شماره ۳۲۲۷ | ۱۴۰۳ شنبه ۱۰ آذر
صفحه را ببند
یادداشت های شهر شلوغ
حمل جعبه وفاق با برچسب شکستنی !

  [ شهروند ]  جمعه ها که از راه می رسد کوله باری از اطلاعات و اخبار یک هفته روی دوش رسانه سنگینی می کند و فکر و ذهن خبرنگار را به خودش مشغول می کند. یعنی مگر می شود همه آنها را به فراموشی سپرد و گفت : شنبه از نو آغاز می کنیم! علاوه بر این تحولات سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی کشور و همچنین اقتصادی، آنقدر پیچیده و در هم گره خورده به هم هستند که نمی شود یکی را از دیگری منفک کرد یا برتر دانست. شاید برای همین هم هست که تحلیل شرایط موجود کار هر کسی نیست. اما در این اندک فرصت مکتوب ، بیایید بسنده کنیم به همین اخبار و گفته ها و نگفته های دو روز اخیر. ماجراهایی که سرنخ آنها توسط نقادان از مجلس گرفته شده و تا صدا و سیما ادامه پیدا کرده است....

ایران، فروش نفت و بازگشت ترامپ
سخنان رئیس مجلس این روزها چه در فضای مجازی و چه رسانه های چاپی به شدت مورد توجه و نقادی قرار گرفته است.دو اظهارنظر از سوی رئیس مجلس در دو روز پیاپی، درباره مساله نفت ایران وجود دارد: محمدباقر قالیباف روز ششم آذر در صحن علنی مجلس گفت: «وقتی دشمنانمان، کشور را تهدید می‌کردند، ما می‌گفتیم نفت خود را به روی شما می‌بندیم و این اهرم تهدید کشوربود، اما امروز کدام نفت را می‌بندیم و چه اهرمی داریم؟ حتی اگر تحریم هم نباشیم تکلیف ما در این حوزه روشن است و باید این موضوع جزو سیاستگذاری‌های کشور باشد و مجلس و دولت‌ها نسبت به آن مسئول هستند»
به گزارش «فرارو»، او یک روز بعد از این اظهارنظر و در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در مورد بازگشت ترامپ و تاثیر آن بر فروش نفت ایران، با ۱۸۰ درجه تغییر گفت: «صادرات نفت ما در حال حاضر با وجود تحریم به یک میلیون و هفتصد هزار بشکه در روز رسیده است پس معلوم می‌شود با این شرایط هم می‌شود کار انجام داد، اما این‌که دشمن بتواند هرکار بخواهد بکند، درست نیست» مشخص نیست که اولین اظهارنظر رئیس مجلس باید مورد نظر قرار بگیرد که خبر از وخامت اوضاع می‌داد یا دومین اظهارنظر او درباره فروش یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز هر کدام از این اظهارنظر‌ها که صحیح باشد، از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید، فروش نفت ایران می‌تواند با مخاطره مواجه شود. هرچند علی لاریجانی اخیراً در گفتگویی که با خبرگزاری تسنیم داشت، مساله چراغ سبز بایدن برای فروش نفت توسط ایران را نادرست خواند، اما روایت کارشناسان حاکی از این است که خرید نفت ایران از سوی چین با چشم‌پوشی آمریکا صحت دارد، اما این مساله به دلیل مهربان بودن آمریکایی‌ها یا سوختن دل آنان برای ایران نیست. تحولات بین‌المللی آنها را وادار به این کار کرد نکته‌ای که بار‌ها مورد توجه کارشناسان قرار گرفت.
کارشناسان می گویند تحولات جهانی در سال های گذشته به گونه ای طی شده که حتی اگر ترامپ هم بخواهد نمی تواند جلوی فروش نفت ایران را بگیرد.

دستاورد شکستن وفاق به جیب چه کسانی می رود
اما ماجرای سخنان رئیس مجلس به موضوع نفت ختم نمی شود.به عنوان نمونه «عصرایران» با اشاره به تغییر مواضع محمدباقر قالیباف در مورد ظریف نوشت: او نگران است که همراهی با ماندگاری ظریف ریاست او در این مجلس را یک ساله کند چرا که هر سال باید تمدید شود و به آرای پایداری‌ها نیاز دارد. رییس مجلس در واقع مدیر مجلس است و رییس به معنی مصطلح و چنان که رییس جمهور و رییس قوه قضاییه‌اند نیست. حتی برخی معتقدند رییس واقعی قوه مقننه هم نیست و تنها از منظر شرکت در جلسات عالی ریاست مجلس اهمیت دارد.
او گفته اگر جای ظریف بودم کنار می رفتم اما مگر نرفته بود؟ چرا نگفت اگر جای رییس جمهور بودم برکنار می‌کردم؟ چون لو می رفت که چقدر دوست دارد جای رییس جمهور باشد!   
با این اوصاف چه ظریف بماند و چه نماند بردی نصیب قالیباف نخواهد شد. اگر برود در بیرون آسوده تر می تواند قالیباف و رویاهای او را نقد کند و پزشکیان هم رفتار سابق را نخواهد داشت و عبور از وفاق تلقی خواهد کرد. اگر بماند هم   یک ناکامی دیگر به کارنامه او افزوده خواهد شد.
تنها دستاورد او از شکستن وفاق می‌تواند این باشد که اصول‌گرایان رادیکال و تریبون اصلی که به خاطر کاندیداتوری و رقابت با جلیلی در مرحله اول و کنار نرفتن او را مقصر می دانند دست از سر او بردارند. هر چند پایداری‌ها با او بر سر مهر بیاید نیز خطای محاسباتی است چون هر کاری کند دل‌شان با او صاف نخواهد شد.
جنجال جدید میرسلیم
بیایید تا از مجلس بیرونمان نکرده اند به گفته های یک عضو سابق مجلس که این روزها در فضای مجازی پر تکرار شده است هم نگاهی بی اندازیم و البته قضاوت نکنیم!
 مصطفی میرسلیم، عضو حزب موتلفه و نماینده سابق مجلس در گفت و گویی با شبکه خبری ایران ۲۴ از استفاده مردم از خودروهای شخصی‌شان انتفاد کرد. در ادامه بخشی از این گفت و گو را می خوانید؛
میرسلیم: مردم از خودروی شخصی خود برای ترابری روزمره‌شان استفاده می کنند. از خانه‌شان به محیط کار یا تحصیل می روند، از خودروی شخصی استفاده می کنند. ضرورتی ندارد که از خودروی شخصی استفاده شود. سیاست کلی تصویب شده در سال ۱۳۷۹ ایجاب می کرد که از ترابری عمومی استفاده شود. به ویژه راه آهن یا اتوبوس.
خبرنگار: شما خودتان هم استفاده می کنید؟
میرسلیم: من که الآن نمی توانم استفاده کنم.
خبرنگار: چرا؟
میرسلیم: مشکلی که من دارم این است که صبح زود که از خانه بیرون می آیم، ناگریز هستم که سروقت به سرکار برسم. با توجه به شرایط کاری که دارم، از خودرویی که شخصی نیست و برای تشکیلات سازمانی که در آن کار می کنم است استفاده می کنم. محدودیت من به این شکل است و الا که در حالت عادی از خودروی عمومی استفاده کنیم و خیلی هم خوب است. باید رشد کنیم ولی متاسفانه بیشتر از ۲۰ درصد رفت و آمد ما با وسیله عمومی انجام نمی شود و این اشکال است.

تعریف  رحیم صفوی از اصلاحات انقلابی گری
ماجرای نقد و تحلیل فضای داخلی کشور ، هرازگاهی چند با برداشت ها و دیدگاههای متفاوتی از سوی برخی از شخصیتهای سیاسی و نظامی مطرح می شود. شاید یکی از جدیدترین آنها سخنان سرلشکر سید یحیی صفوی باشد.
او در دومین شب اجلاسیه کنگره ۲۴ هزار شهید استان اصفهان، اظهار داشت: در ۲۵۰ سال گذشته ۳ گفتمان سلطه، اصلاحات و انقلابی یا مقاومت رایج بوده است، گفتمان سلطه از زمان قاجار تا اوایل پهلوی می‌گفت باید تسلیم فرهنگ غربی‌ها باشیم، گفتمان دوم، به دنبال کپی‌برداری از نظام فرهنگی و آموزشی، بهبود شرایط اقتصادی، تولید و فناوری غربی و تسلط فرهنگ و دانش غربی بر فرهنگ و دانش ایرانی بود و سومین گفتمان یعنی گفتمان انقلابی در جهان اسلام در پی مبارزه و جهاد با سلطه استبداد داخلی، استعمار داخلی و برقرار استقلال و عظمت ایران بود.صفوی بیان کرد: این گفتمان به دنبال تغییر و تحول ساختار در ساختار سیاسی حکومت، مناسبات، روابط خارجی و فرهنگی بود، با پیروزی انقلاب توسط امام خمینی به اثبات رسید و انقلاب پیروز شد.وی تصریح کرد: گفتمان دفاع مقدس، جبهه مقاومت را شکل داد و جبهه مقاومت در یک نبرد نامتعادل توانسته قدرت رژیم صهیونیستی را به چالش و افول بکشاند.

علت «ناکامی» سیاست‌های حجاب به روایت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
تا از مباحث سیاسی و مجلس عبور نکرده ایم، حاشیه ای هم به موضوع قانون حجاب اضافه کنیم. آخر هفته ای ،خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ،ضمن اشاره به ناکامی برخی سیاست‌های فرهنگی، علت آن را نبود ساختارهای مناسب عنوان کرد. وی گفت: سیاست‌های نوشته‌شده در مورد حجاب نیز به دلیل ضعف ساختاری، نتوانسته‌اند اثربخش باشند. در حالی که شورای عالی انقلاب فرهنگی هر زمان در ساختارسازی موفق بوده، نتایج بهتری به دست آورده است. وی افزود: مطابق دیدگاه رهبری، تمامی دستگاه‌های حاکمیتی و تشکل‌های مردمی باید تحت یک قرارگاه فرهنگی هماهنگ عمل کنند. اما این ساختار هنوز شکل نگرفته و بودجه دستگاه‌های فرهنگی نیز بدون دخالت شورا توسط سازمان برنامه و بودجه تعیین می‌شود.
‌آیا می‌توان بدون دیش و تجهیزات، در ایران به استارلینک متصل شد؟
برای مردمی که منتظر رفع فیلترینگ هستند و خبر رفع آن از راه نمی رسد، گاهی اخبار مربوط به تکنولوژی های رو به پیشرفت در جهان، هم فریبنده می شود و هم مایوس کننده. برخی هم با این اخبار رویا پردازی می کنند.چند روز قبل، ایلان ماسک در توییتر درباره سرویس جدید اینترنت ماهواره‌ای استارلینک با عنوان «اتصال مستقیم به موبایل» (DIRECT-TO-CELL (DTC)) اظهارنظر کرد و گفت:«سیستم جدید استارلینک امکان اتصال به اینترنت را برای تلفن همراه شما فراهم می‌کند، بدون نیاز به تجهیزات اضافی یا اپلیکیشن خاص.» استارلینک به خودی خود هیجان‌انگیز است اما اینکه گفته شود، می‌توان از آن بدون نیاز به دیش یا تجهیزات خاص استفاده کرد، آن را هیجان‌انگیزتر می‌کند. اما به هر حال این سوال به وجود می‌آید که کاربران ایرانی نیز می‌توانند از آن بهره‌مند شوند یا نه؟
آرین اقبال کارشناس شبکه، با بیان این موضوع که در مورد استارلینک و قابلیت «اتصال مستقیم به موبایل» (DIRECT-TO-CELL (DTC)) آن، ماجرا کمی پیچیده است، گفت:«اگر بخواهیم در یک کلمه بگوییم که آیا از نظر فنی این قابلیت برای همه امکان‌پذیر است یا خیر، باید گفت خیر، آن هم به دو دلیل؛ استارلینک نیاز به پشتیبانی سخت‌افزاری و پشتیبانی شبکه موبایل دارد. بنابراین کاربران نمی‌توانند به راحتی به استارلینک متصل شوند.»

مانع واردات خودروهای کارکرده‌ کیست؟
جالب است بدانید که این سیاست های خودرویی چند دهه اخیر با تمام فرازو نشیب هایش ، دردی از مردم را دوا نکرده است. حالا خبر رسیده که شرایط و ضوابط واردات انواع خودروهای سواری نو و کارکرده به داخل کشور توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد که طبق آن، اشخاص حقیقی نیز می‌توانند خودروهای خارجی را وارد کشور کنند.‌
به‌نظر نمی‌رسد ابلاغ این آیین‌نامه به‌دلیل چالش‌های ارزی بتواند گرهی از بازار خودرو باز کند و منجر به افزایش واردات و کاهش قیمت خودرو در بازار شود. به‌گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اگر تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی تسهیل شود، قیمت خودرو در بازار نصف خواهد شد.
به گزارش همشهری، با وجود تصویب آیین‌نامه و صدور مجوز برای واردات خودرو توسط مهدی دادفر به‌نظر نمی‌رسد این مصوبه بتواند زمینه افزایش واردات خودرو را فراهم کند و منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار شود و محدودیت تامین ارز همچنان بزرگ‌ترین مانع در برابر کارکرد این آیین‌نامه است. در واقع برای تامین ارز واردات خودرو، همان محدودیت‌های سابق ادامه دارد و مردم نمی‌توانند با خرید ارز از داخل اقدام به واردات خودرو کنند و فقط با ارز‌های حاصل از صادرات و ارز‌های با منشأ خارجی یا سرمایه‌گذاری خارجی می‌توان خودرو وارد کرد که با درج این شرط، تقریبا افراد عادی به هیچ وجه امکان واردات خودرو ندارند. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه دو صد گفته، چون نیم کردار نیست اضافه کرد: نکته مهم‌تر اجرای این آیین‌نامه است. واردات خودرو‌های نو ۱.۵ سال است که تبدیل به قانون شده، اما آیا آیین‌نامه به درستی اجرا شده و آیا منجر به ایجاد تعادل در بازار شده است؟ پاسخ خیر است. دادفر ادامه داد:آیین‌نامه واردات خودرو‌های نو نتوانست تأثیری بر بازار خودرو داشته باشد، درنتیجه می‌توان انتظار داشت که آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده هم به سرنوشت واردات خودرو‌های نو و بلکه بدتر دچار شود.

«اکنون» و صدای «عادل» توقیف شدند؟
و اما موضوع شیرین و سرگم کننده و سر در گم کننده فرهنگ! ماجرای توقف برنامه «اکنون» با اجرای «سروش صحت» و گزارش فوتبال «عادل فردوسی‌پور» در فضای مجازی وارد فاز جدیدی شده است؛ ساترا اگر چه بر حفظ حقوق معنوی «کتاب‌باز» تاکید دارد و پای حقوقش ایستاده، اما آن تماس تلفنی «عجیب» درباره صدای «عادل» را هم نظر رسمی خود نمی‌داند.  طی هفته‌ای که گذشت، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) با دو اتفاقی که در حوزه مسئولیتی این نهاد رخ داد، خبرساز شد و اظهارنظرهای رسمی مختلف، گمانه‌ زنی‌های که درباره برنامه‌های عادل فردوسی‌پور و سروش صحت مطرح می‌شد، تقویت کرد.
از «اکنون» شروع می‌کنیم که سروش صحت، با یک فرم جدید، برنامه متفاوتی را در کارنامه خود رقم زد و با همان یک قسمتی که منتشر شد، بازتاب‌ هایی در فضای عمومی و فضای مجازی دریافت کرد. هنوز ساعاتی از انتشار قسمت اول این برنامه نگذشته بود که خبر دستور توقیف این برنامه، بر سرزبان‌ها افتاد. شدت انتقادات از این تصمیم سبب شد تا ساترا خیلی زود وارد عمل شده و در بیانیه‌ای، مسبب این اتفاق را سکوی منتشرکننده این برنامه معرفی کرده و این سکو را به نقض حقوق مالکیت سازمان صداوسیما برخلاف مصوبات شورای صدور مجوز متهم کرد.
در مورد گزارشگری عادل فردوسی‌پور، قضیه کمی متفاوت‌تر است؛ چرا که این‌بار ساترا خواهان حذف صدای این چهره از روی برنامه‌های سکو شده است. عادل فردوسی‌پور که پس از نزدیک به ۶ سال، به عرصه گزارشگری بازگشته است، فعلا نتوانسته عمر این بازگشت خود را به ۳ هفته برساند.
فعلا و بر روی کاغذ، هیچ گره‌گشایی ملموس و مشهودی، از این ۲ رخداد صورت نگرفته است و ساترا در بیانیه‌ها و مصاحبه‌های عنوان‌شده، تنها به قصد شفاف‌سازی، دلیل قطع این برنامه‌ها را عنوان کرده است و عملا توپ را در زمین سکوهای منتشرکننده انداخته است. بنابراین باید منتظر بمانیم تا مدیران این سکوها، با رایزنی‌های خود، زمینه ادامه انتشار این برنامه‌ها را فراهم آورند.

علیرضا قربانی: در هر شرایطی بد ایران را نگو!
اما خودمانیم مگر می شود سروش صحت چیزی بسازد و حرف خوبی از توی آن بیرون نیاید؟ خواننده مطرح کشورمان در گفت‌و‌گو با سروش صحت در برنامه «اکنون» گفت: «در هر شرایطی بد ایران و کشورت را نگو. اگر ناکارآمدی‌ وجود دارد، ناکارآمدی ما بوده است.»

«ثریا»  تعلیق شد. چرا؟ نمی دانیم
برای صدا و سیما خودی و غیر خودی ندارد. شاهد از غیب آمد تا ختم کلاممان جانبدارانه نباشد؛ محسن مقصودی در توئیتی از حذف برنامه زنده «ثریا» که قرار بود یکشنبه هفته آینده روی آنتن شبکه یک برود، خبر داد.
تهیه‌کننده و مجری برنامه «ثریا» شبکه یک سیما در صفحه مجازی‌اش خبر از تعلیق یک هفته‌ای این برنامه تلویزیونی داد.
او نوشت: «پست‌های قبلی را پاک کردم، چون نمی‌خواستم مورد سوء استفاده عده‌ای برای تخریب رسانه‌ملی قرار گیرد. پخش برنامه زنده «ثریا» برای یک هفته تعلیق شده است و از یکشنبه دو هفته بعد (آذرماه) به آنتن برمی‌گردد؛ ان‌شاءالله.»


تعداد بازدید :  43