[ شهروند] روزهای پر کار و شلوغی است، این روز ها وقت عمل است و پیش از آن حتما باید گفتارهایی وجود داشته باشد. یعنی آنکه می خواهد به اجرا تن در دهد، بایستی رویکردش را به اطلاع سایرین برساند و از اقناع و اجماع سازی بهره برد و به نتیجه مناسب نائل شود. در ایران هم با آنکه تفکیک قوا وجود دارد اما در بسیاری از اتفاقات و برنامه ها ، این حضور سه قوه و همراهی و همدلی ایشان است که می تواند کار را پیش ببرد. شاید از همین روی است که این روزها هم پزشکیان و هم روسای دو قوه دیگر در عرصه رسانه ، حضور چشمگیری دارند. شاید بیشترین تحلیلها دیروز باز می گشت به گفت و گوی صریح رئیس جمهوری با مردم. در آنجا هم از ناترازی ها گفته شده بود و هم از ضرورت وجود عدالت در قانون. هر کسی گوشه ای از سخنان وی را به زعم خود به تحلیل نشسته بود و برخی هم به نحوه گفت و گو و تعامل سیما با دولت پرداخته بودند و برخی دیگر....
اما در میان رسانه ها، روزنامه ایران در نقد دومین گفت و گوی تلویزیونی پزشکیان به سراغ موافق و مخالف دیدگاههای رئیس جمهور رفته بود.
پزشکیان باید روال صداوسیما را در مصاحبه ها به هم بزند
غلامحسین کرباسچی دبیرکل سابق حزب کارگزاران در روزنامه ایران نوشت: آنچه که از رئیسجمهور دیدیم، همان صداقت و شفافیت همیشگی بود اما در مقابل، شیطنتهای صدا و سیما را شاهد بودهایم.به گونهای که تلاش داشتند با سؤالهای متعدد و پریدن در میان کلام رئیسجمهور، به این پاسخ برسند که دولت میخواهد همه چیز را گران کند و با پیش کشاندن بحث مهم بالا رفتن نرخ بنزین اجازه ندهند کلام ایشان به درستی منعقد شود.
اما موضعگیری رئیسجمهور در بحث حجاب -که با شیطنت صدا و سیما، تنها دو دقیقه آخر گفتوگو به آن اختصاص یافت- قابل توجه بود. رئیسجمهور به خوبی به مشکلات پیش روی اجرایی شدن این قانون واقف بود. این قانون نه تنها اجرایی نیست بلکه زمینهای برای تخریب بیشتر اعتقادات مردم و برای درگیریهای بیشتر اقشار مختلف است. ایشان با صداقت همیشگی خود اعلام کردهاند که زمینهای برای اجرای آن را در دولت نمیبینند.
مسعود پزشکیان درگیر مسائل اجرایی کشور شده و مواردی را که مطرح کرد، کلیات بود. ایشان میتوانست بعضی از مسائل و مشکلات اجرایی کشور را بیان کند. ایشان همیشه ابا دارد از اینکه بگوید در گذشته چه بوده و قبلیها چه کردهاند، اما باید بطور شفاف مشکلات را میگفتند. بودجهای را که دولت به مجلس فرستاده، در همان قالبی تدوین شده که در گذشته میشد. به عبارتی چند هزار میلیارد تومان از این بودجه صرف مسائلی میشود که خود آقای پزشکیان در تبلیغات انتخاباتی مخالف آن نوع هزینهکردها در کشور بود. او میتوانست بگوید که ما نمیخواستیم چنین بودجهای را به مجلس بدهیم. میتوانست بگوید که اگر 12 میلیارد دلار پول دست دولت است، بقیه امکانات کشور دست چه کسانی است و هزینهها صرف چه مواردی میشود. اما نگفت. البته نمیتوان صدا و سیما را در این مورد بیتقصیر دانست. چنان رئیسجمهور را سؤال پیچ میکردند که دیگر فرصتی برای طرح موضوعات دیگر نبود.
آقای پزشکیان باید روال صدا و سیما را بهم بزند. ضرورتی ندارد که ایشان بیش از یک ساعت در مقابل دوربین صدا و سیما بنشیند و حرف بزند. ایشان میتواند هر وقت که تمایل داشت رسانهها را دعوت کند و تنها دو جمله بگوید که برای مردم قابل قبول باشد. وگرنه حضور در برنامههایی که از قبل معلوم است که در آن چه گفته خواهد شد، فایدهای ندارد.
مصاحبه رئیس جمهور صادقانه بود اما قانون حجاب بهتر است اجرا شود
محمدکاظم انبارلویی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در باره مصاحبه دوشنبه شب رئیس جمهور با تلویزیون به روزنامه ایران گفت: او امیدوارانه سخن گفت و تکیه بر مردم و همه ملت ایران را ضامن تحقق شعارها و وعدههای خود دانست. در حوزه اقتصادی، اعداد و ارقامی را یادآور شدند که در ذهن مبارک ایشان بود. اگر یک بار صحت سنجی شود، فکر میکنم به صواب نزدیکتر باشد.
در مورد قانون حجاب هم تأکید ایشان بر اجرای این حق الهی و اجرای قانون بود، اما به مطالبی اشاره کردند که در قانون نیست. فکر میکنم قانونی که الان به تصویب رسیده است و فرآیند عبور از مجلس و شورای نگهبان و تشخیص مصحلت و از همه مهمتر لحاظ کردن دیدگاههای دانشگاهها و حوزههای علمیه را دربرگرفته است، قانون کاملی است که اگر اجرا شود، ما به این حکم و قانون الهی در قرآن یعنی حجاب عمل خواهیم کرد.
حالا که بحث به اجرای قانون حجاب رسید ، بخوانید نقدی متفاوت از زبان کیهان.
کیهان و دیدگاه سوم درباره قانون حجاب
روزنامه کیهان در یادداشتی با عنوان «نفر بعدی!» به مصوبه عفاف و حجاب تاخته است.
این روزنامه در ستون «گفت و شنود» خود نوشت:
گفت: از لایحه حجاب و عفاف چه خبر؟!
گفتم: با توجه به وجود قانون درباره ضرورت حجاب و چگونگی برخورد قانونی با متخلفان، معلوم نیست این لایحه بر اساس چه ضرورتی تهیه شده و یک سال و چند ماه است که بین مجلس و دولت و قوه قضائیه و شورای نگهبان دست به دست میشود؟!
گفت: ادعا میکردند که برای مقابله با بیحجابی است ولی از هنگام تهیه این لایحه تاکنون، قوانین موجود را نادیده گرفته و در نتیجه پدیده پلشت و خانمانبرانداز کشف حجاب چند برابر شده است!
گفتم: این لایحه چندین اشکال اساسی دارد. یک عده آن را مانع بیحجابی نمیدانند. برخی دیگر هم آن را برای مقابله با کشف حجاب کارآمد تلقی میکنند! و گروه سوم که شامل پادوهای آمریکا و برخی از مدعیان اصلاحات است، این لایحه را بهانه کرده و با اصل حجاب مخالفت میورزند!
گفت: دو گروه اول و دوم باید مشکل خودشان را با لایحه حل کنند ولی گروه سوم این وسط چهکاره است؟!
گفتم: یارو رفت پیش دکتر و گفت؛ آقای دکتر! هیچکس به من محل نمیگذارد! دکتر گفت؛ نفر بعدی!
چند گزینه پیش روی پزشکیان
اما بشنوید دیدگاه دیگری را در مورد بحث حجاب و نحوه عملکرد رئیس جمهوری،روزنامه سازندگی ، در گزارشی با عنوان «الوعده وفا» و به بهانه قانون عفاف و حجاب نوشت: یکی از کاربران شبکه ایکس چند گزینه به آقای پزشکیان پیشنهاد کرده است. این کاربر نوشته است: «پزشکیان میتواند قانون را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دهد، لایحهای برای لغو این قانون به مجلس ارائه دهد، به شورای عالی امنیت ملی ارجاع کند با این استدلال که اجرای این قانون در شرایط فعلی به ضرر امنیت کشور است یا رفراندوم برگزار کند.» مطابق با قانون، مسعود پزشکیان میتواند طی نامهای به رهبر انقلاب درخواست کند که «به دلیل اینکه این قانون بر خلاف حقوق اساسی ملت، مصالح عمومی و منافع ملی است از دستور کار خارج شود.» سپس این قانون به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده میشود و مجمع میتواند درباره آن تصمیمگیری کند. راه دیگری که پیش پای دولت پزشکیان است این است که با ارائه لایحهای خواستار توقف اجرای این قانون شود.
راه سوم استفاده از اصل ۱۷۶ قانون اساسی و ارجاع به شورای امنیت ملی است. رئیسجمهور میتواند موضوع را در شورای عالی امنیت ملی مطرح کند و اگر آنجا به عدم اجرای قانون تصمیمگیری شود، جلوی اجرای قانون گرفته میشود. در نهایت اینکه «مطابق اصل ۵۹ قانون اساسی در مسائل بسیار مهم سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، اعمال قوه مقننه از راه همهپرسی و مراجعه مستقیم به آرای عمومی صورت میگیرد»، یعنی رئیسجمهور میتواند با مراجعه به آرای عمومی اجرای این قانون را متوقف کند.
کمشمار جلوه دادن منتقدان و سادهانگاری در ارائه راهکار
حالا که بحث آمار و ارقام مطرح شد جالب است بدانید که سایت رویداد۲۴، به نقد مطلبی از همشهری در همین زمینه می پردازد:روزنامه همشهری در شماره امروز خود مطلب مفصلی در دفاع و حمایت از قانون عفاف و حجاب که این روزها جنجال آفرین شده و به قول مسعود پزشکیان قابل اجرا نیست یا به قول محسنیاژهای کاستیهایی دارد؛ نوشته است.
این روزنامه اصولگرا ذیل این سوال که «آیا قانون عفاف و حجاب ایرانیها را درگیر میکند؟» به نکات قابل توجهی اشاره کرده است.
در شرح «وضعیت فعلی کشف حجاب و بدپوششی» نوشته: «شیوع کشف حجاب و بدپوششی در کشور: ۱۰ تا ۱۲درصد»! این روزنامه، اما مشخص نکرده که چطور به این آمار رسیده است. آیا این همه هیاهو برای مقابله با ۱۰ درصد از مردم است؟! اگر این آمار درست و دقیق است، چرا هر روز از تریبونهای مختلف نسبت به وضعیت حجاب ابراز نگرانی میکنند؟ واقعا تغییر رفتار ۱۰ درصد از مردم با کار فرهنگی و روشهایی غیر از بگیر و ببند ممکن نیست؟!
نقدی بر تایید 7000معلم از 15000 معلمی که در گزینش دولت قبل ردصلاحیت شدند
مسائل اجتماعی و عملکرد دولت فقط به موضوع حجاب و زنان محدود نمی شود. موضوع گزینش ها ( چه سخت گیری ها و چه سهل گیری ها)دغدغه بسیاری از منتقدان است.
روزنامه جوان نوشت: ۱۵ هزار معلمی که نتوانسته بودند صلاحیتهای لازم را کسب کنند، حال، اما در عرض مدتی کوتاه، حداقل نیمی از آنها گزینش شدند، آن هم بدون هیچ توضیح قانعکنندهای!
مدیر کل گزینش وزارت آموزش و پرورش مدعی است معلمان رد شده حق اعتراض داشتند و در بررسیهای مجدد توانستهاند صلاحیتهای لازم را کسب کنند، اما چطور ممکن است حدود ۷ هزار معلم بدون دلیل کافی رد شدهباشند؟
بدون شک هیچ کاری بدون عیب و ایراد نیست و عجیب نیست، اگر صلاحیت تعداد کمی از داوطلبان شغل معلمی به شکل نادرستی، از زیر دست بررسیکنندهها در رفته و رد شده باشند، اما تأیید صلاحیت حداقل ۷ هزار معلمی که همین چند ماه پیش رد شده بودند، به هیچ عنوان قانعکننده نیست.
مگر موضوع گزینش معلمان و صلاحیتهای آنها میتواند با آمدن این دولت و آن دولت، تحتتأثیر قرار گیرد و آنهایی که یک روز رد شدهبودند، مجدد به کلاسهای درس فرستاده شوند؟! این اقدام، اما عمده کارشناسان تعلیم و تربیت را نگران کردهاست. آنها معتقدند این تصمیم عواقب جبرانناپذیری را به دنبال دارد، چراکه معلمی، شغلی به شدت مهم و حساس است و افراد داوطلب برای ورود به این شغل باید با معیارهای تعیین شده و مشخصی گزینش شوند. بدون شک دود این بیتوجهی نسبت به معیارهای تعیینشده برای گزینش معلمان به چشم دانشآموزان، خانواده و به طور کلی جامعه خواهد رفت.
ضررهای نجومی خودروسازان؛ ساعتی ۴ میلیارد تومان!
در این میان بیایید گریزی هم به اقتصاد بزنیم و از آمار و ارقام ضرر و زیان خودرو سازی حض وافر ببریم.به گزارش اعتماد، با یک ضرب و تقسیم ساده مشخص میشود ایرانخودرو سال گذشته هر ساعت ۴ میلیارد تومان زیان تولید کرد؛ به این ترتیب حتی اگر ضرباهنگ تولید زیان در ایران خودرو افزایش نیافته باشد و با احتساب همان ساعتی ۴ میلیارد تومان زیان سال گذشته، به ازای هر یک روزعدم واگذاری این شرکت به بخش خصوصی هر ۶۰ دقیقه به اندازه آتشزدن ۵ خودروی ۲۰۶ تیپ ۳ صفر کیلومتر در ایران خودرو زیان تولید میشود.
«ایرانخودرو» در چهار ماه استقرار دولت مسعود پزشکیان، بیش از ۱۱ هزار میلیون تومان زیان تولید کرد که معادل آتشزدن بیش از ۱۵ هزار دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۳ صفر کیلومتر است. آتشی که شعلههای آن دیده نمیشود، اما دود آن به چشم شهروندانی میرود که ماهها و چهبسا سالهاست در حسرت داشتن اتومبیل در لاتاریهای خودرویی ثبتنام میکنند و دستخالی میمانند.
صورت مساله و البته راهحل صنعت خودروسازی کشور و متعلقاتش همچنین تعادل میان عرضه و تقاضا از فرط تکرار بر هیچ کس پوشیده نیست. چهار دهه خودروسازی دولتی چنان چرخهای این صنعت را لهولورده کرده که در ۱۰ سال اخیر از بالاترین سطوح تصمیمسازی کشور گرفته تا مصرفکنندگان، تنها راه چاره را رهایی این صنعت از چنبره دولت میدانند.
به کسی که فرزندش خارج از کشور است، به چشم تهدید نگاه نکنیم
برای حسن ختام امروز هم برویم سراغ آقای ظریف که بود و نبودش در دولت هم مدافع دارد و هم مخالف و با اینهمه او از بیان دیدگاههایش و شفاف سازی وضع موجود طفره نمی رود. دیروز دو سخنرانی ظریف در رسانه ها گل کرده بود.
محمدجواد ظریف در نشست ویژه «چهل میلیون امضا شدن کارزار» با بیان اینکه تقاضای بخشهای مختلف دولت برای ارتباط با کنشگران کارزار و جامع مدنی مایه خرسندی است، اظهار کرد: حال زمان این است که به مردم به چشم تهدید نگاه نکنیم. نباید به ایرانیان خارج از کشور به چشم تهدید نگاه کنیم که اگر فرزندی کسی خارج از کشور بود یا خارج از کشور به دنیا آمده بود، نتواند در کشور مسئولیت به عهده بگیرد. بسیاری از ایرانیان خارج از کشور حاضرند برای ایران فداکاری کنند. ما باید به آنان به چشم فرصت نگاه کنیم. وی ادامه داد: در این صورت کارزار برای ما یک فرصت است. فرصتی است که میتوانیم نگرانیهای مردم را بشنویم تا سیاستی که با نیت خوب و پاک برای کمک به مردم اتخاذ شده است اما ضرر میزند، دنبال نشود.
ظریف با تاکید بر اینکه باید حضور زنان را بهعنوان فرصت ببینیم نه تهدید و امنیت آنان را هم تأمین کنیم، افزود: فضای مجازی را بهعنوان فرصت ببینیم. ما همهچیز را مدیون مردم هستیم. اگر برای اولین بار در ۲۲۰ سال اخیر توانستیم از مرز و بوم کشور رفع تهدید کنیم، فرزندان همین مردم در نیروهای مسلح این کار را کردند. مردم ما و ایرانیان ما و منطقه ما، برای ما تهدید نیستند.
وی با طرح این پرسش که معنای وفاق چیست، اظهار کرد: وفاق یعنی نمیخواهیم در حاکمیت دعوا کنیم؟ یا یعنی درون حاکمیت باهم صحبت کنیم؟ برخی معتقدند توسعه زمانی محقق میشود که در حاکمیت درگیری نباشد. این بد نیست اما به هر صورت ۵۰ درصد در انتخابات رأی ندادند.
ظریف: بعد از شورای راهبری بنده تقریباً از همه تصمیمگیریها حذف شدم
همچنین بخشهایی از سخنان اخیر محمدجواد ظریف در دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی، عینا منتشر شده است.
«من اساسا نه اصلاحطلب هستم و نه اصولگرا؛ بنابراین نمیدانم جناح مقابل، کدام جناح میشود! اما نمیدانم اقلیت اکثریتنما چقدر به این توافق اعتقاد دارند. برداشتم این است که اعتقادی ندارند. اما دکتر پزشکیان معتقد است با همین روش و دست فرمان میتوانند موفق شوند. ایشان در مسیر خودشان استوار هستند. ما هم با ایشان قرار گذاشتیم که کمک کنیم و هم از دکتر پزشکیان انتخاب بهتری نداریم؛ بنابراین توقعات ما باید با واقعیتها همخوان باشد.»
من در حلقه اول تصمیمسازیهای دکتر پزشکیان نیستم؛ هر چند جامعه و بسیاری از این افراد یک چنین توقعی دارند، اما بعد از شورای راهبری بنده تقریبا از همه تصمیمگیریها حذف شدم. بنده هم در نگرانیهایی که درخصوص انتصاب استانداران و… وجود دارد، شریکم. اما باید قبول کنیم نگرش رییسجمهور این گونه است. البته آقای دکتر پزشکیان قصد باج دادن به کسی را ندارد. خودشان هم اعلام کردهاند قصد دارند از هر فرد توانمندی استفاده کند.
اگر فردی را توانمند بداند، برایش مهم نیست رییس ستاد قالیباف و حتی رییس ستاد سعید جلیلی باشد. الزاما نباید اصرار کنیم (که دکتر پزشکیان) نگاه ما را بپذیرند. مردم ایشان را انتخاب کردهاند نگاه ایشان این گونه است که باید به این کشور خدمت کنند. مبنای خدمت این است که با هم دعوا نکنیم. فردی پرسید که چرا اسم این دولت را دولت وفاق گذاشتهاید؟ (دکتر پزشکیان) گفتند به خاطر اینکه قشنگ نبود بگذاریم دولت «دعوا نکنیم!» مبنای ایشان این است که ما با کسی دعوا نداریم. نگرش ایشان است و به آن اعتقاد دارد. وظیفه ما کمک به رییسجمهور است تا این ایده به ثمر بنشیند.