شماره ۵۱۹ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۷ اسفند
صفحه را ببند
سخنگوی دولت، انتقادهای وزیر صنعت را جواب داد
نعمت‌زاده مصاحبه شائبه‌برانگیز نکند؛ قرار نیست به وزیر یارانه بدهیم

شهروند | در این روزهای آخر‌ سال که عملکرد همه ارگان‌ها و سازمان‌ها و البته وزارتخانه‌ها روی کفه ترازو قرار می‌گیرد، بررسی کارنامه اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخودار می‌شود. حال و روز اقتصاد هم که اگر چنگی به دل نزند همه به دنبال مقصر می‌گردند. در سالی که گذشت نرخ تورم بعد از سال‌ها مهار شد اما این به معنای پایان دوره سختی تولیدکنندگان نبود. هزینه‌ها در تمام سال‌های گذشته رو به افزایش داشت در سوی دیگر بخشی از بازارهای مصرف هم از دست رفت و بیم آن می‌رفت که رشد بیشتر قیمت‌ها باقیمانده قدرت خرید مردم را هم از بین ببرد، بنابراین تولیدکننده‌ها هم مانند مصرف‌کنندگان گوشه رینگ گیر افتادند به عبارت دیگر نه راه پیش داشتند نه راه پس. برای این‌که بخشی از این فشارها کاهش یابد دولت از ابتدای اجرای هدفمندی یارانه‌ها موظف شده بود که بخشی از درآمد حاصل از این قانون را صرف تولیدکنندگان کند و دست آنها را بگیرد حال همین یارانه تولید باعث شده وزیر صنعت، معدن و تجارت رودرروی سخنگوی دولت قرار بگیرد. در این میان هرکدام از طرفین آن يكي را متهم به اظهارات هدف‌دار می‌کند. ماجرا هم دقیقا از آنجا شروع شد که نوبخت خبر داد که در ‌سال 93 دولت بیش از 500‌میلیارد تومان یارانه به تولید اختصاص داده است اما این آماری نبود که نعمت‌زاده آن را تأیید کند. او میزان دریافتی یارانه تولید را توسط تولیدکنندگان صفر ریال اعلام کرد و افزود: اگر کسی از تولیدکنندگان این یارانه را دریافت کرده سلام ما را هم برسانید!
قرار نیست وزیر صنعت  یارانه را تحویل بگیرد
این اظهارات در ادامه و به فاصله چند روز با واکنش سخنگوی دولت همراه شد. نوبخت دیروز در پاسخ به انتقادهای نعمت زاده گفت: قرار نیست یارانه تولید را به وزیر صنعت بدهیم. بهتر است آقای نعمت‌زاده که وزیر باتجربه‌ای است، مصاحبه‌های شائبه‌دار انجام ندهد و به جای مصاحبه افرادی‌که مشمول یارانه هستند را معرفی کند. او تأکید کرد: وزیر محترم صنعت قرار نیست ریالی را دریافت کند همان‌طور که قبلاً توضیح داده بودم از 5هزار و 727‌میلیارد تومانی که در‌سال جاری برای بخش تولید پیش‌بینی شده بود، آنچه به بخش صنعت اختصاص می‌یابد 1200‌میلیارد تومان است. در بخش کشاورزی 1000‌میلیارد تومان و در حمل‌ونقل نیز 1200‌میلیارد تومان است.
تسهیلات می‌دهیم نه یارانه نقدی
او با اشاره به این‌که آیین‌نامه اجرایی این بند مقرر کرده است که عدد را سازمان به‌عنوان کمک به تسهیلات ارزانقیمت به بخش تولید ارایه دهد، افزود: قرار است مابه‌التفاوتی نرخی را که بانک‌ها به تولیدکنندگان ارایه می‌دهند با این رقم تأمین کنیم. حتی تا 12‌درصد تسهیلات ارزان‌تر در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم، به همین‌منظور دولت مابه‌التفاوت‌ها را پذیرفته و به همه وزرا ازجمله آقای نعمت‌زاده ابلاغ کرده است تا شرکت‌های متقاضی که می‌خواهند از این تسهیلات ارزان استفاده کنند آنها را معرفی کنند. اما موضع‌گیری‌ها علیه اظهارات اخیر نعمت‌زاده آن هم در دولت تنها به نوبخت محدود نمی‌شود. وزیر صنعت دو روز پیش از سازمان امور مالیاتی بابت مالیات‌های سنگینی که از تولیدکنندگان اخذ می‌شود هم انتقاد کرده و گفته بود که آقایان به پوشش بیش از 90‌درصد پیش‌بینی درآمدهای مالیاتی افتخار می‌کنند درحالی‌که سنگینی این‌بار تنها روی دوش مودیان تولیدکننده قرار گرفته است. در پاسخ به این انتقادها علی عسکری رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور تأکید کرد: این سازمان در چارچوب قانون مالیات دریافت کرده و فراتر از آن عمل نکرده است. او افزود: اگر کارهای آقای نعمت‌زاده ایراد ندارد کارهای ما هم ایراد ندارد. عسگری ادامه داد: اگر قانون درست اجرا می‌شود کسی نباید ناراحت شود؛ بسیاری از همان کسانی که در حوزه آقای نعمت‌زاده فعالیت می‌کنند مالیات نمی‌دهند.


تعداد بازدید :  207