شماره ۳۱۹۴ | ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ آبان
صفحه را ببند
اسرائیل در حملات یک سال گذشته به غزه و لبنان تمامی قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته است
بیروت در جنگ نابرابر

[عبدالباسط انصاری] رژیم صهیونیستی علاوه بر نسل کشی و جنایات گسترده در غزه و لبنان، حمله به اردوگاه آوارگان و مناطق مسکونی در غزه و لبنان، در حال اقدام به ارتکاب جنایات جدید است. صهیونیست‌ها اخیرا حمله به بانک‌های لبنانی را به بهانه تامین مالی حزب‌الله در دستور کار قرار داده‌اند. افزون بر آن نیمه شب یکشنبه و در آستانه سفر هوکشتاین نماینده ویژه بایدن به لبنان، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی اقدام به بمباران مناطقی در حوالی فرودگاه بیروت نمودند تا نشان دهند مرزی برای جنایت قائل نیستند. تصاویر منتشر شده از حمله جنگنده‌های اسرائیلی به حوالی فرودگاه بیروت تداعی گر فیلم‌های آخرالزمانی است. در یکی از این تصاویر و در زمان فرود یک هواپیمای مسافری در فرودگاه بیروت، دود و آتش ناشی از حملات صهیونیست‌ها به آسمان بلند شده است. این در حالی است که مطابق قوانین بین‌المللی حمله به فرودگاه‌های مسافری و غیرنظامی ممنوع است. معاهده ایکائو(سازمان بین‌المللی هواپیمایی) دولت‌ها را از هدف گرفتن و به خطر انداختن جان مسافران هواپیماهای غیرنظامی منع کرده است. در مجمع عمومی ایکائو در سال 1984 بندی تحت عنوان ماده سه افزوده شد که در آن به صراحت دولت‌ها را ملزم کرد از به‌کار گرفتن اسلحه علیه هواپیماهای مسافری و به خطر انداختن امنیت و جان مسافران این هواپیماها پرهیز کنند.
علاوه بر آن قوانین بین‌المللی بشردوستانه (IHL) حمله‌ به اشیاء غیرنظامی را ممنوع اعلام کرده است، زیرا قوانین بشردوستانه را نقض می‌کند.
افزون بر آن این حملات تداعی گر حملات ارتش بعثی عراق در 31 شهریور 59 به فرودگاه‌های ایران است. حمله‌ای که با دستور صدام و توسط 192 جنگنده و بمب افکن عراقی به فرودگاه‌های ایران انجام شد و در ساعت 2 بعد از ظهر نیز فرودگاه مهرآباد تهران مورد هدف قرار گرفت.
اکنون صهیونیست‌ها درحالی‌که دم از پیگیری مذاکرات آتش بس می‌زنند و آموس هوشکتاین نماینده ویژه بایدن با ادعای پیگیری آتش بس و پایان حملات به بیروت وارد لبنان می‌شود دست به حمله علیه فرودگاه بیروت زدند. این حمله این پیام را ارسال می‌کند که رژیم صهیونیستی برای جنایات خود ابایی از نقض تمام معاهدات بین‌المللی ندارد. انجام این حمله کمتر از 24 ساعت مانده به ورود نماینده ویژه بایدن به لبنان، همچنین می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که صهیونیست‌ها از حمایت آمریکا از خود با انجام هر جنایتی مطمئن هستند و تردیدی در این رابطه ندارند. افزون بر آن بعید نیست نتانیاهو با این کار علاوه بر تحت فشار گذاشتن دولت لبنان برای وادار کردن حزب‌الله به پذیرش قطعنامه 1701، عقب نشینی و خلع سلاح، درصدد ارسال این پیام باشد که آمریکایی‌ها باید دنباله رو حرکات وی باشند و در میانجیگری‌های ظاهری هیچ وعده‌ای برای تعیین خطوط قرمز جهت محدود کردن این رژیم به لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها ندهند.


تعداد بازدید :  242