شماره ۳۱۹۰ | ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۶ مهر
صفحه را ببند
راست افراطی، چگونه اروپا را تغییر می‌دهد؟

[راضیه زرگری]شورای روابط خارجی آمریکا در مقاله‌ای پیرامون قدرت گرفتن احزاب راست افراطی در کشورهای اروپایی و تأثیر آن بر قاره سبز نوشت: «پیشروی‌های احزاب راست در انتخابات اخیر اتریش و آلمان می‌تواند تأثیر بی‌ثبات کننده‌ای بر سیاست‌های داخلی این کشورها داشته باشد و به همین نسبت دیدگاه‌های ضد‌مهاجر را در سیاست اروپا عادی کند. احزاب جریان اصلی به‌دنبال ائتلاف‌های جدید برای دور نگه داشتن احزاب رادیکال از قدرت هستند، اما سیاست مهاجرت اتحادیه اروپا  هم‌اکنون به سمت اعمال محدودیت‌های مرزی سخت‌تر در سراسر منطقه و افزایش اخراج پناهجویان حرکت می‌کند. این تغییرات همچنین نشان‌دهنده چالش‌های احتمالی سخت‌تر در مورد کمک به اوکراین است.»

 پیروزی راست افراطی در اتریش به چه معناست؟
شورای روابط خارجی در ادامه به پیروزی حزب راست افراطی FPÖ در اتریش و تأثیرات آن اشاره کرد: «حزب راست افراطی آزادی اتریش، ضد‌مهاجر، ضد‌اسلام و  ضد‌اتحاد اروپا به‌عنوان پدربزرگ احزاب راست افراطی مدرن اروپایی شناخته می‌شود که در سال 1956 توسط یک افسر قانونگذار نازی تاسیس شد. این حزب به‌دنبال بیرون راندن خارجی‌های ناخوانده از اروپا است، با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه مخالف است و ارسال کمک‌های بیشتر به اوکراین را رد می‌کند.

 پیروزی ایالتی راست افراطی در آلمان و زنگ خطر برای ائتلاف شولتز
یک تغییر تاریخی دیگر به نفع جناح راست در ماه سپتامبر در آلمان اتفاق افتاد. حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان (AfD) برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم در انتخابات ایالتی این کشور پیروز شد. این حزب که 2013 تأسیس شد، پس از اتخاذ یک موضع بیگانه هراسانه و اسلام هراسانه در جریان بحران پناهجویان در سال 2015 مورد حمایت قرار گرفت. AfD در ایالت‌های شرقی آلمان که قبلاً تحت‌کنترل کمونیست‌ها بودند، قوی‌ترین است، اما هم‌اکنون در رتبه دوم در سطح ملی قرار دارد. با این حال در نهایت نتایج منطقه‌ای انسجام در ائتلاف سه حزبی متزلزل شولتز را از بین برده و حتی می‌تواند توانایی ائتلاف را برای ادامه حکومت تا انتخابات 2025 زیر سؤال ببرد.»
 پیامدهای راست افراطی در سیاستگذاری اتحادیه اروپا چیست؟
نویسنده شورای روابط خارجی با اشاره به اینکه پیروزی‌های احزاب راست افراطی یا پوپولیست در سطح داخلی کشورهای اروپا، بر چشم‌انداز سیاسی این قاره تأثیر می‌گذارد، ادامه داد: «چه از طریق رأی مستقیم در شورای اتحادیه اروپا توسط رهبران راست افراطی در دولت‌ها، مانند مجارستان و ایتالیا و چه به‌دلیل بی‌ثباتی داخلی مانند فرانسه و آلمان، تحرک راست افراطی می‌تواند اتحادیه اروپا را در زمانی که متحدان کلیدی‌اش مانند آمریکا برای اقدام به بروکسل چشم دوخته‌اند، فلج و بدون رهبر باقی بگذارد. با این حال، یکی از مهم‌ترین پیامدهای موج راست افراطی در اروپا، عادی‌سازی‌ تفکرات این جناح در سیاست معاصر بوده است. بسیاری از احزاب جریان اصلی اروپای مرکزی شروع به اتخاذ برخی از سیاست‌های افراطی، به‌ویژه در موضوع مهاجرت کرده‌اند. اتحادیه اروپا نیز به نوبه‌خود، در موضوع مهاجرت از انحراف به سمت راست افراطی پیروی می‌کند؛ انحرافاتی که شامل اصلاحات اساسی در سیاست‌های مهاجرت در آوریل 2024 برای اعمال اقدامات مرزی سخت‌تر و اخراج سریع پناهجویان می‌شود.»


تعداد بازدید :  121