شماره ۳۱۸۹ | ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۵ مهر
صفحه را ببند
تحلیل پایگاه آمریکایی «هیل» از حمله پهپادی موفق حزب‌الله به پایگاه تیپ گولانی
«بهای دردناکی» که اسرائیل پرداخت کرد

[راضیه زرگری] «یکی از بدترین حملات با تلفات جمعی به اسرائیل، در طول یک سال جنگ، از یک هواپیمای بدون سرنشین رخ داد.» تارنمای روزنامه «هیل» در مطلبی با این مقدمه و با اشاره به حمله پهپادی موفق حزب‌الله لبنان به پایگاه تیپ گولانی اسرائیل نوشت: «با اینکه اسرائیل سال‌ها بر تقویت سیستم‌های دفاع هوایی خود برای حفاظت در برابر راکت و موشک تمرکز کرده، اما در رهگیری پهپادهای حزب‌الله ناتوان بوده و بهای سنگینی پرداخت کرده‌ است.»

ارائه‌های دفاع هوایی اسرائیل، ضد‌حمله نیست
این پایگاه وابسته به کنگره آمریکا نوشت: «این پهپاد مملو از مواد منفجره، از سیستم چندلایه دفاع هوایی اسرائیل عبور و به سالن غذاخوری مملو از سربازان در حال خوردن شام در یک اردوگاه آموزشی نظامی در عمق اسرائیل برخورد کرد و چهار سرباز را کشت و بیش از 60 نفر را زخمی کرد.» به نوشته این پایگاه خبری در طول سال‌ها، اسرائیل سامانه های دفاع هوایی خود را برای ایجاد حفاظت گسترده در برابر شلیک راکت‌های کوتاه‌برد و موشک‌های میان‌برد و دوربرد ایجاد کرده؛ اگرچه کارشناسان هشدار می‌دهند که این سامانه ضد‌حملات هوایی نیست و بسیاری از موشک‌ها و پهپادها به حریم هوایی اسرائیل نفوذ کرده‌اند، که در برخی موارد نتایج مرگباری به همراه داشته است.

مقام امنیتی صهیونیست: 6کشته در 10روز، برای اسرائیل خیلی زیاد است!
این نشریه با تأکید بر اینکه این پهپاد بدون مانع حریم هوایی اسرائیل را طی کرد، به نقل از یک مقام امنیتی اسرائیل نوشت: «همچنان در حال بررسی چگونگی عبور این پهپاد از طریق پدافند هوایی اسرائیل هستیم.»
 این دومین حمله مرگبار هواپیماهای بدون سرنشین در تنها دو هفته بود. به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، اوایل ماه جاری میلادی، یک پهپاد از عراق پرتاب شد و دو سرباز اسرائیلی را کشت و ده‌ها نفر را زخمی کرد. روز جمعه نیز، در یک جشن بزرگ یهودیان، یک پهپاد حزب‌الله به مرکز اسرائیل اصابت کرد و خساراتی به بار آورد. این مقام امنیتی اسرائیل که نامش فاش نشده است، گفت: «ما هم‌اکنون شش کشته در 10 روز گذشته بر اثر هواپیماهای بدون سرنشین داشته‌ایم. این خیلی زیاد است.»

چرا توانایی اسرائیل در شناسایی و رهگیری پهپادها موفق نیست؟
این مقام امنیتی اسرائیل گفت که شناسایی پهپادها به دلایلی دشوارتر است: «آنها آهسته پرواز می‌کنند و اغلب شامل قطعات پلاستیکی هستند و ردپای حرارتی ضعیف‌تری با سیستم‌های راداری نسبت به موشک‌ها و موشک‌های قدرتمند دارند. ردیابی مسیر نیز سخت‌تر است. پهپادها می‌توانند مسیرهای پروازی دایره‌ای داشته باشند، می‌توانند از هر جهتی بیایند، پایین‌تر به سمت زمین پرواز کنند و چون بسیار کوچک‌تر از موشک‌ها هستند، می‌توانند با پرندگان اشتباه گرفته شوند.» به‌گفته این مقام امنیتی، اسرائیل سال‌ها بر تقویت سیستم‌های دفاع هوایی خود برای بهبود حفاظت در برابر راکت و موشک تمرکز کرده است؛ اما هواپیماهای بدون سرنشین به‌عنوان اولویت اصلی درنظر گرفته نشدند: «این بدان معناست که توانایی اسرائیل در شناسایی و رهگیری پهپادهای حزب‌الله به اندازه توانایی‌هایش در مقابله با راکت‌ها و موشک‌ها نیست.»

پهپادها به یک «سیستم استراتژیک و الهام گرفته از ایران» برای حزب‌الله تبدیل شده اند
تارنمای هیل در ادامه این گزارش که با مشارکت نویسندگانی از آسوشیتدپرس تدوین شده است، به بررسی سیستم پهپادی حزب‌الله لبنان پرداخته و نوشته است: «تل بیری، مدیر تحقیقات مرکز تحقیقات و آموزش آلما، اندیشکده‌ای که حزب‌الله و شمال اراضی اشغالی را مطالعه می‌کند، معتقد است پهپادها به یک «سیستم استراتژیک و الهام گرفته از ایران» برای حزب‌الله تبدیل شده‌اند. حزب‌الله از زمان شروع جنگ غزه، تقریباً 1500پهپاد تجسسی و تهاجمی را راه‌اندازی کرده است. پهپادهای تهاجمی به‌گفته بیری دارای محموله 10کیلوگرمی (22پوند) مواد منفجره هستند و می‌توانند صدها کیلومتر پرواز کنند. او گفت که حزب‌الله در ماه مه برای نخستین و تنها از پهپادی استفاده کرد که قادر به شلیک موشک ضد‌تانک بود و ممکن است تعداد بیشتری نیز در اختیار داشته باشد.حزب‌الله همچنین از پهپادها برای از بین بردن قابلیت‌های دفاع هوایی اسرائیل با کوبیدن آنها به باتری‌ها و زیرساخت‌هایی که برای سرنگونی آنها استفاده می‌شود، استفاده کرده است. اوایل سال‌جاری، حزب‌الله اعلام کرد که از یک پهپاد انفجاری به اسم «ابابیل» برای سرنگونی بالون رصدی آسمان اسرائیل، که بخشی از پدافند هوایی اسرائیل است، استفاده کرده است.»
به نوشته هیل شامگاه دوشنبه، حزب‌الله ویدئویی منتشر کرد که برخی از اعضای خود را در انباری پر از پهپاد نشان می‌داد. این ویدئو پهپادها را روی پرتابگرها نشان می‌دهد و در پایان عنوانی را نشان می‌دهد که می‌گوید: «قابلیت‌های ما دست نخورده است».

نتانیاهو: بهای دردناکی پرداخت کردیم
براساس گزارش تارنمای آمریکایی، روز دوشنبه، یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل، در بازدید از اردوگاه آموزشی مورد اصابت پهپاد حزب‌الله، متعهد شد که از این حمله درس بگیرد و مدعی شد که اسرائیل «تلاش‌های قابل‌توجهی بر توسعه راه‌حل هایی برای مقابله با تهدید پهپاد» متمرکز کرده است. بنیامین نتانیاهو نیز از پایگاه و سربازان مجروح در این حمله بازدید و خاطرنشان کرد که اسرائیل «بهای دردناکی» پرداخت کرده است.


تعداد بازدید :  38