چتبات هوش مصنوعی dAIsy میتواند با تقلید صدای مادربزرگ پرحرف، به کاهش کلاهبرداریهای تلفنی کمک کند.
بزرگترین اپراتور شبکه تلفن همراه انگلستان، O2، چتباتی را با هدف سردرگمکردن کلاهبرداران تلفنی معرفی کرد. این چتبات که dAIsy نام دارد، رفتار زن مسن را که علاقهی زیادی به گپزدن درمورد بافندگی، گربهاش و سایر موضوعات دارد، تقلید میکند. هدف از این کار، درگیرکردن طولانیمدت کلاهبرداران و اتلاف وقت آنها هنگام تلاش برای کسب اطلاعات بانکی است. طبق بیانیهمطبوعاتی O2، چتبات مادربزرگ پُرحرف هوش مصنوعی ترکیبی از مدلهای مختلف هوش مصنوعی محسوب می شود که صدای تماسگیرنده را به متن تبدیل و سپس با استفاده از مدل زبانی بزرگ سفارشی، پاسخی متناسب با آن تولید میکند. پاسخ چتبات در نهایت آن را ازطریق مدل تبدیل متن به گفتار، به پاسخ صوتی تبدیل میکند. هوش مصنوعی این چتبات تا حدودی با کمک جیم براونینگ، متخصص فریب کلاهبرداران و تعدادی از دنبالکنندگانش در یوتیوب آموزش دیده است. عملکرد چتبات dAIsy اگر بتواند مانعی برای کلاهبرداریهای تلفنی ایجاد کند، قطعاً اتفاق مثبتی در نظر گرفته میشود. براساس گزارش FBI، در سال گذشته افراد بالای ۶۰ سال فقط ازطریق تماسهای تلفنی بیش از ۳٫۴ میلیارد دلار ضرر کردهاند که این عدد نسبت به سال ۲۰۲۲ (۳٫۱ میلیارد دلار) افزایش یافته است. با پیشرفت سریع هوش مصنوعی و تقلید صدا، بهنظر میرسد آمار یادشده در آینده افزایش خواهد یافت.