شماره ۵۱۹ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۷ اسفند
صفحه را ببند
بايد‌ها و نبايدهاي سیم‌کارت دانش‌آموزی

به اين خبرها توجه كنيد:
از والدين و مدارس ژاپني خواسته شده تا از کاربرد موبايل براي کودکان جلوگيري کنند. اين تصميم توسط هيات‌دولت ژاپن گرفته شده است. آقاي وزير Yasuo Fukuda همچنين اعلام کرد، کاربرد موبايل همچنين روي اخلاقيات کودکان نيز تاثير سوء دارد. ايشان اعلام کرده همه ما بايد تلاش کنيم که حتي دانش‌آموزان دبيرستاني نيز در موقع لزوم از موبايل استفاده کنند. دولت در آينده برنامه جلوگيري خود را ارایه خواهد کرد. يکي از خطرات روزافزون کشور ما زباله‌هاي کامپيوتري و کيت‌هاي الکتريکي و موبايل‌هاي اسقاطي است. متاسفانه اين مقوله کمتر مورد توجه قرار دارد.
يک مقام پليس هند اعلام کرد که نيروهاي پليس براي نظارت بر استفاده دانش‌آموزان از تلفن‌همراه و جلوگيري از کاربرد غيراخلاقي موبايل در مدارس اين کشور آماده به‌کار شده‌اند. «کاران سينها» افزود: با تصويب قانون ممنوعيت استفاده از تلفن‌همراه در مدارس توسط دولت، 12 تيم پليس براي اجراي اين طرح تجهيز و آماده شده‌اند. پليس درمورد دستگيري دانش‌آموزاني که از دوربين‌هاي تلفن‌همراه استفاده غيرمجاز مي‌کنند، هشدار داده است. سينها ادامه داد: دولت، قانون ممنوعيت استفاده از تلفن‌همراه را بدون محدوديت سني براي دانش‌آموزان به تصويب رسانده است. با وجود تصويب اين قانون برخي دانش‌آموزان فيلم‌هاي مستهجن را توسط رايانه دانلود کرده و از طريق تلفن‌همراه در مدارس پخش مي‌کنند. به‌منظور جلوگيري از اشاعه اين فيلم‌ها و اعمال غيراخلاقي ديگر در محيط‌هاي آموزشي، پليس هند يک اقدام ضربتي را براي کنترل دانش‌آموزان آغاز کرده است. تاکنون يکهزار و 673 مورد فيلم‌هاي غيراخلاقي از دانش‌آموزان ضبط شده است.
مدير يک دبيرستان در انگلستان، يکي از مشکلات اصلي استفاده از موبايل در مدارس را تقلب و ارسال عکس برگه‌هاي امتحاني براي بيرون از جلسه و دريافت پاسخ توسط عکس جوابيه اعلام کرد!
جداي از مباحث اخلاقي، شيوه‌هاي تقلب پيشرفته در مدارس خارجي توسط موبايل و اخلال در امر ارزشيابي، مديران را به فکر چاره انداخته است و برخي هم در داخل و خارج کشور ادعا مي‌کنند، سيستم مختل کردن ارتباطات موبايل را طراحي کرده و در مدارس، جلسات، محيط‌هاي حساس، نظامي و ... تا شعاع 25متر کارايي دارد ولي مشکل اصلي مدارس ايران، روشن‌بودن موبايل و صحبت‌کردن نيست بلکه محتويات آن، اس‌ام‌اس، تراک‌هاي مختلف و فايل‌هاي متنوع است که همگي باعث مشغوليات ذهني دانش‌آموز و بي‌اثر کردن فرآیند ياددهي و يادگيري خواهد شد و حتي درگيري‌هاي زيادي براي مديران، معلمان و والدين به‌وجود آورده است که باعث فرسودگي و تهي‌شدن انرژي آنان خواهد شد.
در ايران اما معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش مي‌گويد: سیم‌کارت دانش‌آموزی توسط وزارت ارتباطات طراحی‌شده و دارای کاربری‌های آموزشی است به‌گونه‌ای که مخل جریان آموزش در کلاس درس نیست.
حمیدرضا کفاش در پاسخ به این پرسش که از‌ سال تحصیلی آینده قرار است موبایل دانش‌آموزی به مدارس وارد شود؟‌ اظهار داشت: کارهای مطالعاتی برای طراحی موبایل دانش‌آموزی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده و هم‌اکنون طرح پیشنهادی آنها به آموزش و پرورش ارایه شده است. در هیچ کشوری اجازه ورود موبایل را با همه کاربری‌هایش به فضای آموزشی نمی‌دهند چراکه مخل آموزش است.
شايان ذكر است، موبایل دانش‌آموزی در مدارس 5 کشور جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. وزارت ارتباطات موبایل دانش‌آموزی را با کاربری ویژه طراحی کرده است به‌گونه‌ای که می‌توان شماره‌های محدودی با رضایت والدین در این تلفن ذخیره کرد همچنین بلوتوث در این موبایل طراحی نشده است. پس از مذاکره با وزارت ارتباطات احتمالا از مهر‌ سال آینده شاهد ورود موبایل دانش‌آموزی به مدارس باشیم. سیم‌کارت، موبایل دانش‌آموزی به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که نتوان تعداد زیادی شماره در آن ذخیره کرد همچنین این موبایل عمدتا برای کاربری آموزشی و اطلاعاتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. سیم‌کارت تعبیه شده در موبایل دانش‌آموزی قابلیت جداسازی ندارد، آسیب‌های تلفن‌همراه را نداشته و مانع اخلال در جریان آموزش نمی‌شود بلکه به‌عنوان یک وسیله کمک‌آموزشی و اطلاع‌رسانی طراحی شده است.

 


تعداد بازدید :  272