شماره ۳۱۹۰ | ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۶ مهر
صفحه را ببند
هیأت وزیران با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ دادند
از سرعت اینترنت تا احیای دریاچه ارومیه در حیاط دولت

روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه، حیاط دولت میزبان خبرنگاران بود تا سوالات خود را درباره موضوعات مختلف روز از وزرا و اعضای کابینه دولت وفاق ملی مطرح کنند و هیأت وزیران نیز پاسخگوی اصحاب رسانه باشند. در ادامه، اظهارات اعضای کابینه را مرور می‌کنیم.

سامانه ضدبالستیک تاد، قبلا هم بود
امیر سرتیپ نصیرزاده وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: سامانه تاد، یک سامانه ضدبالستیک است و موضوع جدیدی نیست چون قبلا هم بوده است. ما این قبیل اقدامات دشمن را در راستای جنگ روانی ارزیابی می‌کنیم و مشکل خاصی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: هیچکدام از تهدیدات رژیم صهیونیستی، جدید نیست.

حادثه‌دیدگان معدن طبس تا یک ماه آینده خانه‌دار می‌شوند
فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در خصوص حادثه‌دیدگان معدن طبس بنا بر تاکید رئیس‌جمهوری و پیشنهادی که وزارت راه و شهرسازی در راستای تامین مسکن محرومان دارد، مقرر شد تامین مسکن برای خانواده‌های داغدار که فاقد مسکن هستند، در دستور کار باشد.
وی افزود: این مسکن‌ها ظرف یک ماه آینده به خانواده‌های موردنظر تعلق خواهد گرفت.

بررسی لایحه بودجه در ایستگاه پایانی است
سید کامل تقوی نژاد دبیر هیأت دولت اظهار کرد: بررسی بودجه سال ۱۴۰۴ از صبح روز یکشنبه آغاز شده و هر روز بیش از ۷ ساعت بررسی آن در دستور کار دولت است.
وی تاکید کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۴ در جلسه عصر چهارشنبه دولت نهایی شد و در وقت مقرر قانونی به مجلس ارائه می‌شود.

استادیوم جدید تهران در مرحله تحویل زمین قرار دارد
احمد دنیامالی وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت ساخت ورزشگاه فوتبال در تهران، بیان کرد: اکنون در مورد ساخت ورزشگاه جدید ۱۹۰ هکتار زمین تحویل گرفته‌ایم اما باتوجه به اینکه پروژه بزرگی است و تامین منابع آن مقررات قانونی خاص خود را دارد، بخشی از آن انجام شده و بخشی دیگر در حال انجام است.

زمستان امسال چالش کمتری در تأمین گاز شمال شرق داریم
همچنین محسن پاک‌نژاد وزیر نفت در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به تمهیدات وزارت نفت برای گازرسانی به مناطق شمال شرق کشور گفت: با راهکارهایی شامل افزایش تولید در مناطق مستعد و تسهیل فرآیند انتقال گاز از مناطق تولیدکننده به مناطقی مثل شمال شرق کشور، تلاش داریم زمستان را با کمترین چالش پشت سر بگذاریم.

درباره رفع فیلترینگ بر آن عهد که بستیم، هستیم
سیده فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت درباره اعتراض بازنشستگان برای پرداخت نشدن معوقات آنها، به خبرنگاران گفت: یک راه این است که بگوییم که همین الان حق بازنشستگان را می‌دهیم اما یک وقت می‌گوییم ظرف بودجه محدود است. بنابراین باید واقعیات را به افراد جامعه بگوییم و اولویت‌بندی انجام دهیم.
وی ادامه داد: در برنامه و بودجه همین اولویت‌بندی در حال انجام است اما نباید بار اضافه برای دولت ایجاد شود. هیچ نقص و خللی متوجه مردم نیست و ما دست‌بوس پرستاران، گندمکاران، معلمان و بازنشستگان هستیم ولی ظرف بودجه دولت محدود است. ما اعتراض مردم را می‌بینیم، اما باید در پرداخت‌ها اولویت‌بندی کنیم.
وی درباره پیگیری رفع فیلترینگ و همچنین پیوستن به FATF بیان کرد: فیلترینگ و پیوستن ایران به FATF در حال پیگیری است. ممکن است این سوال مطرح باشد که چرا این مسائل زمان بر است. برگرداندن موضوعات از شوراها و قوانین زمان‌بر است، ولی رئیس جمهور بر همان عهدی که بستند هستند و آنها دنبال می شود.

برنامه احیای دریاچه ارومیه از زبان رئیس محیط زیست
شینا انصاری نیز گفت: هفته گذشته اولین جلسه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه برگزار شد. مواردی هم درباره ساختار دریاچه و لزوم بازنگری در آن و هم درباره پیشرفت ۲۸ پروژه‌ای که در دستورکار قرار دارد، مطرح شد. مقرر شد طی یک ماه آینده هر دو بخش مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد تا پس از آن برای حال و آینده دریاچه ارومیه تصمیم‌گیری شود.

انسولین قلمی در دنیا کم است
محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به وضعیت انسولین در داروخانه‌های کشور، گفت: انسولین چند مدل دارد. یک مدل که یک کشور خاص تولید و صادر می‌کند در همه جای دنیا از جمله ایران کم است، اما بقیه انسولین‌ها به میزان کافی وجود دارد.

تجدید نظر در لیست هنرمندانی که ممنوع الکار تلقی می‌شوند
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: درباره فهرست افرادی که به عنوان هنرمندان ممنوع الکار تلقی می‌شوند، تجدید نظر کلی صورت خواهد گرفت.

علت آتش‌سوزی بازار آهن شادآباد، تخلف یک فرد بود
علیرضا زاکانی شهردار تهران هم در جمع خبرنگاران درباره علت آتش سوزی هفته اخیر در بازار آهن شادآباد، گفت: شخصی به صورت ناایمن جوشکاری می‌کرده که این فعالیت به انبار چسب سرایت کرده و آتش سوزی رخ داده است. آتش‌سوزی بسیار شدید بود. جانفشانی آتش‌نشانان و لطف خدا موجب شد که آتش سرایت نکند. ۲۰۰ مغازه در آتش سوخت و ۳ نفری که فوت شدند، خودشان را محبوس کرده بودند.

عامل دامن زدن به شایعه سرکشی به حساب‌های مردم، فراریان مالیاتی بودند
عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد اظهار داشت: نرخ ارز قابل تحمل نیست و باید کاهش یابد، البته نظر بانک مرکزی کاهش دادن تدریجی نرخ‌های بازار است.
وی ادامه داد: بالا بودن سود بانکی در بلندمدت آثار منفی دارد و تلاش می‌کنیم این سود را کاهش دهیم.
همتی در واکنش به اتصال حساب بانکی اشخاص به سامانه سازمان امور مالیاتی گفت: اتصال حساب بانکی مردم به سامانه سازمان امور مالیاتی هیچ اشکالی ندارد، الان هم وجود دارد. اما عده‌ای حرف بدی زدند و گفتند دولت می‌خواهد به حساب مردم دست ببرد که اصلا چنین چیزی نیست.
وی تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی به موجب قانون برنامه هفتم توسعه موظف است اطلاعات مربوط به بانک‌ها و شهرداری‌ها را به صورت برخط داشته باشد. این اقدام برای جلوگیری از فرار مالیاتی انجام می‌شود نه برای دخالت در حساب شخصی افراد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی متذکر شد: تصور می‌کنم افرادی که می‌خواهند فرار مالیاتی داشته باشند به این شایعه دامن می‌زنند.

تأمین ارز واردات کتاب‌های درسی با دستور عارف
علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: معاون اول رئیس‌جمهوری جلسه ویژه‌ای برای تامین ارز مورد نیاز کاغذهای وارداتی برگزار کرد، دستورات لازم را داد و اکنون در حال پیگیری هستیم.
وی یادآور شد: چاپ کتاب‌های درسی سال آینده را از ۱۵ شهریور آغاز کردیم و بخشی هم چاپ شده‌اند.

به زودی وضعیت سرعت اینترنت را اعلام می‌کنیم
ستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره وضعیت سرعت اینترنت کشور اظهار کرد: این وضعیت تا حدودی به شرایط منطقه و وضعیت سایبری بازمی‌گردد و طبیعتا گزارش دقیق و کارشناسی آن را هفته آینده با آمار و ارقام به خبرنگاران اعلام می‌کنیم.
وی درباره وضعیت بررسی لایحه حفظ حریم خصوصی کاربران در مجلس اظهار کرد: این لایحه از صحن به کمیسیون‌ بازگشته و در کمیسیون در حال بررسی و نهایی شدن است. امیدوارم در آینده نزدیک جمع‌بندی شود.

دانشجویان بازمانده از تحصیل به کلاس‌های دانشگاه بازگشتند
حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این پرسش که آیا آمار دقیقی از تعداد دانشجویانی که به کلاس‌های خود بازگشته‌اند، دارید؟ گفت: احکام قضایی در خصوص دانشجویان به خاطر اتفاقات سال ۱۴۰۱ نداریم. پرونده‌هایی که داشتیم، همگی احکام انضباطی بودند که یک به یک بررسی شد و طی بخشنامه‌ای اعلام کردیم و همه دانشجویان به کلاس‌های خود بازگشتند.


تعداد بازدید :  100