شماره ۵۱۹ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۷ اسفند
صفحه را ببند
تصویر ‌سال برگزیدگانش را شناخت

دوازدهمین جشن تصویر‌ سال سرانجام به خط پایان رسید و عکس شرکت‌کنندگان این دوره از جشن در قاب دوربین فرهاد توکلی‌فارسانی
 نقش بست.
اجرای این مراسم برعهده مهدی پاکدل - بازیگر سینما و تلویزیون - بود که در ابتدای سخنانش گفت: «من جسارت می‌کنم که امشب اینجا هستم، مخصوصا اینکه قرار است در مقابل برادرم، حسین پاکدل اجرا کنم.» او در ادامه با بیان این‌که همه ما مدیون سیف‌الله صمدیان هستیم، بیان کرد: «او دیروز به من زنگ زد و گفت که باید اجرای این مراسم را برعهده بگیرم اما وقتی من به او گفتم که اجرا بلد نیستم پاسخ داد، مهدی جان ما برای همین روزها بزرگت کردیم! من هم با خودم گفتم تا کار به جای باریک‌تر نرسیده است، اجرای این برنامه را قبول کنم.»
به گزارش ایسنا، در مراسمی که شامگاه
 15 اسفند‌ماه در خانه هنرمندان برگزار شد، سیف‌الله صمدیان - دبیر جشن تصویر‌سال - گفت: ««تصویر» 12 ساله شد و البته باید بگویم در 12سالگی «تصویر» اتفاقات جدیدی هم افتاد که امیدوارم چه ما باشیم و چه نباشیم، این برنامه‌ها به‌صورت منسجم ادامه پیدا کند.» او با بیان اینکه ما امسال بخش‌های ویژه‌ای داشتیم، یکی از آنها بخش «عکس موبایلی» بود که هر روز روبه پیشرفت است و دیگری هم بخش عکس «ایران ما» نام داشت که آن را با تمام زیبایی و شکوهش در جشن گنجاندیم، توضیح داد: «در بخش فیلم‌ها فکری داشتم، اما آن فکر عملی نشد. با این حال با همراهی شورای هنر و تجربه، فیلم‌هایی را امسال نشان دادیم که درواقع فیلم‌هایی غیرتجاری و صرفا هنری بودند. فیلم‌های بخش هنر و تجربه در کنار برنده‌های سینما حقیقت، جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشن خانه سینما به‌عنوان بخش «جشنواره جشنواره‌ها» امسال در جشن تصویر‌سال گنجانده شده بودند.» صمدیان می‌گوید جشن تصویر در بخش هنرهای تجسمی هم کارهای جدیدی داشته است: «در بخش تجسمی، در سه بخش چند اتفاق مهم افتاد که به نوعی خودش جشنواره جشنواره‌های هنرهای تجسمی بود. در واقع، ما امکان بازبینی آثار برجسته قدیمی را طی چند‌سال اخیر در قالب مالتی‌مدیا در اختیار علاقه‌مندان قرار دادیم.» او با تأکید بر این‌که 40هزار عکس به تصویر‌سال رسید و من نمی‌دانم چه کسی باید جوابگوی این همه استعداد و حس باشد، گفت: «امیدوارم آنهایی که نام بزرگتری دارند، بیایند و کارهای بزرگی برای این هنرمندان
 انجام دهند.»
پس از اجرای موسیقی با پیانونوازی بهنام ابوالقاسم، جایزه‌های گرافیک بخش جوانان زیر 25‌سال اهدا شد. در این بخش، از مهرداد مه‌آبادی و مریم عالی‌نیا تقدیر شد. دیپلم افتخار این بخش نیز به هومن علیزاده‌ثانی رسید. نوید رحمانی هم در این بخش دیپلم افتخار گرفت. همچنین محمدجواد بهشتیان به دریافت تندیس در این بخش نایل شد. در ادامه پس از پخش کلیپی از کامبیز درمبخش و آیدین آغداشلو، جوایز بخش کاریکاتور به برگزیدگان اهدا شد. سپس صمدیان بازهم پشت تریبون قرار گرفت و گفت: «ما برای جشن تصویر‌سال مورد حمایت وزارتخانه‌ای قرار نگرفتیم، با این حال عده‌ای از جان و دل زحمت می‌کشند تا این جشن برگزار شود و من می‌خواهم امشب از آنها قدردانی کنم.» سپس دست‌اندرکاران جشنواره روی صحنه حاضر شدند و عکس سلفی گرفتند.
فردین خلعتبری هنرمند آهنگساز نیز که برای یکی از کلیپ‌های این جشن پیانو نواخته بود، در این مراسم حضور داشت. پس از پخش این کلیپ صمدیان هدیه‌ای به فردین خلعتبری داد و گفت: «امشب یک دوربین درجه یک به خلعتبری هدیه دادیم که دست از پیانو زدن بردارد.» بعد از آن نوبت به بخش بهترین تصویربرداری در فیلم‌های زیر 25‌سال رسید که پیش از آغاز این بخش محمود کلاری - تصویربردار پیشکسوت خطاب به شرکت‌کنندگان این بخش بیان کرد: «گاهی ممکن است یک سوءتفاهم میان شرکت‌کنندگان پیش‌ آید که چون حجم کارهای ارسالی زیاد است، داوران این فیلم‌ها را نمی‌بینند؛ اما من باید بگویم که ما برخی از فیلم‌ها را حتی سه‌بار هم بازبینی کرده‌ایم.» او ادامه داد که: «فیلم‌هایی که امسال به جشن ارسال شدند، ویژگی یک فیلم کوتاه را نداشتند، همه بلند بودند. در حالی ‌که می‌توانستند به راحتی فیلم‌های کوتاه شوند. انگیزه برای ساخت یک فیلم کوتاه باید رسیدن به تجربه‌ای تازه باشد، اگر این‌طور نباشد به آینده‌تان کمک نمی‌کند.» این مراسم سه اجرای زنده موسیقی به سرپرستی فردین خلعتبری داشت؛ قطعه «سیاه ابران» موسیقی محلی فومن که روزبه مهر و بهرخ شورورزی آن را با پیانوی بهنام ابوالقاسم اجرا کردند. حمید ‌هاشمی همخوان غزل شاکری در اجرای ترانه‌ای خاطره‌انگیز به یاد زنده‌یاد محمد نوری با شعری از زنده‌یاد حسین منزوی و آهنگسازی محمد سریر بود. قطعه سوم را هم روزبه مهر به‌تنهایی با پیانوی بهنام ابوالقاسم اجرا کرد.


تعداد بازدید :  93