محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: طبیعی است هر دولتی روی کار میآید سه، چهار ماه از وقتش به چینش نیروها، و جمعبندی در ارتباط با مسائلی که در کشور وجود دارد میگذرد. وی اظهار داشت: من بارها گفتهام و باز هم تکرار میکنم که موفقیتهای نظام جمهوری اسلامی محصول فعالیتهای همه دولتهای گذشته است؛ همه دولتها در موفقیتها کم و بیش نقش داشتهاند، گرفتاریهایی هم که الان وجود دارد تلمبار ناکارآمدیها و یا عوامل انسانی و محیطی گذشته است. دولتی که روی کار میآید تا خود را پیدا کند و چینش نیروهایش را انجام دهد ۳- ۲ ماهی وقت گرفته میشود و این طبیعی است. به ایشان عرض کردم که روز نخستی که شما بیائید مشکلات روزمره به اندازهای فراوان و غیرقابل اغماض است که نمیتوان با هیچ کدام از این مشکلات با غفلت برخورد کرد. گفتم اگر شبانهروز برای شما به جای ۲۴ ساعت ۴۸ ساعت هم بشود، همین که کارهای روزمره را مدیریت کنید خودش هنر است. اما کارهای مملکت و کارهای قوه مجریه آیا محدود به همین مسائل روزمره میشود؟ ابداً.
بیشتر ناترازیها تحت تأثیر تحریمهای ظالمانه است
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: تعداد زیادی از بانکهای ما نامتعادل و ناتراز هستند، صندوقهای بازنشستگی ما هم ناکارآمد و ناتراز هستند، در بخش انرژی هم ناترازی سنگین داریم چه به لحاظ تولید نفت و گاز، و چه به لحاظ مصرف؛ مصرف ما خیلی بالا است و متاسفانه تولید ما کم است. البته بیشتر اینها تحت تأثیر تحریمهای ظالمانهای است که مستکبرین بر ما تحمیل کردهاند و البته ناکارآمدیهایی هم در کشور وجود داشته و دارد که اینگونه ناترازیها را به وجود میآورد. در مسائل دیگر مانند مسائل زیست محطیی، آبهای زیرسطحی، فرونشست زمین و غیره هم مشکلات متعدد و متنوع است.
توصیه من به دولت و آقای رئیسجمهور و برخی وزرا این بود که در کنار خودشان یک اتاق فکر تاسیس کنند و از افرادی که مجرب، متخصص، و کاربلد هستند و با مسائل احساسی برخورد نمیکنند در مورد اینکه برخی از مشکلات اساسی کشور- مثل ناترازی بودجه، ناترازی انرژی، ناترازی آب، ناترازی بانکها و صندوقهای بازنشستگی- را چگونه باید حل کنیم کمک بگیرند. باید افرادی بنشینند و فکر کنند و نقشه راهی تهیه کنند و مبتنی بر آن نقشه راه حرکت کنند و جراحیها را آغاز کنیم. مجموعه این موارد چیزی نیست که انسان بخواهد آن را به تاخیر بیندازد و بگوید فعلاً چون سرمان شلوغ است بماند برای دو، سه سال آینده، زیرا هر سال بدتر از سال قبل میشود و گرفتاریهای ما بیشتر خواهد شد، بنابراین باید هرچه زودتر برای این جراحیها هم اقداماتی را انجام داد.
دولت قدمهای خوبی برداشته است
باهنر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت در طول این مدت دو- سه قدم نسبتاً خوب برای برخی از این اشکالات برداشته است؛ به عنوان نمونه در لایحه بودجه که دولت به مجلس داده نکات مثبتی وجود دارد از جمله اینکه ما اعداد زیادی داشتیم که فرابودجهای بود، یعنی اصلا در قانون بودجه نمیآمد و اینها هم مجریان و مسئولین، هم قانونگذاران و هم دستگاههای نظارتی مانند دیوان محاسبات و غیره را گرفتار میکرد. دولت همت کرد و بسیاری از این اعداد فرابودجهای را امسال در لایحه بودجه آورد و این موضوع موجب شفاف شدن بودجه شد. حال که بودجه شفاف شده مشخص شده که کسری بودجه خیلی سنگین است و باید فکر جدی برای آن کرد.
کواکبیان: پزشکیان به زمان نیاز دارد
مصطفی کواکبیان سیاستمدار اصلاح طلب و دبیرکل حزب مردم سالاری درخصوص ضروت ایجاد «وفاق ملی» به عنوان ایده و گفتمان رئیس دولت چهاردهم برای رفع مشکلات کشور و بهبود وضعیت مردم و تحقق آن تا امروز، به ایرنا گفت: وفاق ملی شعار بسیار خوبی است که از سوی رئیسجمهور مطرح شده اما برای ارزیابی آن نیاز به زمان داریم.
وی اظهار داشت: باید فرصت ۶ ماههای از دولت بگذرد که قضاوت دقیقتری در مورد عملکرد دولت چهاردهم داشته باشیم. اما همین بازه زمانی بیانگر این است که آقای پزشکیان در چارچوب شعار وفاق ملی تا حد زیادی تلاش خودشان را عملیاتی کرده است. کواکبیان تصریح کرد: البته واقعیت این است که برخی از دوستانی که برای آقای پزشکیان در دوران تبلیغات انتخاباتی تلاش فراوانی انجام دادند تا حدودی ناراضی هستند؛ من معتقدم یاران واقعی و طرفداران جدی پزشکیان در دولت چهاردهم امروز در بدنه مدیریت اجرایی به صورت کمرنگ حضور دارند، یعنی کسانی که خیلی تلاش کرده بودند و دلسوزانه با افکار و دیدگاهها و رویکردهای رئیسجمهور همراهی کردند، توقعشان این بود که افراد دولت را هم همانگونه ببینند اما شرایطی پیش آمده که در این دولت حضور ندارند.
وی ادامه داد: من افرادی را که در این دولت حضور دارند به سه دسته تقسیم میکنم؛ نخست کسانی که در جریانات سیاسی قبلا نقش چندانی نداشتند و بیشتر افراد تکنوکرات و کارکردگرا و عملگرا بودند و شاید خیلی هم سر از جناحبندیهای سیاسی در نمیآورند. اینها که کم هم نیستند اکنون در میان اعضای کابینه تا رؤسای برخی سازمانها و نهادهای زیر مجموعه دولت حضور دارند. عدهای هم هستند که در ستاد آقای پزشکیان فعالیتی نداشتند اما خط و ربط دارند، جناحبندی سیاسی دارند؛ اینها هم به هر دلیلی از وجودشان در این دولت استفاده میشود. افرادی هستند که البته نمیگویم که لزوماً در ستاد رقیبان انتخاباتی از جمله آقای جلیلی بودند اما در ستاد پزشکیان هم نبودند، در ستادهای دیگر بودند که بالاخره آمدند و امروز ایفاگر نقشی در دولت چهاردهم هستند. عده دیگری هم هستند که البته تعدادشان کم است افرادی که با تمام وجود در انتخابات خدمت کردند و در ستاد دکتر پزشکیان بودند. این سه گروه اکنون در دولت حضور دارند و هر کدامشان بخشی از فعالیتها را شکل میدهند.