد حسين قوامي معروف به فاخته، از خاندان‌های اصیل تهرانی و یکی از اولین خوانندگان دوره جدید موسیقی سنتی ایرانی در 80سالگي درگذشت و در امامزاده طاهر كرج در جوار غلام‌حسین بنان و مرتضی حنانه به خاک سپرده شد. از آثار معروف او می‌توان به تو ‌ای پری کجایی (شعر: هوشنگ ابتهاج، اثر: همایون خرم) اشاره کرد. قوامی در ‌سال 1367خورشیدی، موفق به دريافت نشان درجه يك هنري از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شد.


تعداد بازدید :  489