عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعداد محدودی شرکت مجوز واردات خودرو دارند، گفت: حتی اگر تعرفهها تغییر کنند، اگر مجوزها بهصورت غیررقابتی توزیع شوند، تأثیری در بازار نخواهند داشت.
جعفر قادری گفت: کاهش حقوق ورودی ممکن است بهصورت سطحی این برداشت را ایجاد کند که این سیاست بهنفع ایرانیان مقیم خارج از کشور است؛ چرا که آنها از شرایط رقابتی مستثنی هستند. طبق قوانین جاری، هر شخص با کد ملی میتواند تنها یک خودرو وارد کند، اگر تعداد متقاضیان محدود باشد، کاهش حقوق ورودی بهنفع آنان تمام میشود، اما درصورتی که تعداد تقاضا افزایش یابد، سازوکارهایی برای تعیین اولویت متقاضیان (مانند سابقه حضور در کشور یا امتیازات دیگر) درنظر گرفته میشود.
بهگفته این نماینده مجلس، یکی از نگرانیهای مطرحشده در کمیسیون مربوطه این بود که فروش مجوزهای واردات بهصورت مزایدهای ممکن است تأثیرات نامطلوبی داشته باشد. در زمان حاضر، تعداد محدودی از افراد (10تا 20نفر) مجوز واردات خودرو را در اختیار دارند که بهشکلی انحصاری به این فعالیت میپردازند. این نگرانی وجود دارد که چنین رویهای، رقابت آزاد را محدود کند و به تمرکز مجوزها در دست گروههای خاص منجر شود.