شماره ۵۱۹ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۷ اسفند
صفحه را ببند
اراده کشاورزان و باغداران قزوین شرط اساسی تحول است

استان قزوین از دیرباز به‌عنوان یکی از مراکز مهم کشاورزی و باغداری کشور پهناور ایران مطرح  بوده است.
از نظر بسیاری از باستان‌شناسان ایرانی، تمدن کشاورزی از دشت قزوین آغاز شده و سپس  در سایر نقاط ایران گسترش یافته و این گستردگی باعث ایجاد اراضی حاصلخیز و تنوع نوع خاک در استان و تنوع محصولات کشاورزی شده است.
این محصولات شامل محصولات باغی از انواع میوه‌جات نوبرانه و زودرس مثل گیلاس الموت گرفته تا انواع سر درختی‌ها و در رأس همه آنها انگور و اخیرا گسترش باغات پسته در استان از مزیت‌های این استان حاصلخیز است و البته نقش کشاورزی تاکستان به‌عنوان قطب تولید انگور و کشمش، دارای جایگاه ویژه و قابل‌تاملی در این میان است.
خیراله رحمانی، یکی از باغدارانی است که عنوان منتخب و نمونه استان را در بخش کشاورزی در سوابق فعالیتی خود داشته و اعتقاد دارد؛ هر از چندی، تصمیمی مسکن‌گونه به‌عنوان راه‌حل مشکل کشمش استان مطرح می‌شود ولی از آن‌جا که این تصمیم‌گیری‌ها بدون حضور و مشورت با خبره‌های کشمش انجام می‌شود، در زمان اجرا یا با مشکل مواجه شده یا ایجاد رانت برای دلالان و سودجویان را داشته است.
این باغدار نمونه استان در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص مشکلات این بخش گفت: یک‌سری عوامل باعث ایجاد رکود و بهره‌وری پایین در بحث کشاورزی استان شده که مهم‌ترین آنها بحث کمبود آب است. کمبود آب به‌عنوان اصلی‌ترین مانع رشد و گسترش کشاورزی استان درحال‌حاضر باعث ایجاد وقفه و دلنگرانی کشاورزان و باغداران ما شده است.
وی افزود: باید با  ایجاد کارگروه‌های کارشناسی و رایزنی با معمرین و باغداران باسابقه استان و کارشناسان آب استان به‌دنبال کشف و ایجاد منابع جدید آبی باشیم تا کم‌آبی کشاورزی جبران شود.
رحمانی با تأکید بر این‌که مسأله دیگری که باید به جد پیگیر آن باشیم و راه‌حل منطقی و مفیدی برای آن پیدا کنیم، بحث کشمش استان است، افزود: کسانی که حتی تجربه اندکی درمورد کشمش دارند می‌دانند که کشمش استان قزوین که اکثریت آن محصول باغات تاکستان است، به لحاظ رنگ، طعم، مزه و ماندگاری، یکی از مرغوب‌ترین و پرمشتری‌ترین کشمش‌های ایران است؛ اما با توجه به شرایط فعلی ناشی از تحریم‌های ناعادلانه و شرایط رکود اقتصادی، متاسفانه با تمام امتیازی که داراست با مشکل فروش و صادرات در بازار جهانی مواجه است.
وی با اظهار نگرانی از وضع بهره‌وری و رکود در کشمش، تصریح کرد: در این بین ذینفع اصلی که همان باغدار است، به‌رغم صرف هزینه بالا و زمان و همچنین زحمات بیش از حد، چیزی در حد دستمزد یک کارگر ساده عایدش می‌شود که این امر دلسردی آنان را به‌همراه دارد.
باغدار منتخب و نمونه استان یادآور شد: جهت‌گیری بنده و همکارانم به‌عنوان دست‌اندرکاران و آشنا به مشکلات کشاورزی باید به‌گونه‌ای باشد که دغدغه‌های این قشر کمتر شود به‌دلیل این‌که کشاورزان و باغداران ما هر چقدر کمتر نگران آینده و فروش محصولاتشان باشند به همان نسبت خلاقیت‌ها و تلاش‌هایشان در امر تولید این محصول استراتژیک، بیشتر و باکیفیت‌تر افزایش خواهد یافت. وی افزود: به‌عنوان مثال، کشاورزی که نمی‌داند حداقل درآمدش از یک‌سال زحمت شبانه‌روزی در گرما و سرما چه میزان است یا چنانچه بر اثر سرما و تگرگ به محصولش خسارت وارد شود و از بین برود، با توجه به این‌که سازمان و نهادی هم وجود ندارد که حداقل کمک‌ها را در زمان بروز خسارت جبران کند، هرگز دست به ریسک نخواهد زد و او توان ابتکار و خلاقیت نخواهد داشت.  رحمانی با توجه به بازدیدش از باغات تاجیکستان، قرقیزستان، تونس و... و گفت‌و‌گو با باغداران این کشورها، تصریح کرد: از امکانات و حمایت‌هایی که این دولت از کشاورزی و کشاورزان انجام داده‌اند باخبر هستم و وقتی مقایسه می‌کنم که باغداران و کشاورزان ما از خیلی از حداقل‌ها هم محروم هستند؛ به‌عنوان مثال کشور تونس با این‌که نسبت به ایران کشور ضعیف‌تری به‌حساب می‌آید، ولی به‌رغم آن، ابزارآلات و مواد مورد مصرف در کار کشاورزی مثل تراکتور و کود و سم و بذر و ... با یارانه قابل‌توجهی توسط وزارت کشاورزی در اختیار کشاورزان و باغداران قرار می‌گیرد.


تعداد بازدید :  101