شماره ۵۱۹ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۷ اسفند
صفحه را ببند
غلظت گردوغبار در مهمترین شهر بندری استان هرمزگان به 7 برابر حد مجاز رسید
گردوغبار در بندرعباس لنگر انداخت

شهروند| گردوغبار به هرمزگان رسید و در بندرعباس لنگر انداخت و مدارس نوبت بعدازظهر را در بندر تعطیل کرد و توصیه عدم خروج از منزل را با خود همراه آورد. پزشکان به مردم بندر عباس و سایر شهرهای هرمزگان که به محاصره گردوغبار درآمده‌اند توصیه می‌کنند که از منزل خارج نشوند  زیرا وضع هوای شهر به مرز خطرناک رسیده و سلامتی آنها را تهدید می‌کند. براساس گزارش مرکز پیش‌بینی هواشناسی هرمزگان، گردوغبار غلیظی که از صبح دیروز شروع شده و هوای استان در مناطق شرقی، شمالی و مرکز استان و تنگه هرمز را فراگرفته است.
به گفته مرضیه سی‌سی‌پور کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی هرمزگان، باتوجه به شرایطی که تحت‌تأثیر سامانه‌های پرفشار در استان‌های جنوب شرق کشور قرار دارد، شاهد افزایش سرعت باد در شمال‌شرقی استان خواهیم بود که این امر سبب گردوغبار در این مناطق شده است.
او سرعت گردوغبار را 38 کیلومتر بر ساعت اعلام کرد و گفت: «این شرایط در ساعت‌های ابتدایی روز یکشنبه ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود تا عصر یکشنبه به تدریج از میزان شدت گردوغبار کاسته  ‌شود.»
او در ادامه توصیه کرد با توجه به متلاطم شدن تنگه هرمز و دریای عمان تمهیدات لازم اندیشیده شود. ارتفاع موج در جزیره ابوموسی به یک متر رسیده و پیش‌بینی می‌شود در محدوده تنگه هرمز تا جاسک نیز به یک متر برسد.
از خانه خارج نشوید
مسئولان بهداشتی شهرهایی که هر از گاهی زیر سایه گردوغبار می‌روند، همواره به شهروندان توصیه می‌کنند که از منزل خارج نشوند و در راستای همین توصیه منع خروج از منزل، مدارس تعطیل می‌شوند و حتی در مواردی ادارات و دستگاه‌های دولتی هم تعطیل می‌شوند تا کمترین تردد در شهر اتفاق بیفتد و سلامتی مردم کمتر تهدید شود. بر همین اساس فاطمه نوروزیان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، هم با اشاره به این‌که آلودگی هوا طبق اعلام هواشناسی7 برابر حد مجاز بوده و این شرایط بسیار خطرناکی برای سلامت شهروندان است، به شهروندان توصیه کرد که از منزل خارج نشوند. او به ایرنا می‌گوید: «شهروندان در صورت لزوم برای خروج از منزل باید از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند. استفاده از ماسک‌های معمولی هیچ فایده‌ای ندارد، زیرا افراد با قرار دادن ماسک، هر از گاهی مجبور به تنفس عمیق می‌شوند که در صورت معمولی بودن ماسک‌ها، این تنفس‌های عمیق خود موجب ورود آلودگی بیشتری به بدن می‌شود. وی ادامه داد: این ریزگردها ممکن است عامل ایجاد بسیاری از بیماری‌های عفونی مجاری تنفسی، آسم، آلرژیک و آلودگی‌های چشمی شوند.»
نوروزیان ادامه می‌دهد: «این ریزگردها در صورتی که حاوی عناصر فلزات سنگین باشند، عوارض خاص خود را خواهند داشت و ممکن است موجب ایجاد برخی سرطان‌ها باشند.»
مدارس بندرعباس اول هفته را
با تعطیلی شروع کردند
سایه گردوغبار به 7برابر حد مجاز رسید و به تهدیدی جدی برای سلامتی هرمزگانی‌ها تبدیل شد که به گفته علی کرمپور مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان، به دنبال تشدید آلودگی هوا در استان و رسیدن آن به مرز بحرانی، مدارس بندرعباس در شیفت بعدازظهر تعطیل شدند.
در همین خصوص، مجید وفادار مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با اشاره به این‌که میزان استاندارد ذرات هوا 150 میکروگرم بر متر مکعب است، گفت: «غبار محیطی بندرعباس دیروز به یک‌هزار میکروگرم بر مترمکعب رسیده که به‌عنوان هوای خطرناک محسوب می‌شود. طبق دستورالعمل‌های موجود در این وضع فعالیت‌های طولانی مدت یا سنگین در خارج از منزل برای تمامی اشخاص ممنوع است.»
ریزگردها تردد شناورهای مسافری در بندرعباس را محدود کرد
به دلیل کاهش دید در آبهای هرمزگان در پی بروز پدیده ریزگرد و غبار غلیظ در تنگه هرمز و مناطق ساحلی آن، تردد شناورهای مسافری سبک و سنگین از طریق بنادر مرکز استان از صبح دیروز محدود شد و این محدودیت تا مساعد شدن هوا ادامه خواهد یافت. به گزارش روابط‌عمومی اداره کل بنادر هرمزگان، در پی ورود سامانه پرفشار در استان‌های جنوب‌شرق کشور، هوای هرمزگان در مناطق شرقی، شمالی، مرکز استان و تنگه هرمز مه‌آلود شده و تردد تمامی شناورهای مسافری از طریق بنادری همچون شهید حقانی، شهید ذاکری قشم و بندرگاه هرمز از نخستین ساعت‌های صبحگاهی دیروز (شنبه)، تاکنون محدود شده است. با وزش باد با سرعت حدود 38 کیلومتر بر ساعت در برخی مناطق دریایی استان هرمزگان، ارتفاع موج دریا به یک متر رسیده و پیش‌بینی می‌شود در محدوده تنگه هرمز تا جاسک نیز به یک متر برسد. این شرایط باعث شده تا امکان انجام سفر ایمن دریایی به صورت کامل در مسیرهای مسافری وجود نداشته باشد.
طبق اعلام اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، این وضع تا مساعد شدن هوا ادامه دارد. طبق تدابیر اندیشیده شده، برای خدمات‌دهی به مسافران دریایی در شرایط ضروری، تردد خودرو و مسافر در بندرعباس تنها در مسیر پهل به لافت و برعکس با لندینگ کرافت به صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود.


تعداد بازدید :  152