[سیما فراهانی] اوقات فراغت جوانان مسئله مهمی است. بهرهمندی صحیح از اوقات فراغت هم بر زندگی فرد و هم بر جامعه تأثیر مثبت خواهد داشت و استفاده نادرست از آن باعث بروز مشکلات و خسارات جبران ناپذیری میشود. به همين دلیل است که هلالاحمر در این مساله نیز ورود کرده و با طرحها و برنامههای آموزشی بسیاری در این زمینه به سراغ کودکان، نوجوانان و جوانان رفته است. یکی از این طرحها، شوق رویش است. طرحی که چندین سال است از سوی جمعیت هلالاحمر اجرا میشود. سازمان جوانان امسال نیز همانند سالهای گذشته در راستای بیانیه ارزشمند گام دوم انقلاب در خصوص مسائل مختلف جوانان با فعال کردن کانونهای هلالاحمر در سراسر کشور و همچنین غنيسازي اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در طول تابستان این طرح را اجرا کرد. شوق رویش، با رویکرد کوشش امدادی، جوشش امید، پویش اخلاقی و رویش ایمان و با شعار «جوانان محور حرکت، تابستان متفاوت»، اجرا میشود. سازمان جوانان هلالاحمر با تشكيل پايگاههاي فرهنگي - آموزشي در مراكز امور جوانان سراسر كشور، برنامههای متنوعی را در چهار محور آموزشی، بشردوستانه، فرهنگی- اجتماعی، مناسبتی و مذهبی، برنامهریزی و اجرا کرده است.
در راستای بیانیه گام دوم انقلاب در خصو ص مسایل مختلف جوانان با فعال نمودن کانون های هلال احمر و همچنین غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در تابستان طرح شوق رویش با رویکرد آگاه سازی و توانمند سازی و افزایش نشاط اجتماعی با تشکیل پایگاه های فرهنگی - آموزشی در مراکز امور جوانان به اجرای
برنامه های آموزشی ، بشر دوستانه ، فرهنگی و اجتماعی و مذهبی با شعار جوانان محور حرکت ، تابستان متفاوت اقدام نماید . حضور نوجوانان و جوانان در این پایگاه ها زمینه مناسبی را برای مشارکت این عزیزان در عرصه فعالیت های فرهنگی ، اجتماعی ، بشر دوستانه و عام المنفعه فراهم می سازد .
اهداف شوق رویش
عباسعلی محمدزاده، معاون دانشجویی و جوانان سازمان جوانان جمعیت هلالاحمر در گفتگو با خبرنگار «شهروند» توضیحاتی در خصوص این طرح ارائه میدهد و میگوید: «جوانان قشر آینده ساز کشورند و سرنوشت آنها با سرنوشت جامعه گره خورده است. بنابراین استفاده صحیح از اوقات فراغتشان در بالابردن كیفیت زندگی، بهبود روابط میان گروهی و میان نسلی، بروز و ظهور خلاقیتها و استعدادهای نهفته آنها نقش بسزایی دارد. اوقات فراغت از آن جهت که باعث تأمین بهداشت روان، توسعه مهارتهای شناختی، پرورش جسم و ظهور استعدادها و خلاقیتها است، میتواند در رشد و تعالی شخصیت فرد و رشد و تعالی فرهنگی جامعه مؤثر باشد. بنابراین اعضای نوجوان و جوان هلالاحمری که به عنوان نیروی بالنده کشور در سختترین شرایط، مهمترین کارها را به انجام رساندهاند، برنامهریزیهای خوبی برای توانمندسازی و حضور فعال در عرصههای ملی و بینالمللی کردهاند. یکی از این برنامهریزیها طرح شوق رویش است که با اهداف مختلفی اجرا میشود. فعال شدن خانههای هلال و کانونهای سازمان جوانان، استفاده از اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در مراكز و آشنايي آنها با اهداف و برنامههای سازمان جوانان و تربيت اعضاء در راستای اهداف جمعيت هلالاحمر، جذب نوجوانان و جوانان و آموزش دورههاي مهارتهاي داوطلبي و كمكهای اوليه، برای ايجاد زمينههای همكاری آنها در انجام فعاليتهاي بشردوستانه و عامالمنفعه، سالمسازی محيط جامعه از ناهنجاریهای ناشی از بيكاری و سرگردانی جوانان و نوجوانان و كاهش آسيبهای اجتماعی در جامعه در ایام فراغت و ارتقای نشاط اجتماعی در بين نوجوانان و جوانان بخشی از این اهداف است.»
برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری
محمدزاده، مهمترین برنامههای اجرا شده در این طرح را نام میبرد و ادامه میدهد: «اطلاعرسانی در مراکز امور جوانان، کانونها و خانههای هلال، فضای مجازی، ساخت تیزر، ویدئو و کلیپ آموزشی، خدمترسانی به زائران حرم امام رضا (ع) در ایام پایانی ماه صفر، برگزاری اردوی آموزشی پیشگیری اولیه از اعتیاد ویژه اعضای تیمهای سحر، برگزاری دورهمی جوانان در کانونها و بررسی مسایل و مشکلات کانون، ارائه ایدهها و طرحهای ابتکاری، برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی متناسب با شرایط اقلیمی و نیاز استان، ديدار با نخبگان و جوانان موفق در زمينههاي كارآفريني، علمي و ورزشي با هماهنگي ادارات كل ورزش و جوانان، برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری با موضوع عفاف و حجاب و برگزاری مانور حمایتهای روانی مشترک با معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی بخشی از برنامههای اجرا شده در این طرح است.»
شکوفایی استعداد
استان گلستان یکی از استانهایی بود که برنامههای متنوعی در این طرح اجرا کرد. طرح تابستانی شوق رویش با مشارکت ۹۷۰۰ جوان در این استان برگزار شد. در طول مدت تابستان اعضای جوان به ۳۷ هزار و ۷۰۰ نفر خدمات عام المنفعه و بشردوستانه ارائه کردند. در قالب طرح شوق رویش ۳۰۰ برنامه بر محورهای برنامه های آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، مناسبتی و مذهبی، بشردوستانه و پیشگیری و کاهش غرق شدگی در گلستان اجرا شد. فاطمه میرزاحسینیان، معاون امور جوانان جمعیت هلالاحمر استان گلستان نیز در گفتگو با خبرنگار «شهروند» میگوید: «طرح شوق رویش از 5 تیر ماه همزمان با عید غدیر خم تا 5 مهر ماه 1403 اجرا شد. این طرح، باعث میشود که جوانان و داوطلبان توانمند شناسایی شوند و در امر تدریس و مربیگری جمعیت هلالاحمر بکارگیری شوند. استعدادهای نوجوانان و جوانان شناسایی و به سایر سازمانها سوق داده میشوند و باعث شکوفایی و بکارگیری آنان در سایر برنامه ها و فعالیتها میشوند. با توجه به اینکه یکی از اهداف این طرح، سالمسازی محیط جامعه از ناهنجاریهای ناشی از بیکاری و سرگردانی جوانان و نوجوانان و کاهش آسیبهای اجتماعی در جامعه در ایام اوقات فراغت و تابستان است، بنابراین با برنامهریزی و اجرای برنامههای متنوع آموزشی، فرهنگی، بشردوستانه و فعالیت و مشارکت نوجوانان وجوانان در برنامهها و حضور در گروه همسالان و رقابت در فعالیتها باعث میشویم که وقت بیکاری آنها تکمیل و اوقات فراغت آنها غنی شود تا دیگر وقت و زمانی برای سایر برنامههای نامناسب نداشته باشند. چرا که ما ذهن و جسم آنها را مشغول برنامههای مناسب فرهنگی میکنیم.»
توجه بیشتر به آسیبهای اجتماعی ناشی از فضای مجازی
او در ادامه صحبتهایش میگوید: «با توجه به اینکه استان ما دارای آبشارهای زیبا از جمله کبودوال، شیرآباد و چند شهر ساحلی کوچک است، عدم اطلاع و آگاهی مسافران منجر به غرقشدگی میشود. بنابراین در تابستان و در قالب طرح شوق رویش، با اجرای پویش غرق نشویم و حضور اعضای داوطلب در مکانهای موردنظر و اطلاعرسانی و آموزش به مسافران، تلاش شده است تا با افزایش سطح آگاهی، شاهد کاهش غرقشدگی مسافران باشیم. قطعا اطلاعرسانی و آموزش این تاثیر را دارد. همچنین با توجه به اینکه در تابستان و اوقات فراغت نوجوانان و جوانان و فراغت آنها از تحصیل باعث میشود تا وقت بیشتری را در فضای مجازی بگذرانند که این خود منجر به افزایش آسیبهای اجتماعی میشود، بنابراین یکی از برنامههای پیشبینی شده در طرح شوق رویش، توجه بیشتر به آسیبهای اجتماعی ناشی از فضای مجازی و برنامهریزی آموزش و کارگاههای استفاده کاربردی از فضای مجازی برای نوجوانان و جوانان، آموزش و برگزاری کارگاههای کارآفرینی و اشتغال و... است.»
خدمات اجتماعمحور در قالب بازی و سرگرمی
مریم دادخواه یکی از داوطلبانی است که از چند سال پیش در طرح شوق رویش در استان گلستان فعالیت دارد. او نیز در این خصوص به خبرنگار «شهروند» میگوید: «سال 96 بود که در کلاس کمکهای اولیه هلالاحمر ثبت نام کردم. بعد از اینکه دورههای مقدماتی تمام شد، علاقهمند شدم دورههای تخصصیتر و دورههای مربیگری را هم بگذرانم و در جمعیت بمانم. بعد از گذراندن دورههای تخصصی، به عنوان دبیر کانون جوانان انتخاب و سه دوره دبیر کانون جوانان شدم. از آن زمان با سازمان جوانان فعالیتم را ادامه دادم. در همه آموزشهای حوزه سازمان جوانان شرکت داشتم و در مناسبتها و برنامههایی با محور بشردوستی شرکت میکنم. بچههای زیرگروهم را نیز همیشه تشویق به انجام این فعالیتها کردم. از سال 97 که فعالیتهایم در جمعیت هلالاحمر جدیتر شد، در ایام تابستان در بحث غنیسازی اوقات فراغت جوانان یا همان طرح شوق رویش شرکت میکردم.
با هدف اینکه اوقات فراغت جوانان بهتر پر شود. فراخوان بچههای کانون زیرمجموعه خودم با من بود. سازمان جوانان در مهدکودکها و مدارس و دانشگاهها کانون دارد. ولی کانون جوانان شاخه آزاد مربوط به افرادی است که مراجعه حضوری دارند و به صورت خودجوش وارد مجموعه میشوند. ممکن است در ابتدا با هدف آموزش کمکهای اولیه وارد شوند ولی بعد با معرفیها و آموزشهای ما میتوانند عضو شوند و به فعالیتشان در جمعیت ادامه دهند. ما در این طرح به این بچهها آموزش میدهیم و آنها را نیز عضو تیم میکنیم. مثلا سال گذشته در سیل عباسآباد که خانهها دچار آب گرفتگی شده بود، در قالب طرح شوق رویش، به آنجا رفتیم و خدمات اجتماعمحور در قالب بازی و سرگرمی با محوریت محیط زیست و بهداشت فردی ارائه کردیم. یا مثلا ما اینجا در گنبد کاووس، محلهای داریم به نام محله مدرسین یا افغانآباد که بیشتر افغانهای مقیم شهرستان در آنجا ساکن هستند.
ما امسال و پارسال با توجه به اینکه از لحاظ مالی در شرایط مناسبی نیستند، در قالب همین طرح شوق رویش برایشان، برنامههای آموزشی برگزار میکنیم. خدماتی در حوزه بازی و سرگرمی و برنامههایی برای اوقات فراغت جوانان ارائه میدهیم. این آموزشها میتواند همه سنین را در بر بگیرد مثلا برای خانوادهها نیز برنامه داریم. ولی بیشتر برای سنین کودک و نوجوان این خدمات ارائه میشود. همچنین یکی از اهداف طرح شوق رویش پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است که چطور اوقات فراغت بچهها هدفمند پر شود. در این زمینه برنامههای آموزشی و کارهای فرهنگی صورت میگیرد. با ارگانهای دیگر هم همکاری داریم. مثلا میراث فرهنگی همراه با ما، آموزشهای خوداشتغالی مثل سبدبافی را یاد میدهد. ما هم بازیهای آموزشی داریم. مثلا در قالب بازی، آموزشهایی در خصوص اقدامات هنگام وقوع زلزله را ارائه میدهیم.»