شماره ۳۱۹۴ | ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ آبان
صفحه را ببند
انفجار مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت، مقدمه آزادی لبنان

[شهروند] 41 سال پیش، برابر 23 اکتبر 1983 میلادی، در پی انفجار یک بمب بسیار قوی، مقر نظامیان ایالات متحده در شهر بیروت منهدم شد و بر اثر آن 220 تفنگدار دریایی، 18 ملوان و 3 سرباز آمریکایی کشته شدند. این حمله مرگبارترین روز برای تفنگداران دریایی ایالات متحده از زمان نبرد ایووجیما (در جنگ جهانی دوم بین آمریکا و ژاپن) تا به امروز قلمداد می‌شود. در جریان این حمله همچنین 58 نفر از چتربازان فرانسوی نیز جان خود را از دست دادند. این تلفات سنگین حاصل انفجار هزار کیلوگرم بمب بود. بمبی که توسط دو دستگاه کامیون به داخل مقر و نزدیک آسایشگاه‌های تفنگداران دریایی آمریکا و نظامیان ارتش فرانسه منتقل و منفجر شد. در این تاریخ لبنان درگیر یک جنگ داخلی تمام عیار بین گروه‌های مذهبی و فرقه‌ای مختلف بود و به همین دلیل قدرت‌های جهانی نیز مترصد برداشتن سهم خود و گرفتن ماهی از آب گل‌آلود این کشور بی‌ثبات بودند.

حمایت از صلح یا فالانژهای متحد ارتش اسرائیل
جولان نظامیان ارتش‌های بیگانه در پایتخت لبنان یکی از تبعات جنگ داخلی در این کشور بود. نظامیان آمریکایی و فرانسوی در ظاهر برای برقراری صلح وارد بیروت شده بودند، اما در ادامه مشخص شد که موضوع نه صلح است و نه نجات مردم مظلوم لبنان از مخمصه جنگ داخلی. در واقع آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها برای پشتیبانی از شبه‌نظامیان فالانژ که رسماً متحد اسرائیل بودند رنج این لشکرکشی را به جان خریده بودند. این درحالی است که در تاریخ فوق حدود یک سوم لبنان در اشغال ارتش رژیم صهیونیستی بود و حضور نظامیان بزرگترین حامی و متحد اسرائیل در جهان یعنی آمریکا در بیروت، هیچ پیامی جز حمایت تام و تمام واشینگتن از این تجاوز عیان نداشت. وجود یک دولت دست‌نشانده و مطیع تل‌آویو در لبنان و تکه پاره شدن این کشور بین مهاجمان خارجی و فرقه‌های وابسته داخلی، باعث شد جوانان مسلمان و شیعه لبنانی خود برای دفع تجاوز و شر از سر جان و مال ناموس‌شان دست به‌کار شوند.    

خروج آمریکایی‌ها از لبنان، نتیجه انفجار بزرگ
حمله به مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت را شاید بتوان یکی از نخستین و مهم‌ترین عملیات‌های حزب‌الله لبنان به شمار آورد. این عملیات دو سال قبل از اعلام رسمی تأسیس حزب‌الله انجام شد و در تاریخ مورد نظر این تشکل سیاسی-نظامی، تحت عنوان سازمان جهاد اسلامی لبنان فعالیت‌های خود را انجام می‌داد. انفجارهای بیروت عزم جزم لبنانی‌ها را برای مقابله با اشغال و اشغالگران کاملاً واضح به نمایش گذاشت و تلفات سنگین ارتش ایالات متحده باعث شد مردم و قانون‌گذاران این کشور کاخ سفید را برای به خطر انداختن جان آمریکایی‌ها در لبنان زیر سوال ببرند. پس از این واقعه دیری نگذشت که عمده نظامیان بیگانه خاک لبنان را ترک کردند و در نتیجه اسرائیلی‌ها که پشتیبانان مسلح خود را از دست داده بودند، عقب‌نشینی فضاحت‌بار را به ماندن و نابود شدن ترجیح دادند. خروج نظامیان بیگانه از لبنان از قدرت شبه‌نظامیان فالانژ کاست و آن‌ها را برای دست برداشتن از شرارت و بلندپروازی‌های سیاسی و نظامی تحت فشار شدید قرار داد. 


تعداد بازدید :  53