[سیما فراهانی] هلالاحمر ازجمله ارگانهایی است که همیشه در زمینه آموزش پیشگام بوده و همواره در آگاهی دادن به مردم و افزایش اطلاعات در رابطه با سلامتی و نحوه مواجهه با مخاطرات طبیعی پیشقدم بوده است. این جمعیت در این راستا علاوه بر اینکه با آموزشهای تخصصیاش، نیروها و کارکنان خود را تقویت میکند، آموزشها و دورههای خاصی را برای تمامی افراد بهصورت همگانی برگزار میکند. از حضوری گرفته تا مجازی؛ آموزشهای هلال احمر تا به امروز تأثیر بسیار زیادی در کاهش تلفات و خسارات در سوانح داشته و مردم را در این زمینه آگاهتر کرده است. این آموزشها همیشه تقویت و بهروزرسانی میشود تا آگاهیبخشی و اثربخشی آن نیز افزایش یابد. در سه سال اخیر اما این آموزشها و آگاهیبخشیها در جمعیت افزایش چشمگیری پیدا کرده و در این حوزه هلالاحمر، یک دسترسی واحد، با نظم و محتواهای درخشان را در اختیار مردم قرار داده است. به طوری که میتوان گفت جمعیت هلالاحمر، تقریبا در هر زمینهای از بیماری گرفته تا بلایای طبیعی، محتوا دارد و در دسترس مردم است. با ورود دکتر کولیوند به جمعیت نیز تحول عظیمی در بحث آموزش و آگاهیبخشی به مردم صورت گرفت. نواب شمسپور، مدیرکل آموزشهای همگانی معاونت آموزشوپژوهش و فناوری جمعیت هلالاحمر، در گفت وگو با خبرنگار «شهروند» به برخی از این دستاوردها در آموزشهای هلال احمر اشاره میکند و در اینباره میگوید: «یکی از مهمترین اتفاقاتی که در این سه سال رخ داد، بحث جایگاه مربیان بود. ما قبلا نزدیک به هزار مربی در کشور داشتیم که حالا این عدد به 10هزار مربی رسیده است. هفت هزار نفر از این مربیان، به صورت فعال و با ساعتهای آموزشی بسیار بالا با ما همکاری دارند، برخی نیز پارهوقت هستند. افزایش تعداد مربیان طی 3 سال اخیر دستاورد قابل توجهی است. همچنین ما در کلاسهای درس نیز پیشرفتهای چشمگیری داشتیم و کلاسهای آموزشی ما افزایش داشت. در حال حاضر هر خانه هلال یک مرکز آموزشی محسوب میشود و ما حالا حدود هفت هزار خانه هلال داریم که میتوانند آموزش دهند. همین مساله یعنی افزایش بسیار چشمگیر کلاسهای آموزشی جمعیت سبب شده ما در آموزش همگانی، از نظر تعداد مراکز آموزشی رو به توسعه برویم. در مراکز و محلههای مختلف کشور، جاهایی را داریم که دسترسی به آموزشهای ما راحتتر شده است. در همه مناطق به خصوص مناطق محروم همه از آموزشهای هلالاحمر بهره میبرند. درواقع از دو هزار و 20 محله کم برخوردار، تقریبا همه محلات دسترسی به این آموزشها دارند. همچنین برای اینکه دسترسیها و فضاها برای آموزش بهتر شود، پایگاه آموزشی راهاندازی کردیم که حالا سه میلیون عضو دارد. در این پایگاه افرادی که نتوانند به ما مراجعه کنند، در هر زمانی که دوست داشته باشند میتوانند به این پایگاه مراجعه کنند و هر آموزشی که دوست دارند، ببینند و گواهینامه نیز دریافت میکنند. این پایگاه آموزشی قبلا هم وجود داشت اما گستردگی محتوای آن به این اندازه نبود. درواقع توسعه آن تقریبا از اول مدیریت دکتر کولیوند شروع و به این صورت همگانی شد. حالا دیگر دسترسیها برای آموزشهای ما خیلی بیشتر و راحتتر شده است و هرکس در هر نقظه از کشور میتواند آموزش ببیند. حتی در حال حاضر بحث راه اندازی بخش بینالمللی این پایگاه هم مطرح شده و سعی ما بر این است که فقط برای فارسی زبانان نباشد. نکته دیگر اینکه پیش از این یکی دو دوره آموزشی بیشتر روی سایت نبود، الان حداقل 70 دوره آموزشی در سایت است که مردم از آن استفاده میکنند.»
پیشرفت محتواهای آموزشی
مدیرکل آموزشهای همگانی معاونت آموزشوپژوهش و فناوری جمعیت هلالاحمر، در خصوص بحث محتواهای آموزشی نیز به پیشرفتهای چشمگیر دیگری اشاره میکند و میگوید: «یکی دیگر از مولفههای آموزشی ما ارتباط با اساتید مختلف بود. از طریق این ارتباطات ما کتاب کمکهای اولیه را که تقریبا یک کتاب بینظیر است، با همکاری دانشگاه تهران منتشر کردیم. این کتاب محتوای آموزشی استانداردی دارد. در همین راستا کتاب در حوزه مخاطرات و در حوزه داوطلبی نیز نوشته و منتشر شده است. تقریبا محتوای آموزشی کل کشور یک دست شده است که دستورالعملهایی یکسان اما با نگاهی بومی دارند. مثلا فیلمها و محتواهایی برای مناطق مختلف با زبان بومی همان منطقه داریم. فیلمهای آموزشی به گویش لری، زبان ترکی و لهجه شیرازی ساخته شده و در اختیار استانها قرار گرفته شده است. سعی کردیم با لهجهها و گویشهای مختلف یک بسته آموزشی متنوع از هشت ساعت تا بیست و دو ساعت بسازیم. حتی در شرایط اضطرار نیز پنجاه ساعت آموزش هم داریم. درواقع دورههای ما تکمیلی شده است. یکی دیگر از اقدامات دکتر کولیوند، در حوزه معاونت این بود که خیلی از مواردی که در کمکهای اولیه آموزش داده نمیشد، حالا تکمیل شده و به ریزترین نکات نیز توجه میشود و افرادی که در این دورهها شرکت میکنند تقریبا به همه مهارتها آشنایی پیدا میکنند. درواقع توسعه محتوایی اتفاق افتاده است.»
یک نظم گسترده
او در ادامه صحبتهایش میگوید: «در بحث مجازی، اطلاعرسانی جمعیت هلالاحمر خیلی گسترش پیدا کرده است. پیش از این در سایتهای آموزشی هلالاحمر اگر مثلا یک کلمهای مثل سیل را جست وجو میکردیم، مطلب آموزشی زیادی در اینباره پیدا نمیشد. اما حالا تقریبا در هر زمینهای از بیماری گرفته تا بلایای طبیعی، محتوا وجود دارد و در دسترس همه قرار گرفته و در گروهها در حال چرخیدن است. همچنین در بحث تجهیزات آموزشی هم پیشرفت زیادی داشتیم، برای برگزاری کلاسها، تجهیزات کامل و یک نظم گسترده در این خصوص ایجاد شده است. پروندهها الکترونیکی شده و گواهینامهها مجازی و قابل استعلام است. در فضای مجازی نیز اطلاعرسانی بهتر شده است. تیمهای باور تشکیل شده که یک باشگاه آموزش و رسانه است و بین آموزشها و رسانهها ارتباط برقرار میکنند. تیمهای باور داوطلبانی هستند که با دانش رسانهای و امدادی خود در عملیاتها اقدام به پوشش خبری میکنند. حالا دیگر در سایت هلالاحمر مطالب آموزشی ارزندهای وجود دارد. قبلا در این سایت، بیشتر صحبتهای رئیس و دبیر و مدیر منتشر میشد. ولی در حال حاضر، 80 درصد محتوای سایت جمعیت هلالاحمر آموزشی است. این مسأله رویکرد دکتر کولیوند بود. او از همان روز اول گفت که من خودم نمیخواهم دیده شوم، باید وظیفه و فعالیت ما دیده شود. حالا دیگر رویکرد روابط عمومی عوض شده و در سایت از بحثهای آموزشی زیادی استفاده میشود. در صداوسیما نیز تحول خوبی داشتیم. هر هفته محتوای آموزشی در صداوسیما داریم که به خاطر تعامل خوب جمعیت در این سه سال بوده است. همچنین حالا تمام سربازان باید آموزشهای هلالاحمر را ببینند. استفاده از هوش مصنوعی و عینکهای هوشمند نیز در این دوره اتفاق افتاده است. همچنین مدارس متاورس راهاندازی شد که این اتفاق جدیدی بود.»