کودکان جزء اصلیترین مخاطبان رسانهها هستند. قدرت پردازش و تجزیه و تحلیل درست اطلاعات و اخبار دریافتی، در کودکان کمتر از بزرگسالان است و وقتی شاهد تصاویر و اخبار جنگ و خشونت از رسانهها هستند به دلیل ناتوانی در انطباق موقعیتهای زمانی و مکانی، احساس ناامنی و خطر میکنند. این امر عوارض جسمی و روانی متعددی در پی دارد؛ در گذشته به دلیل پخش اخبار در ساعات معین، این امکان برای والدین وجود داشت که کودکان را از دیدن و شنیدن اخبار و تصاویر خشونتآمیز منع کنند اما امروز، با انتشار لحظهای اخبار جنگ و رقابت شبکههای اطلاعرسانی با یکدیگر، چنین امکانی وجود ندارد. رسانهها میتوانند با اتخاذ روشهای مناسب از تأثیر منفی اخبار جنگ بر کودکان جلوگیری کنند.
علیرضا چابکرو، پژوهشگر حوزه ارتباطات، به «شهروند» چند نکته کلیدی در مورد چگونگی حفاظت از کودکان در برابر اخبار جنگ در رسانه ها می گوید: «در ابتدا رسانهها باید اخبار مربوط به جنگ را که ممکن است برای کودکان آسیبزا باشد، فیلتر کنند و به جای آن اطلاعات مناسب و آموزشی را ارائه دهند. در گام بعدی از زبان ساده استفاده کنند. ارائه اخبار به زبانی ساده و قابل فهم برای کودکان، به گونهای که از جزئیات ترسناک خودداری شود.»
او در ادامه به برنامههای آموزشی رسانه ها اشاره می کند:« رسانهها میتوانند برنامههای مخصوص برای آموزش کودکان درباره صلح، همدلی و حل تعارضات ایجاد کنند.»چابکرو بر اهمیت آموزش والدین و معلمان در خصوص نحوه گفت وگو با کودکان درباره اخبار جنگ تأکید میکند. این آموزش میتواند شامل ارائه استراتژیهایی برای پاسخ به سوالات کودکان و تفسیر اخبار به زبان ساده باشد. رسانهها باید محیطی امن برای کودکان فراهم کنند تا احساس کنند میتوانند در مورد ترسها و نگرانیهای خود صحبت کنند. کودکان می توانند در شبکههای تلویزیونی یا آنلاین این محیط را داشته باشند.فضاهای رسانهای باید داستانهای مثبت از کمک به آسیبدیدگان جنگ و فرهنگ همدلی را ترویج کنند تا کودکان با جنبههای انسانی این موضوع آشنا شوند. رسانهها باید به اهمیت سلامت روانی کودکان توجه کنند و اطلاعاتی در مورد منابع حمایتی در دسترس برای خانوادهها و کودکان ارائه دهند.»
این پژوهشگر حوزه ارتباطات در پایان می گوید: «برای حفاظت از کودکان، همکاری مشترک میان رسانهها، خانوادهها، و نهادهای آموزشی ضروری است.»